Havaintoja lukionumeroista: Kympit eivät olekaan niin hyvä juttu! Ne voivat olla harhaanjohtavia jos ei ole matikasta kyse. Niiden saajilla
Havaintoja lukionumeroista: Kympit eivät olekaan niin hyvä juttu! Ne voivat olla harhaanjohtavia jos ei ole matikasta kyse. Niiden saajilla on usein hyvä muisti ja imaisevat itseensä sen mitä 'vaaditaan'. Mutta ne parhaat oppilaat - jotka myös pärjäävät jatko-opinnoissa - ovat noita 8-9 oppilaita... siellä on porukoita, jotka ajattelevat itsekin syvällisemmin ja kyseenalaistavat lukemaansa ja oppimaansa ja opiskelu ja sisäistäminen hidastuvat näistä syistä ja kympit karisevat... On oppiaineita joissa on oltava joko verbaalisesti tai matemaattisesti lahjakas ja näissä kunnostautuvat noissa lahjakkaat, mutta niitä jotka ovat sekä matemaattisesti että verbaalisesti lahjakkaita onkin sitten todella paljon vähemmän... Joissakin aineissa on oltava lahjakas molemmilla tavoilla ja silloin kymppien saaminen onkin jo huomattavasti hankalampaa.
Kaikenlaiset tämmöiset seikat vaikuttavat siihen että ne joilla on 'pätevät kympit' monessa aineessa ovat todellisia harvinaisuuksia. Ne hyvät ja itsenäiseen ajatteluun pystyvät oppilaat löytyvät kyseenalaistajien joukosta ja siellä ei ole puhtaita kymppejä... Älkää välittäkö! Koulunumerot ovat vain koulunumeroita ja kaikenlaista tapahtuu myöhemmin elämän varrella joka on tärkeämpää kuin nuo 'täydet' koulunumerot! Olkaa ylpeitä numeroistanne vaikka ne eivät kymppejä olisikaan! Mutta sekin on totta että valtava inflaatio on käynyt koulunumeroissa vuosikymmenien kuluessa! On nähty sekä luku-, kirjoitus- että matemaattisten taitojen romahdus mikä on johtanut siihen että vaatimustasoakin on ollut pakko laskea!
Kommentit (5)
Olishan se kiva että ihmiset keskustelisivat numeroista niin sitten ei jonkun äidin täällä tarttis leuhkia lapsensa keskiarvolla 9,9 vai mitä se nyt olikaan.
Itse opiskelin melkein eläkeiässä aineenopesta luokanopeksi ja kyllä oli surkeeta opiskelija-ainesta kanssaopiskelijoideni joukossa.
On totta. Kymppiä ei pitäisi antaa sillä että pänttää vain ulkoa jonkun koealueen, vaan siihen pitäisi vaatia enemmän. Eikä kymppiä vielä omana peruskouluaikana juuri koskaan annettukaan. Piti osoittaa jotain poikkeuksellista kykyä.
Antaa epärealistisen kuvan itsestä jos vain ahkeralla ulkoluvulla napsii kymppejä.
Lukion kokeissa ja tehtävissä vaaditaan sekä muistia, että soveltamisen kykyä. Pelkälllä ulkoa opettelulla ei pääse välttämättä edes läpi, koska sisältöjä ymmärtämättä ei tiedä mitä kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa kaveriporukassa yliopisto-opinnoissa pärjääminen meni ihan suoraan yo-arvosanojen mukaan. Laudatureja ja eximioita kirjoittaneet pärjäsivät tosi hyvin ja cumuja kirjoittaneet eivät.
Yo-arvosanoissa vaaditaankin vähän enemmän.
Ainakin omassa kaveriporukassa yliopisto-opinnoissa pärjääminen meni ihan suoraan yo-arvosanojen mukaan. Laudatureja ja eximioita kirjoittaneet pärjäsivät tosi hyvin ja cumuja kirjoittaneet eivät.