Miksi joku ei valmistaudu työhaastatteluun?
Teen työssäni jatkuvasti työhaastatteluja. Tarjolla on hyviä oikeita töitä, kaikki hakijat ovat maistereita. Silti usein vastaan tulee hakijoita, jotka eivät tiedä haettavasta työstä mitään. Vastaavasti monet hyvät hakijat ovat selvästi opetelleet (netistä) huolellisesti työhön liittyvät perusperiaatteet.
Miten voi olla fiksuja, koulutettuja hakijoita, jotka eivät tajua ennen haastattelua selvittää työstä mitään? Nähtävästi kuitenkin haluaisivat tuon työn ja ovat pettyneitä, kun eivät sitä saa.
Todella kiusallista olla haastattelussa, jossa ei ole edes yhteisiä käsitteitä käytössä ja hakija ei osaa vastata mihinkään.
Kommentit (37)
Mulla on aina ollut CV video mukana, muovikassissa. VHS. Nyttenkin pitäis mennä kolmeen paikkaan hommiin ja heti aamulla Antverbeniin seuraavaan haastatteluun.
Tietenkin tutustun CV:hen. Hyvät hakijat erottuvat myös sillä, että jos eivät ole jotain vielä tehneet, niin osaavat kertoa, että heillä on tietoa ja taitoja, joiden avulla oppivat tuon tehtävän nopeasti ja ovat kovin kiinnostuneita tekemään juuri sitä. Ja vähintään siis tietävät, mistä puhutaan, eivätkä käsitteet ole vieraita.
Ap
Huono trollausyritys. Ap palkkaa muka perunkirjoittajia, mutta ei tiedä, miten perukirja kirjoitetaan. Ja ihan kuin joku lakimiehen koulutuksen saanut ei tiedä, mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain muutamia hakemuksia ja osalle toimipaikan sijaintikin tulee yllätyksenä.
Kannattaisiko etsiä toimistoa parempien liikenneyhteyksien varrelta?
Työvoimapula on melkoinen. Liikenneyhteydet ovat erinomaiset. Jos hakija ei osaa laittaa osoitetta Googlemapsiin, niin hieman edelleen tuota ihmettelen.
Ap
Ellei toimipisteiden googlettelu kuulu työnkuvaan, miksi ihmeessä lähteä testailemaan hakijoita tällä tavalla?
Hyvin tämänkin keskustelu lähti raiteilta, kun sisälukutaidottomat tuli kommentoimaan.
Toivottavasti löydät myös rekryttävien joukosta palkattava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta ihmisten luokittelu tietojen perusteella. Ei siitä firmasta kukaan tiedä mitään! Ellei firma itse anna infovihkosen. Lopeta epäoleellisen kyselyt. Kai näet mitä se tulija osaa, mitä ei ja mitä firma voi perehdyttää. Piste. Onko sopiva sinne tai alalle, että se kiinnostaa.
Firmasta sinänsä ei tarvitse tietää mitään (hyvä olisi tosin edes sijainti selvittää, ettei haastattelussa tule yllätyksenä, missä toimipiste on), mutta hankalaa tietää, mitä hakija osaa, kun hän ei osaa vastata mihinkään työhön liittyvään kysymykseen. Esim. jos kyse olisi lakimiehen ammatista ja haastattelija kysyisi, oletko tehnyt perunkirjoja. Tähän haastatelta vastaisi, että niin, kyllä olen perunut joskus jotain.
Ap
Väärin. Firmasta todellakin tarvitsee tietää. On esimerkiksi sellaisia, jotka ovat ansainneet todella pascan maineen. Tieto on oleellinen. Firman nimen pimittäminen on mielekästä vain ylimän johdon head-huntingin ensimmäisellä kierroksella. Ei koskaan muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula on melkoinen. Liikenneyhteydet ovat erinomaiset. Jos hakija ei osaa laittaa osoitetta Googlemapsiin, niin hieman edelleen tuota ihmettelen.
Ap
Ellei toimipisteiden googlettelu kuulu työnkuvaan, miksi ihmeessä lähteä testailemaan hakijoita tällä tavalla?
Tuo kuuluu ihan kansalaisen perustaitoihin, ellei sitten ole id*ootti, jollaista ei tietenkään ole syytä palkata.
Minä nimenomaan valmistaudun tutustumalla yritykseen, en mitenkään muuten. Kyllä ne termit ja taidot on opittu jo opiskellessa ja aikaisemmissa työpaikoissa, en minä parissa viikossa opi mitään sellaista, mikä olisi työpaikan kannalta oleellista.
Olen aina ajatellut, että menen työhaastatteluun omana itsenäni ja sellaisena haluan tulla valituksi. Muuten se ei ole minun paikkani. Hyvin niitä harjoittelupaikkoja sai ihan sillä, myöhemmin sitten kokemus on painanut vaakakupissa enemmän mitä ulkoa opetellut fraasit.
Olin juuri vähän aikaa sitten työhaastattelussa. Kyseessä taloushallinnon työ. Ensimmäiset haastattelut olivat rekryfirman kautta ja kyseinen henkilö sitten kertoi työnkuvan olevan hyvin yleistä perus taloushallinnon työtä mitä tuo haettu tittelikin antoi ymmärtää. Sitten pääsin haastatteluun firmalle, jossa talousjohtaja haastatteli ja haastattelussa kyselin vain yhden hyvin yksityiskohtaisen työtehtävän tietämystä enkä sitten kovin tarkasti osannut tai tajunnut sitä kuvailla, kun ei myöskään missään vaiheessa kerrottu, että vain tuo yksi työtehtävä kuuluu työnkuvaan. Jos se olisi silloin alkujaan kerrottu niin siihen olisi ehkä voinut vähän tarkemmin myös valmistautua ja tutustua mitä kaikkea tuohon työtehtävään kuuluu. Teen sitä tällä hetkellä työssäni, mutta vain pintapuolisesti eikä kyse olisi siitä ettenkö sitä olisi varmasti pystynyt tekemään. Yllättäen en päässyt jatkoon..
Osa tulee katsomaan, onko työpaikka sellainen, että se kannattaisi ottaa vastaan. Eli mitä annettavaa teillä on hänelle?
Olette näemmä epäonnistuneet rekrytoinnissa. Firma kun on sen työntekijät, herää epäilys siitä osaattekohan te mitään muutakaan.
Ne lienee juuri näitä hakijoita, jotka sitten somessa itkee hakeneesa satoja työpaikkoja, mutta "töihin ei vain pääse". Helpompi syyttää yhteiskuntaa ja muita, kuin nähdä itse vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä nimenomaan valmistaudun tutustumalla yritykseen, en mitenkään muuten. Kyllä ne termit ja taidot on opittu jo opiskellessa ja aikaisemmissa työpaikoissa, en minä parissa viikossa opi mitään sellaista, mikä olisi työpaikan kannalta oleellista.
Olen aina ajatellut, että menen työhaastatteluun omana itsenäni ja sellaisena haluan tulla valituksi. Muuten se ei ole minun paikkani. Hyvin niitä harjoittelupaikkoja sai ihan sillä, myöhemmin sitten kokemus on painanut vaakakupissa enemmän mitä ulkoa opetellut fraasit.
Asiaa joka sana. Mutta... Sulla on ollut kyllä vähän tuuriakin. On sellaisia HR-tyyppejä, jotka oikeesti arvottaa oman kapean mielikuvansa perusteella fraasikoneet liian korkealle, omana itsenään esiintyvät alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole. Vain joissain esim. data-analytiikan syväosaajiissa ja muissa vastaavissa on oikeesti enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Muuten on kyse vain firmojen maksuhaluttomuudesta.
Niinpä. Miksei työnhakijat tule polvillaan anelemaan työpaikkaa.
Ennen työhaastattelua ei olla maksettu palkkaa siitä, että opettelen teidän värssyt.
Tässä on mun cv, jossa näkyy koulutus ja kokemus. Ottakaa tai jättäkää. Jos palkaatte sen perusteella kuka googlasi parhaiten firman nippelitiedot, niin en sovi yritykseenne.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tutustun CV:hen. Hyvät hakijat erottuvat myös sillä, että jos eivät ole jotain vielä tehneet, niin osaavat kertoa, että heillä on tietoa ja taitoja, joiden avulla oppivat tuon tehtävän nopeasti ja ovat kovin kiinnostuneita tekemään juuri sitä. Ja vähintään siis tietävät, mistä puhutaan, eivätkä käsitteet ole vieraita.
Ap
Et ainakaan kovin hyvin osaa hakemuksia seuloa, jos löydät lakimiehiä joille perunkirjoitus on vieras käsite. Moni lakiaopiskelematonkin termin tuntee.
Ap