itsetunto- oma lapsi haukkui rumaksi
Mulla on muutenkin ollut huono itsetunto. Harvoin tunnen itseä enää kauniiksi ollenkaan. Aina katsoo peilistä suippoleuka pottunokka, ryppynaama, mustapää iho. Koskaan, en koskaan ole kuitenkaa haukkunut itteeni lasten kuullen. Tuskin kenenkään kuullen. Oon opettanut lapsille että ketään ei saa haukkua tai kommentoida ulkonäköä ellei oo hyvää sanottavaa. Tässäkin taas vaikeuttaa lasten isä (ollaan erottu) joka on rasistinen ja vanhan aikainen näissä asioissa ja "läpällä" opettaa että eskarissa saa tummempi ihoista kaveria kutsua n sanalla koska "tottahan se on." Haukkuu myös lihavia ja ihan kaikkea mitä tollanen ihminen nyt keksii haukkua vaikka itekkin on lihava. "en mä nyt noin lihava ole" Ärsyttää niin paljon 😠
Mutta asiaan... En ole yrityksistä huolimatta näköjään saanut lapsiani opetettua miten toisille puhutaan kivasti. Tänä aamuna lapseni sanoi minulle näin "hyi ällöttää kattoo tota sun naamaa!" Kysyin että mitenniin? Vastasi että on niin ruma ja ällöttävät ilmeet ja matki niitä. Sanoin että minä näytän tältä enkä voi sille mitään. Lapsi vastasi että mene meikkaamaan... Menin jotenkin ihan sanattomaksi ja jätin keskustelun siihen. Aion kyllä ottaa asian puheeksi kunnolla tänään kun tulee hyvä hetki.
Mutta nyt kokoajan sisällä tuntuu sellainen paine, suru. Siitä että oma lapsi sanoo noin rumasti. Millainen siitä tulee isona puolisolleen? Siitä että lapsi puhui kyllä ihan totta vaikken saa myöntää sitä. Siitä että olen 29 vuotias yh äiti ja kukaan ei halua minua. Olen ollut 3 vuotta sinkku ja aluksi oli vientiä mutta kaikki halusi vain seksiä. Mitä kieroimmalla tavalla miehet teki kaikkensa että sai jonka jälkeen ghostaus. Kun tajusin sen ja lakkasin antamasta niin nyt ei ole pariin vuoteen edes kukaan tullut juttelemaan. Ei kukaan halua tällaista. En uskalla tehä tinderiä koska jos kukaan ei halua edes jutella niin tulee varmaan loppullinen romahdus. Ja sielläkin varmaan kaikki hakee vaa seksiä. Itkettää katsoa naimisissa olevia tai pitkään yhdessä olleita jotka ostaa taloja tai muuten vaan yhteisiä asioita. Minä en tule sellaista saamaan tällä naamalla.
Kommentit (16)
Ykkönen jatkaa vielä: Olet kovin kiltti. Minä olisin tuossa tilanteessa saattanut sanoa, että sitten lapsi on hyvä, ja katsoo seinää vaan. Lelutkin on varmaan rumia, kun tämä rumanaama on ne ostanut. Samoin olen telkkarin ostanut, niin seinää kannattaa tuijottaa, kunnes osaa anteeksi pyytää ja kertoo minulle 10 kaunista asiaa ulkonäöstäni.
Kesäreissut, harrastukset ja herkut voi myös unohtaa. Tästä lähin käytän kaikki lelu-, huvi- ja herkkurahat meikkeihin, kun kerran niin ruma olen.
Ja tosiaan, sinne kirjastoon olisimme menneet, se kun on ihan ilmainen paikka. Ja niitä kiusaamisesta kertovia kuvakirjoja lainanneet.
Kuulostat lapaselta. Poikalapsi ilmeisesti kyseessä? Sehän käskyttää sua jo nyt. Onnea vain matkaan, kun tyypistä tulee sua vahvempi fyysisestikin.
Kuulostaa siltä että isä käyttää nyt lastaan häirintään. Ota lapsi vakavaan puhutteluun ja tee selväksi ettei hänen käytöksensä ole missään nimessä ok (uskon että lapsi tajuaa tämän itsekin jollain tasolla, testaa rajojaan). Peli ei ole menetetty vaikka lapsi käyttäytyi tyhmästi, jos kyseessä on eskari-ikäinen niin tosi hyvät mahdollisuudet saada hänet oikeille teille tämän suhteen :)
En viitsinyt lukea. Lapset sanovat asioita. Kasva aikuiseksi.
No lapset nyt joskus sanoo tuollaisia asioita. Teinit vielä paljon julmemmin. Ihan kunnon ihmisiä niistä useimmista silti tulee. Omakin tytär jossain 13-15-vuotiaana ällötteli miten meidän näköiset ihmiset on ikinä päättäneet lisääntyä, ja teki todella teatraalisen draaman siitä miten hänen elämänsä on kärsimystä kun on perinyt meidän paskat rumien ihmisten geenit. No, se oli vaan sellaista teini-iän oireilua. Nyt on yliopistossa ja on ihan kohtelias ja asiallinen ihminen, joka ei angstaa omasta, eikä meidän ulkonäöistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat lapaselta. Poikalapsi ilmeisesti kyseessä? Sehän käskyttää sua jo nyt. Onnea vain matkaan, kun tyypistä tulee sua vahvempi fyysisestikin.
Miksi oletat heti että poika?
Tuolloin käytös ei ole hyväksyttävää. Puhu päiväkodissa rehellisesti miten isä opettaa lasta, koska myös päiväkodissa opetetaan sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja. Kotona sanot lapselle että hän puhuu rumasti ja siitä tulee pahamieli. Kysy lapselta haluaisiko hän että häntä joku haukkuu ja miltä se tuntuisi hänestä itsestään.
Kannattaa tosiaan kohentaa sitä itetuntoa jollain tavalla. Vanhemman ei kuulu hätkähtää tuollaisesta.
Kyllähän isältä opittu asenne tuossa varmasti on vahvasti taustalla, joten ihan terveellä pohjalla ei kaikki kieltämättä ole. Olitko suhteen aikanakin tyypillinen alistettu ja läheisriippuvainen tapaus?
Lapselle voi sanoa että jokainen saa itse päättää meikkaako vai ei. Kerro että sisäinen kauneus on tärkeämpää kuin ulkoinen.
Lykkää se penikka ensin kadulle, niin että sossut korjaavat sen pian pois kuleksimasta ja lykkäävät sen johonkin laitokseen, ja tee sitten jonkun kanssa uusi, vaikka mies ei hääppöisempi olisikaan ja vaikka se "haluaisikin vain seksiä". Ehkä sen (seuraavan miehen) tuikkaamasta lapsesta ei kuitenkaan tule ihan noin passkaa kuin tuo nykyisesi on.
Perheterapeutti ja lisääntymisneuvoja Erkki
Joka kuritta elää se kunniatta kuolee. Kunnon arestit ja rangaistukset käytäntöön kun toimii väärin eli ilkeästi. Ei herkkupäivää, ei ruutuaikaa, ei mitään kivaa. Ihme on jos ei ala pohtimaan käytöstään vähän enemmän. Väärästä teosta seuraa aina jotain ikävää; kyllä alkaa oppi meneen perille.
Sano sille että tervetuloa kerhoon kun olet äidin ja isän rumat geenit perinyt. Ruma sisältä ja ulkoa.
Olet kasvattanut kusipään. Yleensähän vanhemmista otetaan mallia niin voit miettiä mitä omassa päässä hölskyy.
En tajua miten näissä ketjuissa niin usein jätetään sanomatta lapsen sukupuoli.. Kyllä, sillä on merkitystä.
Ensinnäkin: Olet luultavasti ihan tavallinen/ kauniihko nuori nainen. Meikkaamalla saa virheet, myös ne kuvitellut virheet, piiloon, jos haluaa. Ei lle pakko. Itse en meikkaa. Hanki itsellesi puhumisaoua: terapiaa, ystävä, seurakunnan diakoni.
Oletko puhunut päiväkodissa siitä, että miten lasten isä kasvattaa? Nämä voisivat tehdä mm. Laskun. Sen voit itsekin tehdä - sinä voit sen tehdä nimettömänä. Aika moni äijäkin muuttaa toimiaan, kun sossu juoksee paikalle. Tämä olisi kyllä lasten etu.
Kolmanneksi: Kuinka vanha muksu? Yritti todennäköisesti saada sinulta reaktiota. Voi olla, että hän on ollut todistamassa vastaavaa puhetta, ja tiedostamattaan yritti nähdä, että onko puhe sopivaa. Hyvä, että aiot pitää puhuttelun myöhemmin. Dinändä ehfottsisin, että lainaidut kirjastosta kuvakirjoja, jotka kertovat kiusaamisesta. Sadut auttavat paremmin kuin puhe kasvanaan empaattiseksi. ( Äläkä unohda sitä puhuttelua kuitenkaan.)
Arvaisin, että voi olla kyseessä myös kuusivuotiaan uhmakausi.