Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Tampereen Kaleva millainen alue? Entä Hatanpää?

Vierailija
24.06.2024 |

Kumpi on viihtyisämpi alue? Kummassa paremmat palvelut? Kalevassa on vähemmän persuja, mutta Hatanpäässäkin alle koko maan keskiarvon.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevassa enemmän palveluita, Hatanpäällä lähinnä autokauppoja.

Vierailija
2/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, tykkäsin asua Hatanpäässä! Melko kirjavaa porukkaa tosin mutta missäpä ei tänä päivänä olisi? Enkä tiedä onko ehtinyt kuudessa vuodessa paljoa muuttua?

Hatanpään ehdottomat plussat minulle olivat arboretumin läheisyys, metsäpolut Peltolammille (?) päin, uimaranta lähellä, ison järven rantamaisemat lähellä, Prisma kävelymatkan päässä (Koivistonkylän Prismaan vain 2km, bussillakin pääsi) ja lähikauppa heti nurkan takana, keskusta kivenheiton päässä mutta ei juurikaan keskustan läheisyyden lieveilmiöitä.

Ja lapsiperheenä isot plussat: ihana seurakunnan kerho, neuvola- ja terveysaseman palvelut lähes naapurissa, monipuoliset ja useat leikkipuistot kävelymatkan päässä, luonnonläheisyys, saavutettavuus, alueen rauhallisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatanpään plussia tulikin edellä paljon.

Kaleva on puolestaan jonkinlainen trendialue, paljon opiskelijoita, ja uusia taloja nousee vanhojen 1950-luvun talojen rinnalle.

Palveluita huomattavasti enemmän kuin Hatanpäällä, kauppoja, ravintoloita. Oma järvi kaupunginosasta puuttuu, mutta toisaalta on uimahalli ja maauimala, puistot tuovat vehreyttä. Ratikka vie keskustaan muutamassa minuutissa.

Vierailija
4/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HatanpääLLÄ.

Vierailija
5/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalevassa enemmän palveluita, Hatanpäällä lähinnä autokauppoja.

Hatanpää on järven rannassa ja siellä on ihanat ulkoilualueet 

Vierailija
6/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Kaleva oli joskus ennen vanhaan ihan kiva paikka. Nykyisin Kaleva on täyteen rakennettu, niin enpä osaa sanoa. Muistan sen, kun Kalevaan saattoi kävellä yöllä mihin aikaan tahansa ja ketään ei näkynyt missään. Itse haen Kalevasta asuntoa sillä perusteella, että pääsee jalkaisin keskustaan. 

Vierailija
7/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin kivoja alueita. Kaleva, jos tykkäät keskustamaisesta tunnelmasta ja Hatanpää jos tykkäät luonnossa liikkumisesta 

Vierailija
8/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut Kalevassa, ja jos uimaranta on tarpeellinen eikä uimahalli riitä, niin matka Kaupin rannalle on lyhyt. Itse tykkäsin Kalevassa juuri palveluista, Sammonkadulla on jos jonkinlaista ravintolaa, erikoisliikettä ja on tosiaan uimahalli, Prisma ja terveyskeskus Tammelassa. Ratikka on kätevä myös. Puistoista tykkään eniten oikeastaan Saukonpuistosta ja Litukan siirtolapuutarha-alueesta.

Hatanpäällä on sitten kartano toki, jonka puisto on hieno. Mutta Hatanpää on jotenkin pöljästi kaavoitettu, ei tunnu kaupungilta, ja enemmän epäsosiaalista nuorisoa roikkuu kadunkulmissa. On toki halvempi kuin Kaleva.

Vierailija
9/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Kaleva oli joskus ennen vanhaan ihan kiva paikka. Nykyisin Kaleva on täyteen rakennettu, niin enpä osaa sanoa. Muistan sen, kun Kalevaan saattoi kävellä yöllä mihin aikaan tahansa ja ketään ei näkynyt missään. Itse haen Kalevasta asuntoa sillä perusteella, että pääsee jalkaisin keskustaan. 

Itse kävelin juhannusyönä Kalevan läpi, eikä kyllä näkynyt ketään missään.

Vierailija
10/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatanpää on kehittyvää aluetta ja tulevan ratikkareitin varrella. Keskusta laajenee etelään lähivuosina. Alue on rauhallinen ja luonnonläheinen paikka, mutta esim. Ratinaan kävelee vartissa. Hatanpäällä on kauppa, pari kahvilaa ja lounaspaikkaa, kirpputori, laajan päivystyksen terveysasema, sairaala, bistro, hotelleja ja autokauppoja, päiväkoteja ja kouluja. Eli en sanoisi, että ei ole mitään palveluja. Näin puhuvat ihmiset, jotka eivät Hatanpäätä oikeasti tunne. Rantaperkiön uimarantakin on kävelymatkan päässä. 

Vierailija
11/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaleva on asuinalueena aivan yliarvostettu. Ahtaasti rakennettu betonikolhoosi.

Vierailija
12/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatanpää parempi, Kaleva on kamala. 

Vierailija
13/13 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Hatanpäällä monta vuotta, vuoteen 2022 asti. Tykkäsin alueesta tosi paljon! Parasta on se, että Hatanpää on selkeästi omassa rauhassa, mutta silti kävelymatkan päässä keskustasta. Palveluita alueella ei juuri ole, pieni Sale pakettiautomaatteineen ja kirjastoauto kerran viikossa. Julkiset yhteydet keskustaan ovat erinomaiset, busseja meni ainakin silloin niin usein, ettei todellakaan tarvinnut mitään aikatauluja katsella. 

Tosin siitä olen eri mieltä, että Hatanpää olisi jotenkin erityisen LUONNONläheinen. Onhan siellä se ihana Arboretum, joka on tosi kiva lenkkeilypaikka, mutta mitään metsää tai koskematonta luontoa siellä ei ole. Lähimmäksi pääsee lenkkeilemällä Härmälän suuntaan, muttei sekään minulle varsinaista metsää ole... Mutta mä olenkin ehkä luontoihminen enemmän kuin ihmiset keskimäärin, ja se Arboretum on tosiaan tosi hieno ja parempi lenkkipaikka kuin suurella osalla tamperelaisista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme