Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä sairaudet voivat yksinään aiheuttaa ylipainoa?

Vierailija
22.06.2024 |

Jokaisessa lihavuuskeskustelussa tulee esiin, että sairaudet lihottaa, mutta ei koskaan että mikä sairaus voi yksinään lihottaa? 

mikä sairaus voi oikeasti tehdä niin, että 2000 kalorin ruoka lihottaa toista enemmän kuin toista joka syö saman määrän?

tarkoitus ei ole kettuilla, vaan mietin oikeesti onko se jotenkin mahdollista ja jos, niin miten tuo tarkemmin toimii kehossa - mitä tapahtuu, että se sama kalorimäärä vaikuttaa vaikka tuplasti enemmän ja miten ihminen lihoo alikaloreista/samasta kuin kulutetusta.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kertyi painoa sydämen vajaatoiminnan takia. Puhtaasti nesteturvotusta. Myös maksan ja munuaisten vajaatoiminta voi aiheuttaa nesteturvotuksen takia painonnousua. 

Vierailija
42/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan geenit kuules jo yksistään vaikuttaa. Mutta oisko aineenvaihdunta sairaudet, kilpparin vajaatoiminta ja ainakin sydän sairaudet voivat nostaa painoa. En tiedä vaikuttaako mikään siihen että ruoka olisi jotenkin lihottavampaa mutta ihminen lihoaa herkemmin. Kysytkö itsesi puolesta vai mietitkö jonkun toisen painoa?Jos jälkimmäinen niin miettisin onko se sinun asia lainkaan.

Jep,juuri sellaiset sairaudet joita ei ollut vielä 25v sitten,nyt noita on jokaisella lihavalla.

Luuletko että ihmiset itse päättävät diagnoosinsa? Kyllä minulle gyne itse ultran ja muiden tutkimusten jälkeen totesi PCOS:n 20 vuotta sitten. Ja jokunen vuosi tuon jälkeen lapsettomuustutkimuksissa lääkäri totesi kilpirauhasen vajaatoiminnan verikokeiden tulosten perusteella. En minä niitä sairauksia itse ole keksinyt ja todennut. Mutta sen voin kyllä kokemuksesta sanoa, että näiden sairauksien kanssa paino nousee erittäin helposti, ja painon pudottaminen taas on hemmetin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan geenit kuules jo yksistään vaikuttaa. Mutta oisko aineenvaihdunta sairaudet, kilpparin vajaatoiminta ja ainakin sydän sairaudet voivat nostaa painoa. En tiedä vaikuttaako mikään siihen että ruoka olisi jotenkin lihottavampaa mutta ihminen lihoaa herkemmin. Kysytkö itsesi puolesta vai mietitkö jonkun toisen painoa?Jos jälkimmäinen niin miettisin onko se sinun asia lainkaan.

Jep,juuri sellaiset sairaudet joita ei ollut vielä 25v sitten,nyt noita on jokaisella lihavalla.

Mitä hourailet? Kyllä sydänsairauksia ja aineenvaihduntaan vaikuttavia sairauksia on ollut niin kauan kuin on ollut ihmisiä. Eivät todellakaan ole mikään uusi asia. Eikä niitä ole kaikilla lihavilla. Ketjun aiheena nyt vain on sairaudet, joiden takia paino voi nousta. 

Vierailija
44/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että ihmiset itse päättävät diagnoosinsa? Kyllä minulle gyne itse ultran ja muiden tutkimusten jälkeen totesi PCOS:n 20 vuotta sitten. Ja jokunen vuosi tuon jälkeen lapsettomuustutkimuksissa lääkäri totesi kilpirauhasen vajaatoiminnan verikokeiden tulosten perusteella. En minä niitä sairauksia itse ole keksiny

Mutta siis kyse siitä että lihavuus nyt räjähtäny käsiin, niin tuntuu oudolta nuo selitykset lihottavista sairauksista.

Vierailija
45/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että ihmiset itse päättävät diagnoosinsa? Kyllä minulle gyne itse ultran ja muiden tutkimusten jälkeen totesi PCOS:n 20 vuotta sitten. Ja jokunen vuosi tuon jälkeen lapsettomuustutkimuksissa lääkäri totesi kilpirauhasen vajaatoiminnan verikokeiden tulosten peru

Varmasti tuntuu oudolta, kun et tajua, ettei sairaudet ole ainut lihavuutta aiheuttava asia. Nyt vain ketjun aiheena on sairaudet, jotka aiheuttavat painnonusua. Siksi ei käsitellä muun muassa epäterveellistä ruokavaliota. 

Vierailija
46/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos söisin 2000 kaloria päivässä lihoisin nopeasti todella pulskaan kuntoon. 

Päinvastoin, kuolet aliravitsemukseen.

Alapeukuttajat: Laskekaapa, mitä 2000 kaloria on kilokaloreina. Käyttäkää hyvät ihmiset sitä laskutaitoa, joka teille on jo alakoulussa opetettu.

