Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muilla käsiongelmia..?

31.01.2007 |

Ajattelinpa yrittää naputella kyselyn.. Kuulin taannoin jo enskattarien pinossa parilta kokemukset vastaavista käsivaivoista kuin itselläni on ja nyt vielä ajattelin kysyä niitä lisää..

Kädet on siis ulkoisesti katsottuna vain vähän turvoksissa, mutta niitä särkee ja puristusvoima on kadonnut ihan kokonaan. Alkoi vähitelleen ja nyt n. 1-2 vkon jälkeen äitynyt jo tosi ärsyttäväksi. Tietokoneella naputtelu on välillä ihan " kivutonta" , mutta välillä jomottaa ihan julmetusti. Tähän ei varmaankaan auta mikään muu kuin synnytys ja toivomus että vaiva menisi raskauden jälkeen ohi.. Töissä vaan on niin pirun kiire että ei edes lääkäriin ehdi lähteä. :( Ehkä yritän varata huomisaamulle aikaa..

Mammis + Tiitiäinen 30+5

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun odotin meidän esikoista, mulla oli ihan samanlaisia " vaivoja" . Aika loppuraskaudesta ne alkoi, ihan tarkkaan en muista millä viikolla. Mulla kädet ei olleet edes hirveän turvoksissa, mutta puristusvoima oli kateissa kokonaan.Edes tiskirättiä en saanut kunnolla puristettua kuivaksi ja välillä tuntui, että ei edes täysi kahvikuppi pysy kädessä.

Turvotuksesta se ilmeisesti kuitenkin johtuu, joku hermo on kai jossain puristuksessa.

Mulla puristusvoima palasi ja pakotus häipyi jonkun aikaa synnytyksen jälkeen. Lapsemme syntyi kesähelteillä, joten turvotusta jatkui jonkin aikaa, mutta kun turvotus häipyi, palautui ainakin minulla kaikki ihan normaaliksi.

Ei tästä varmaan ole kauheasti apua, mutta tiedoksi, että samanlaisia vaivoja on ollut muillakin :)

T: jopohopo, poika-05 ja masumöhkö rv 4+5

Vierailija
2/6 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jopohopo kommentistasi.. :)

Mammis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kopion tähän vastaukseni, jonka kirjoitin keskusteluun aiheesta marraskuussa. Mulla ei ole aavistustakaan, miten laitetaan linkki johonkin ketjuun, joten jos haluat löytää keskustelun, se on odotuspuolella ja löytyy hakusanalla " rannekanava" .

Onnannaa - 28.11. 17:48 (8/9)

Leikkaushoito - jos pysyvä tilanne

Kuvaus kuulostaa ihan äitini vaivalta, hänellä se ei tosin ollut kytköksissä raskauteen, mutta hermot olivat ahtaalla ja esim. kirjoittaminen ja kutominen pahimmillaan täysin mahdotonta. Hän kärsi siitä yli 20 vuotta ja sai mitä ihmeellisimpiä diagnooseja, kunnes joku neurologi lopulta ymmärsi, mistä oli kysymys. Äiti melkein syliin hyppäsi onnesta soikeana, kun ei enää " hulluksi" väitetty.

Vaiva poistui sangen yksinkertaisen leikkauksen myötä, jossa rannetta rukattiin ja hermo pääsi pois pinteestä. Sittemmin samaa vaivaa epäiltiin myös minulla (ei ollut) ja kävin testissä, jossa neula tökättiin lihakseen ja annettiin pieniä sähköiskuja ja mitattiin sitten jollain anturilla, että kulkiko sähkö normaalisti ranteen läpi.

Eli jos vaiva jatkuu raskauden jälkeenkin, niin menkää neurologin juttusille, vaiva on aika tavallinen. Äidin tapauksen (äidin kädet leikattiin jo 80-luvun alussa) jälkeen olen kuullut monesta vastaavasta, mm. siskon anopilta ranteet leikattiin.

:) ONNANNAA

Vierailija
4/6 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kyllä sitä tuntee toisinaan ittensä tosi tolloksi. Tässä se keskustelun osoite:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8941315&t=8941137&appid=&…

:) ONNANNAA

Vierailija
5/6 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

mulla oli kanssa ongelmia käsien kanssa ensimmäistä odottaessani. Muistaakseni vaiva alkoi noin 30. raskausviikon paikkeilla. Sormet olivat jäykät ja puristusvoima kateissa, lisäksi vaiva säteili toiseen ranteeseen. Kävin lääkärissäkin ja siellä todettiin, että on jonkinlainen jännetupen tulehdus ja tilanne on katsottava synnytyksen jälkeen. Turvotusta tuossa raskaudessa oli myös aikalailla, silloin oli kesäaika. Vaiva katosi huomaamattani pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Näin jälkeenpäin itse ajattelen, että syy oli juuri tuossa turvotuksessa. Kaikenlaisia omituisia vaivoja sitä voi siis raskaus tuoda tullessaan. Nyt odotan toista viimeisilläni, eikä vastaavaa vaivaa ole ilmennyt ja turvotustakaan ei ole tullut.

Mukavaa loppuodotusta kaikesta huolimatta!

Vierailija
6/6 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli canalis carpi syndrooma saattais hyvinkin olla. Meillä vaiva menee suvussa eli mun kolmelta tädiltä ja isältä leikattu ja multa leikattiin vasen ranne syksyllä n. rv26.

Oikea käsi mulla leikattiin melkein kolme vuotta sitten, kun alkoi meloessa oireilemaan reippaasti. Silloin neurologin ENMG-tutkimuksessa todettiin, että pinne on molemmissa ranteissa, mutta leikataan vasta kun oireilee. No, eka raskaus toikin sit kunnon oireet tohon leikkaamattomaan käteen eli en nukkunut viimeisinä kuukausina kuin pätkiä, kun heräsin hermosärkyyn. Turvotus ja käsien käyttö pahensi oireita ja silloin jo meinattiin leikata raskaudesta huolimatta. Siitä sit luovuttiin, kun LA oli jo niin lähellä enkä olisi pystynyt vauvaa vasta leikatulla kädellä hoitaa.

Nyt sit leikkaus oli suunnitteilla täksi syksyksi (ennen seuraavaa raskautta), mutta pikku kakkonen ilmoittikin tulostaan ennen sitä ;) mutta onneksi leikkaus pystyttiin tekemään paikallispuudutuksessa, joten sain asian hoidettua. Mulla siis oireita on ollut ilman raskauttakin, joten pinne on rakenteellinen ja siksi leikattu. Ns. normaaliranteisilla turvotus voi aiheuttaa oireet, joten silloin leikkaukseen ei tietenkään ryhdytä. Mut siis jos todettu rakenteellinen pinne, suosittelen sitä leikkausta, koska mulla hermosärky on jäänyt molemmilla kerroilla leikkuriin. Ja nytkin selvisin kahdella panadolilla leikkauksen jälkeen eli kivuttomasti mennään ;)

Tsemppiä käsien kanssa tuskaileville!

e75 rv 38+4