Miksi leskeneläkkeen maksetaan?
Leskeneläke on jäänne ajalta jolloin perheen nainen ei käynyt töissä. Nykyisin tässä ei ole mitään järkeä kun jokaisella muutenkin velvoite elättää itsensä. Vastikkeeton satojen eurojen tuki kuukaudessa on aivan liioiteltua ja turhaa byrokratiaa. Siirretään raha mielummin niille jotka oikeasti sitä tarvitsee
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on korvaus yleensä niille naisille, jotka hoitivat lapsiaan kotona niin pitkään että pääsivät itse työelämään. Osa ei päässyt lainkaan töihin ja joutui elämään sitten puolison tulojen varassa. He eivät siten saa itse hääviä eläkettä ja sitä kompensoitaisiin leskeneläkkeellä.
Vanha äitini saa pientä leskeneläkettä, vaikka olikin koko ikänsä töissä.
Outo kielioppi otsikossa. Taitaa olla Iigorilla taas hakusessa.
Kepun keksintö maatalojen entisille emännille
Senkuin olet kateellinen mun leskeneläkkeestä. Sitä saa nykyään max. 10v. Mulle maksetaan 120e/kk-verot.. Käteen jää 85 e/kk.
Elätettävänä on kaksi alaikäistä lasta. Niin, että.. kyllä mä näkisin, että tämäkin pieni summa menee ihan tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on korvaus yleensä niille naisille, jotka hoitivat lapsiaan kotona niin pitkään että pääsivät itse työelämään. Osa ei päässyt lainkaan töihin ja joutui elämään sitten puolison tulojen varassa. He eivät siten saa itse hääviä eläkettä ja sitä kompensoitaisiin leskeneläkkeellä.
Munkin äiti saa koska jäi leskeksi 40v, oli myös töissä eläke ikäänsä asti, siskoni kanssa saimme puoliorvon eläkkeet 18v asti (=perhe eläke nykyään) Oli tarpeen silloin.
Alaikäisten lasten leski vanhemmat tarvitsee lesken- ja perhe eläkkeet, ei ne suuria summia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa, koska hänen miehensä palkassa oli ns. munalisä ja äitisi palkka pienempi.
Vielä tänäkin päivänä naisen palkka on pienempi kuin miesten. Leskeneläke kompensoi sitä, jos avioliitonkin aikana toinen on joutunut elättämään pienituloisempaa.
Miksi leskeneläkkeen maksetaan? -Suomen kielen taso nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Kepun keksintö maatalojen entisille emännille
Voi olla noinkin, sillä verotuksessa emäntä oli pitkään "avustava perheenjäsen" ja eläkkeeseen vaikuttava verotettava tulo laskettiin vain miehen tuloksi. Jopa agronomin koulutuksella maanviljelijänä toimivalla naisella oli vaikea saada vakuutettua verottajalle, että kyllä hän ihan oikeasti itse maata viljelee.
Nykyään yhä useammin myös mies saa leskeneläkettä, koska on ollut pienituloisempi puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Senkuin olet kateellinen mun leskeneläkkeestä. Sitä saa nykyään max. 10v. Mulle maksetaan 120e/kk-verot.. Käteen jää 85 e/kk.
Elätettävänä on kaksi alaikäistä lasta. Niin, että.. kyllä mä näkisin, että tämäkin pieni summa menee ihan tarpeeseen.
Jos vainaja oli lasten isä, heille maksetaan perhe-eläkettä. Jos ei ollut, saat elatusmaksua tai ainakin -tukea, ja yksinhuoltajakorotusta.
Leskeneläke riippuu omista tuloista. Jos leskellä on hyvä eläke, ei hän saa mitään leskeneläkettä. Laskureista olen katsonut, että jos mies kuolisi, minä saisin leskeneläkettä. Mutta jos itse kuolisin, mies ei saisi leskeneläkettä. Se turvaa pienituloisen eläkeläisen toimeentuloa suurempituloisen puolison kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke riippuu omista tuloista. Jos leskellä on hyvä eläke, ei hän saa mitään leskeneläkettä. Laskureista olen katsonut, että jos mies kuolisi, minä saisin leskeneläkettä. Mutta jos itse kuolisin, mies ei saisi leskeneläkettä. Se turvaa pienituloisen eläkeläisen toimeentuloa suurempituloisen puolison kuoleman jälkeen.
Aivan niin. Eläkkeeni on huomattavasti suurempi kuin kuolleen aviomieheni oli. Miehen eläkevakuutusyhtiön laskurin avulla katsoin, että eläkettä olisi tullut 0 euroa. Ei kannattanut edes hakea. Jokainen leski ei todellakaan sitä saa.