Matias joutuu miettimään kaupassa onko varaa ostaa sipulia
Vähävaraisuus näkyy Matias Pennasen elämässä joka päivä. Hän syö yksipuolisesti eikä käytä maksullisia kuntosaleja tai kulttuuripalveluja. Kesäisin Pennanen lenkkeilee ja liikkuu enemmän, talvisin hän on paljon kotona.
"Kaupassa mietin jonkin ihan perusasian, kuten sipulin, kohdalla, tarvitsenko sitä oikeasti. Eiväthän ne kalliita ole, mutta se on kaikki on ylimääräistä rahaa," Pennanen sanoo.
Mitä mieltä muuten on AV palstalaiset ja mammaraati, onko sipuli muuten peruselintarvike vai ykellisyysttuote?
Entä minne uskotte Matiaksen rahojen menevän kun ei ole varaa sipuliin?
Kommentit (602)
Vierailija kirjoitti:
Ja kuikahan monta 8% olutta eksyy sinne Matiaksen koriin? Miksi tästä ei kysytty eikä kerrottu?
Huhu kertoo että kaverille "maistuu"
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana pennasen kaksi läheistä kuoli ja se laukaisi hänessä paniikkihäiriön. Minulta on kuollut vanhemmat ja monta kaveria eikä ole paniikkihäiriötä tullut ja asuin lastenkodissakin 10 vuotta lapsena.
Tiiätkö kun mulla ei murtunut nilkka vaikka putosin katolta. Enpä siis usko että kaverilla murtui 2 kohtaa kun se tippui katolta. Kun mulle ei käynyt niin ei muillekaan voi. Varmasti valehtelee ja pitää valekipsiä ettei tarvitse töihin mennä.
Sipulit, porkkanat, perunat ja sekä muut juurekset, hedelmät, vihannekset ja kasvikset kannattaa ostaa kaupan hävikkilaatikosta ja ajoittaa ostamiset satokauden mukaan. Esimerkiksi vielä ei kannata ostaa sipulia eikä porkkanaa koska ei ole satokausi. Sen sijaan uusia varhaislerunoita saa jo kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
On se helppoa arvostella häntä.
Suomi on täynnä ihmisiä joiden todellinen ongelma ei ole pienet tulot, vaan rahan käytön hallinta.
Kolme ulkomaalaista työntekijää saa yhden suomalaisen hinnalla joten onko ihme ettei suomalainen saa töitä. Ei muuta kun marjoja keräämään euron tunti palkalla.
Tuossa viitisen vuotta sitten olin työkkärissä ja virkailija sanoi että työttömyyteni syy on että juon paljon viinaa eikä ole elämänhallintaa. Haastoin virkailijan oikeuteen kunnianloukkauksesta ja sain 2500 euroa korvauksia. Pystyin helposti todistamaan että elämäni on hallinnassa enkä juo alkoholia. Näytin oikeudessa esimerkiksi salibandyseurani jäsenkortteja 10 vuodelta. Kuntosalikortteja 7 vuodelta. Tuhat valokuvaa kalastusharrastuksesta mutta oikeus jaksoi katsoa vain muutamia kuvia vaikka vaadin että katsovat kaikki ja kaikissa oli päivämäärät milloin otettu. Ilmeisesti uskoivat silti kun sain korvauksia. Olisin tuonut vielä 10 todistajaakin mutta oikeus ei sallinnut. Lisäksi olin festareilla vapaaehrtoisena töissä kymmenen juhannusta mutta sen homman työkkäri kielsi. En siis saa enää tehdä vapaaehtoistöitä 3-4 päivää juhannuksena.
Sen jälkeen eivät ole työkkäriin kutsuneet eivätkä ole soittaneet edes minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä ihmisiä joiden todellinen ongelma ei ole pienet tulot, vaan rahan käytön hallinta.
Noin 50% väestöstä eli naiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaljaa ostetaan laatikoittain ja sitten ihmetellään sipulin hintaa.
200 grammaa valmiiksi pilkottua pakastesipulia maksaa noin Euron. Siitä riittää moniin ruokiin.
Kuivattua sipulia ja sipulijauhetta on myös litran pakkauksissa. Ovat riittoisia.
Käytän noita kaikkia, toki on vielä varaa ostaa punasipuli salaattiin.
Siis olen sipulin suursyöjä, kaikki lajit valkosipulista purjoon käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi ihan kaikille hyvää miettiä että mitä sinne ostoskoriin tunkee, tuotteen hinnasta riippumatta. Mitään kannata pilaantumaan ostaa
Ei, ja siksi Matiaksen kannattaisi ostaa yhden 31 senttiä maksavan sipulin sijasta samalla rahalla useampi pienempi. Niilläkin saa ruokaan makua ja koko sipuli tulee käytettyä kerralla.
Voisin lähteä ostoksille yhdessä Matiaksen kanssa ja katsoa, mitä hänen kannattaisi vähällä rahallaan ostaa makaronin jauhelihan sijasta. Niin tein omien lasteni kanssa ja heillä riitti ruokaa hyvin kavereillekin vähävaraisina opiskelijoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matias ei kuulu heihin.
Yhyy, ei ole varaa sipuliin kun eilen piti juoda kaljaa (huom. auttaa ahdistukseen eli ihan lääkinnällisistä syistä). Miksi näistä tehdään juttuja ilman kunnon faktantarkistusta eli aiempia kauppakuitteja???
Sipulia on helppo viljellä ja siitä saa jopa lisää rahaa. Tein noin jo aika pienenä lapsena, joten luulisi Matiakseltakin onnistuvan.
Siis Matias on sairastunut opiskeltuaan ensin vuoden verran ja työskenneltyäänkin säännöllisesti. Sitten opintoaika on tullut täyteen, eli nelisen vuotta, riippuen onko sairauden perusteella myönnetty jatkoaikaa. Nyt opintolaina on erääntynyt maksettavaksi.
Eli Matias on yhden vuoden ajan nostanut opintotukea, asumislisää (sitä vanhan mallista), opintolainaa ja käynyt töissä. Opintolainaa on jäänyt niin runsaasti, ettei palkkatuloilla ole tullut lyhennettyä ja nyt pitäisi lyhentää tulonsiirroista.
Matiaksen tulot ovat siis tuon vuoden aikana ennen sairautta olleet 270+ 80% vuokrasta +opintolaina +palkkatulot ja opinnot edistyivät jotenkin. Nyt 3 vuotta ollut toimettomana. En ihan saanut selville mitä hän kaipaisi tilanteeseensa?
Ei ollut rahaa kun piti juoda. Se on tyypillistä nuorille, etenkin Matiaksen ikäisille miehille. Lisäksi nuoret ovat nykyään uusavuttomia, monesti arjen- ja rahanhallintataidot hukassa.
Vierailija kirjoitti:
200 grammaa valmiiksi pilkottua pakastesipulia maksaa noin Euron. Siitä riittää moniin ruokiin.
Kuivattua sipulia ja sipulijauhetta on myös litran pakkauksissa. Ovat riittoisia.
Käytän noita kaikkia, toki on vielä varaa ostaa punasipuli salaattiin.
Siis olen sipulin suursyöjä, kaikki lajit valkosipulista purjoon käyvät.
Sipulin suurkuluttaja ei käytä pakastesipulia ja maksa siitä 3,75€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Sipulit, porkkanat, perunat ja sekä muut juurekset, hedelmät, vihannekset ja kasvikset kannattaa ostaa kaupan hävikkilaatikosta ja ajoittaa ostamiset satokauden mukaan. Esimerkiksi vielä ei kannata ostaa sipulia eikä porkkanaa koska ei ole satokausi. Sen sijaan uusia varhaislerunoita saa jo kaupoista.
Sipulia ja porkkanaa saa 1,5€/kg kunhan ei yritäkään ostaa vielä tämänvuotista satoa.
Mun Matiasta nuorempi aikuinen lapsi on hieman samanlaisessa tilanteessa ja kun ei juo eikä polta, hänellä jää rahaa säästöönkin. Tekee itse hyvää kasvispainotteista ruokaa. Toivon tietysti että pääsee pahasta masennuksesta eroon ja alkaa elämään. Mihin Matiaksen rahat oikein menevät?
Ja kuikahan monta 8% olutta eksyy sinne Matiaksen koriin? Miksi tästä ei kysytty eikä kerrottu?