Ärsyttää tämä jatkuva helle. Tulisipa jo talvi.
Vihaan tätä kuumuutta. Ehkä voisin pitääkin siitä, jos asuisin ilmastoidussa talossa, mutta meidän talonyhtiössä ei saa asentaa ilmalämpöpumppuja.
Pitäisi vähintään saada jotain valtion tukea jolla kerrostalot pidetään viileänä. Nyt vaan rukoilen että syksy tulisi mahdollisimman pian.
Kommentit (32)
Olihan täs jo pari vähä lämpimämpää päivää 😅
Hyvä kun kerroit heti aamusta....kiitossss....
Toivottavasti et kehunut tammikuun pakkasia jolloin en päässyt omalla autolla töihin.
Mikä on perusteena, ettei ilmalämpöpumppua saa asentaa? Meillä rivitalossa saa asentaa, samoin tätini ja anoppini kerrostaloissa. Asennus taloyhtiön määräämin säännöin esim. ulkoyksikön sijainti ja osakas vastaa täysin laiitteesta.
täällä etelässä ainakin kaksi viime viikkoa ollut kylmempää, ihan pitkähihasissa joutunut vetämään. ens viikolla sit taas helteet
No jos kerran ilmalämpöpumppua ei saa asentaa niin ainakin mulla on kotona siirettävä ilmastointilaite. Sen vaan siirtää pyörillä esim olohuoneeseen ja laittaa letkun ulos ikkunasta. Tulee kämppä nopeasti 23-24 asteiseksi kunhan muistaa pitää makuuhuoneiden ovet auki. Tossa on suht tuore testi noista: https://testaajat.com/paras-siirettava-ilmastointilaite/ Mulla laite käyttää korkeintaan 2000 W sähköä eli laitteen käyttö ei maksa montaa kymppiä ekstraa kuussa.
Laki ei estä asentamasta ilmalämpöpumppua. Yhtiö voi estää sen vain, jos ulkoyksikköä ei saa piiloon, mutta sekään ei koske liiketilaa (esimerkiksi tilitoimistoa, parturia jne). On olemassa myös sellaisia pumppuja, joissa ei ole ulkoyksikköä lainkaan.
Mikä ihmeen talonyhtiö?
Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran ilmalämpöpumppua ei saa asentaa niin ainakin mulla on kotona siirettävä ilmastointilaite. Sen vaan siirtää pyörillä esim olohuoneeseen ja laittaa letkun ulos ikkunasta. Tulee kämppä nopeasti 23-24 asteiseksi kunhan muistaa pitää makuuhuoneiden ovet auki. Tossa on suht tuore testi noista: https://testaajat.com/paras-siirettava-ilmastointilaite/ Mulla laite käyttää korkeintaan 2000 W sähköä eli laitteen käyttö ei maksa montaa kymppiä ekstraa kuussa.
Onko oikeasti noin kova kulutus, vai maksimiottoteho? Normaali ilppi kuluttaa kymmenyksen tuosta. 2 kilowattia tunnissa on kuitenkin yli 150€ pörssisähkölläkin kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti noin kova kulutus, vai maksimiottoteho? Normaali ilppi kuluttaa kymmenyksen tuosta. 2 kilowattia tunnissa on kuitenkin yli 150€ pörssisähkölläkin kuussa.
Maksimiottoteho mutta katsoin sähkömittarilla niin oikeasti käyttää 600 wattia.
Mikä helle? Juhannuksenakin oli 16 astetta ja tosi kylmä tuuli.
Nyt on kaksi viikkoa ainakin Etelä-Suomessa menty takki päällä, kun on ollut viileää. Eilen tarkeni pitkästä aikaa sortseissa.
Ihan yhtä naurettavaa valittaa näistä säistä liian kuumina helteinä kuin joku valittaisi talvella asteiden ollessa -5, että on niin kylmä ettei kestä enää.
Talvea kohti mennään ja olen siitä iloinen. 😊
Kun asennutatte taloyhtiöön ilmalämpö ( jaahdytys) pumpun on asentajan oltava siihen pätevöitynyt. Itse vastaatte kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on perusteena, ettei ilmalämpöpumppua saa asentaa? Meillä rivitalossa saa asentaa, samoin tätini ja anoppini kerrostaloissa. Asennus taloyhtiön määräämin säännöin esim. ulkoyksikön sijainti ja osakas vastaa täysin laiitteesta.
Melu taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, nythän ne helteet ovat vasta tulossa. Alkukesä on ainakin täällä Helsingissä ollut viileä.
+15 astetta lasketaan helteeksi, urpo 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksimiteho jota ei tarvitse,minulla minimipuhallusta tuskin huomaa sähkön kulutuksessa ja riittää viilennykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun asennutatte taloyhtiöön ilmalämpö ( jaahdytys) pumpun on asentajan oltava siihen pätevöitynyt. Itse vastaatte kaikesta.
Muilta asennus olisi laiton.
Vai että avustuksia pitäisi saada?
Entäpä jos käytät oikeuttasi asua siellä missä on hyvä olla, tämä on vapaa maa.
Olet aivan vapaa muuttamaan sellaiseen taloyhtiöön jossa arkesi on mukavaa säästä huolimatta.
Saanko minä kylmän vihaajana jotain tukea lämmitykseen talvella, kun sosialistit vie viimeisetkin pennoset? Tai sitten vain maksan, helppoa eikö?
Hetkinen, nythän ne helteet ovat vasta tulossa. Alkukesä on ainakin täällä Helsingissä ollut viileä.