Vierailija
47/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosilääkkeet lihottaa 

Vierailija
48/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin lääkkeet vaikuttavat hormoneihin ja aineenvaihduntaan lisäten näin painonnousua. Tiedäthän kuinka hyvän unen sanotaan helpottavan painonhallintaa? No koska hormonit. Normaali ihminen kuluttaa kaloreita sekä liikkuessaan, seistessään että nukkuessaan. Jopa sohvaperunat kuluttavat tietyn määrän. Mutta jos aineenvaihdunta ja hormonitoiminta ovat viturallaan, niin ei se kulutuskaan luonnistu yhtä hyvin.

Itselläni on venlafaxin, onneksi ei aiheuta painonnousua, oikeastaan päinvastoin kun jaksoin taas alkaa tekemään asioita niin painon pitäminen normilukemissa helpottui.

Vierailija
49/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi asiaa liian paljon rahaa liian paljon ruokaa.

Vierailija
50/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia: Opettele lukemaan. 

Vierailija
51/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nekö on syyt sille, ettet osaa lukea ja vastata otsikon kysymykseen? 

Vierailija
52/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DNA vaikuttaa lihavuuteen vain marginaalisesti. Todiste tästä on, että aikaisemmin oli vähän ylipainoisia. Nyt joka toinen on ylipainoinen. Ihmiset eivät ole mutatoituneet Jaba the Huttiksi kahteen vuosikymmeneen. Kyse on elämäntavasta.

Vierailija
53/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajat: Laskekaapa, mitä 2000 kaloria on kilokaloreina. Käyttäkää hyvät ihmiset sitä laskutaitoa, joka teille on jo alakoulussa opetettu.

2000 kaloria on 2000 kilokaloria. Oliko tämä kompa?

Vierailija
54/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000 kaloria on 2000 kilokaloria. Oliko tämä kompa?

Ei todellakaan ole. Kilokalori on tuhat kaloria. Ihan samoin kuin kilogramma on tuhat grammaa ja kilometri on tuhat metriä. 

t.eri

Vierailija
55/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että ihmiset itse päättävät diagnoosinsa? Kyllä minulle gyne itse ultran ja muiden tutkimusten jälkeen totesi PCOS:n 20 vuotta sitten. Ja jokunen vuosi tuon jälkeen lapsettomuustutkimuksissa lääkäri totesi kilpirauhasen vajaatoiminnan verikokeiden tulosten perusteella. En minä niitä sairauksia itse ole keksinyt ja todennut. Mutta sen voin kyllä kokemuksesta sanoa, että näiden sairauksien kanssa paino nousee erittäin helposti, ja painon pudottaminen taas on hemmetin vaikeaa.

Mutta siis kyse siitä että lihavuus nyt räjähtäny käsiin, niin tuntuu oudolta nuo selitykset lihottavista sairauksista.

Mikä siinä on outoa? Osalla (kuten itselläni) sairauksien oireisiin kuuluu aineenvaihdunnan heikentyminen, mikä tarkoittaa, että painonhallinta on oikeasti hiton vaikeaa. Lisäksi on paljon sairauksia, joiden hoitoon käytettävät lääkkeet heikentävät aineenvaihduntaa, lisäävät nestettä kropassa tai lisäävät ruokahalua, mitkä kaikki haastavat painonhallintaa. Lisäksi kyseisten sairauksien oireisiin kuuluvat usein myös väsymys ym. jaksamisongelmat, mitkä eivät ainakaan helpota asiaa.

Lisäksi on sitten sairauksiin liittymätöntä lihavuutta, mikä ei nyt ollut tämän ketjun aiheena.

Vierailija
56/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vastauksena, esimerkkitilanne kaksi ihmistä, joista toinen on terve ja toisella aineenvaihduntaa heikentävä sairaus/oireyhtymä esim. tuo jonkun mainitsema PCOS ja jopa 40% heikentynyt aineenvaihdunta. Molemmat syövät 2000kcal. Toinen kuluttaa kaiken ihan perusolemisella, eli ei liho eikä laihdu. Toinen kuluttaakin samasta määrästä samanlaisella olemisella vain 1200kcal, jolloin hänelle jää 800kcal yli kulutuksen. Lähteistä riippuen 1kg rasvaa vastaa n.7000-8000kcal. Jolloin näillä syömis- ja kulutusmäärillä toinen pysyy samassa painossa, ja toinen lihoo noin 1kg/10pv.

Vierailija
57/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. minulla mahassa iso syöpäkasvain jota ei voi leikata.

Olen äärettömän surullinen puolestasi. Voimia ja halaus Sinulle!

Vierailija
58/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. Sairaudet, joissa joutuu syömään runsaasti kortisonia.

Ne turvottavat, mutta lihottavatko?

Vierailija
59/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla nousi masennuslääkkeet aloitettuani paino 45 kg. lisää älyttömästi ruokahalua nuo lääkkeet sillä masentuneena ihminen ei syö.

Vierailija
60/70 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että 99% ylipainosta johtuu liiasta syömisestä ja se 1% jostakin sairaudesta, lääkkeistä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan