Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä elettiin todella köyhästi 80-luvulla

Vierailija
15.06.2024 |

Vanhemmat pitkäaikaistyöttömät ja ennen kuin täyttivät 50v jäivät sairaseläkkeellä. Ei ollut meidän perheessä nousukautta .

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla oli pientila, joka ei kannattanut. Ei tullut sisälle lämmintä vettä, ulkosaunassa piti peseytyä, vessaakaan ei ollut, vaan ulkohuussi. Välillä oli rahat niin loppu, että ei ollut vara ostaa ruokaa. Muistan, miten alle kouluikäisenä etsin jotain omia 50 pennisiäni äidille, joka itki sitä, että ei ollut rahaa. Mun ruokamuistot kasarilta on kaurapuuro ja perunat&ruskea kastike. Isovanhempien luokse kun välillä pääsi hoitoon niin oli juhlaa, että siellä oli leivän päälle juustoa. Leluja mä en edes ilennyt lapsena pyytää, kun tiesin, että niihin ei ole varaa. Mun puoliso on elänyt lapsuutensa keskituloisessa duunariperheessä pikkukaupungissa ja sillä on ihan erilaiset muistot kasarista.

Vierailija
2/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli rahaa ja elettiin leveästi kuten nykypäivänäkin.

Säälin todella köyhiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oli mahdollista, että molemmat vanhempasi olivat pitkäaikaistyöttömiä 80-luvulla, jolloin oikeastaan kaikki pääsivät tekemään jotakin työtä? Oli kouluja käyty tai ei.

Olivatko vanhempasi ammattiin kouluttautumattomia? Tai fyysisesti/psyykkisesti sairaita? Muuten on hankala 

Vierailija
4/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten oli mahdollista, että molemmat vanhempasi olivat pitkäaikaistyöttömiä 80-luvulla, jolloin oikeastaan kaikki pääsivät tekemään jotakin työtä? Oli kouluja käyty tai ei.

Olivatko vanhempasi ammattiin kouluttautumattomia? Tai fyysisesti/psyykkisesti sairaita? Muuten on hankala 

En tiedä, miksi eivät saaneet töitä. Isällä oli ammatti, äidillä ei. Asuttiin pienessä n 2000 asukkaan kunnassa. Jäivät sitten mielenterveysongelmista eläkkeelle.

Vierailija
5/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat olivat duunareita. Palkka meni elämiseen. 70-80-luvuilla.

Vierailija
6/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat olivat duunareita. Palkka meni elämiseen. 70-80-luvuilla.

Meillä kans duunareita, mutta rahaa jäi reilusti ylitse ja oli kesämökit ja veneet.

Vierailija
7/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta köyhästä lapsuudestakin voi ponnistaa oman sinisen talon omistajaksi ja arubanlomailijaksi. Enää puuttuu hampaat.

Vierailija
8/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miksi eivät saaneet töitä. Isällä oli ammatti, äidillä ei. Asuttiin pienessä n 2000 asukkaan kunnassa. Jäivät sitten mielenterveysongelmista eläkkeelle.

Mielenterveysongelmat voisi selittää asian ja varmaan on ollutkin taustalla, kun ovat molemmat niistä syistä jääneet eläkkeelle. Siihen aikaan niistä asioista ei puhuttu. Mutta sairaseläkkeellä/työttömänä oli tuolloin pääosin ainoastaan ne, jotka eivät sairautensa tai kouluttautumattomuuden vuoksi kyenneet töihin. Kaikki muut työllistyivät jopa ilman koulutustakin.

Harmillista, että elämänne oli niukkaa. Toivottavasti sinä sait rakennettua itsellesi paremman elämän myöhemmin.

Vierailija
9/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei kukaan saanut rahaa ilman töiden tekemistä. Toisin kuin nykyään. Tukien varassa eläminen pitäisi jälleen tehdä häpeän aiheeksi eikä oikeudeksi. 

Vierailija
10/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli silloin vielä köyhempää: Meidän koko perhe oli koditon ja asuimme jossain sillan alla. Päivisin kerjäsimme eri paikoissa isä, äiti ja kolme lasta...

Vierailija
11/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta köyhästä lapsuudestakin voi ponnistaa oman sinisen talon omistajaksi ja arubanlomailijaksi. Enää puuttuu hampaat.

Nykyään Arubassa lomailee jo toimeentulotukiasiakaskin.

Vierailija
12/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten Valiksen on syytä valita joku eksklusiivisempi kohde. Ei menestyneen yrittäjän ja hallituksen puheenjohtajan sentään sovi rahvaan seassa lomailla.

Vierailija
13/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan 80 luvulla mutta 70 luvun lopussa ollessani noin 5 vuotias muistan hämärästi meidän grillanneen ahvenfileitä syötäväksi kun rahaa ei ollut ruokaan. Olin lisäksi järkyttävän allerginen kalalle, pelkkä kalan haju sai kuulema ihoni punoittamaan. Isäni oli kotikuntani suurituloisimpia mutta veti kaiken maailmalle leveäksi kuin myös kurkusta alas. 

Vierailija
14/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenfileehän on ruokien aatelia.

Vierailija
15/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme 80 -luvulla varmaan ihan tukevasti keskiluokkaisia. Sanon varmaan, sillä ei lapsille puhuttu raha-asioista ja kaikki naapurustosta olivat samaa tulotasoa. Olen syntynyt -71.

Molemmat vanhemmat oli töissä; isä kaupungin rakennusmestari ja äiti palkanlaskija/kirjanpitäjä. Asuttiin omakotitalossa Kemissä. Oli kesämökki ja auto, 80 -luvun lopulla 2 autoa. Isä metsästi ja AINA oli hirvenlihaa. En lapsuudessani muista, että kertaakaan olisi ostettu kaupasta lihaa, vaan se oli AINA hirvenlihaa. 

Mistään en muista olleen puutetta, mutta ei meille lapsille mitään ihmeitä osteltu. En kyllä muista kovin ihmeitä vaatineenkaan. Siitä olin katkera, että olisin halunnut lähteä vaihto-oppilaaksi USAan lukion aikana ja en saanut. Sanottiin tai ainakin sain sen käsityksen, että kyse oli rahasta, mutta kun nyt aikuisena kysynyt äidiltä, niin todellinen syy oli kuulemma se, että äiti ei missään nimessä halunnut olla vuotta erossa lapsestaan eikä uskaltanutkaan päästää vuodeksi kaukaiseen maahan. 

Hyvin meillä meni. Myös 90 -luvulla. Kaikki johtui siitä, että molemmat vanhemmat oli koko ajan töissä. 

Vierailija
16/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees: Kaikista vastauksista huomaa aina sen, että vanhemmat olivat TÖISSÄ jos perheellä meni kohtalaisen hyvin. Mitä vikaa oli, jos mies oli talkkari ja nainen kauppa-apulainen tai siivooja, jos ei kerta muuta koulutusta ollut? 

Vierailija
17/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parhaiten palkatussa työpaikassani 1980-luvulla. Sunnuntaina ylitöistä tuli nelinkertainen palkka. Sunnuntailisä + ylityölisä.

Vierailija
18/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti useimmille 1980-luku oli juuri sellaista kulta-aikaa, jollaisena sitä muistellaan. Työtä tosiaan sai kävelemällä firman ovesta sisään.

Itse olin opiskelija enkä oikeastaan vielä edes kaivannut muuta kuin kesätöitä, mutta minut kirjaimellisesti revittiin kokopäivätyöhön. Ensin yksi yritys "pakotti" hommiinsa ja joku vuosi myöhemmin toinen houkutteli todella isolla rahalla omiin leipiinsä.

Maisterintutkinto piti viimeistellä työn ohessa, niin kuumaa oli meno silloin.

Toki sitten 1990-luvun lama iski rankasti ja minäkin koin työttömyyden, jota ei suureksi onnekseni kuitenkaan kestänyt kuin kolme kuukautta.

Vierailija
19/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla työttömyyttä ei käytännössä ollut vaan työvoimapula. Työhön pääsi sormea napsauttamalla, jos vain halusi. Ja melkein kaikki kyllä halusivat, "vapaaehtoinen työttömyys" oli silloisesta näkökulmasta aika käsittämätön ilmiö.

Vierailija
20/32 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on ollut ja aina tulee olemaan tällaisia ihmisiä. Täystyöllisyys on mahdottomuus.

Omaa kapeakatseisuutta ei kannata noin jakaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme