Lapsen tulehtuneen korvakorureiän hoito?
Lapsella on tulehtunut korvakorureikä; harrastaa urheilua ja joutuu ottaa peleihin korvikset pois, joten joku pöpö päässyt tuonne maaliskuussa otettuihin korvisreikiin. Toinen ei niin paha, mutta toinenon ärtyneempi; hieman punoittaa, turvonnut, takatapin alta tulee verta, ja päällireiän kohdalla oli paksu pallura jonka sain puhdistusaineen avulla pois. Puristettaessa ulos tuli jotain "töhnää". Hänellä siis oli ekat korvikset harkkareiden jälkeen, tapilliset nikelittömät korut, mutta ehkä nämäkin allergisoineet. Plus hikiset kelit, paljon liikuntaa ja edes takas korvisten laittoa.
Nyt mietin näitten korvien hoitoa, lähti juuri peliin joten korvikset oli pakko ottaa pois. Laitanko korviin kultaiset ohuet renkaat, vai jätänkö korvat nyt täysin koruitta? Puhdistelua vedellä ja haavanpuhdistusaineella, vai miten? Netissä tuntuu olevan niin laidasta laitaan hoito-ohjeita...
Toki alkuviikosta lääkäriin jos ei tästä tokene, mutta miten tämä ensiapu nyt kannattaa hoitaa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvun alussa elin villiä punkkarikautta, olisinko ollut 13-14-vuotias. Korvissa kilisi useammat korvikset. Kaveri piti hakaneulaa sytkärin liekissä ja eikun tehtiin lisää reikiä.
Koskaan ei reiät tulehtuneet. Ei se aina tekijästä tai tekotavasta ole kiinni. No sittemmin on muutama reikä jo umpeutunut. Se oli sitä aikaa.
Näin voi käydä. Mutta sepä se, että tämä on ihan mäihä-peliä. Jollekin käy noin, joku toinen taas saa sepsiksen ja kuolee. Täysin turhan asian takia. Minäkin muistan koulukavereita, joilla oli sata reikää korviss ja nenässä ja aika usein joku niistä oli tosi kipuinen ja mätää tuli ja samoin kun joku muu, muistan myös ne itkut, kun ne korut koko ajan putoili tai tarttu johonkin huiviin ja villapaitaan eikä löytyneet tai vääntyilivät. Hirveen näköisiä ne monireikäiset oli.
Muistan myös, kuinka yksi tällainen itse tehty reikä repesi kesken biologian tunnin, kun koru tarttui vierustoverin neuleeseen nopeassa liikkeessä. Voi sitä parkua ja veren lentoa. Varmaan tulehtui sekin haava, koska hänellä ei ollut mitään järkeä päässä. Paljon muhkeita finnejä, joita räpläsi ja sitten niitä korviksiaan räpläsi ja aina ne oli niin arkoina ne korvat ja meidän muiden olisi kuulunut dramaattisesti voihkia ja lohduttaa. Yksi kaveri sanoi kerran, että sulla ei pitäis olla yhtään reikää kun sä et osaa ollenkaan hoitaa tota asiaa. Loukkaantuminen oli dramaattinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda korut aitoon kultaan ja sellaiset pienet renkaat koska ne ovat ilmavat. Ei saa koskea likaisilla sormilla korvia. Useasti päivässä pitää huuhtoa vedellä niin kauan että paranee.
Niin kun ihmisen sormet on AINA likaiset, ELLEI ole ihan juuri pesty runsaalla saippualla sekä kuumalla vedellä. Tai huolellisesti desinfioitu desinfiointiaineella, mutta silloinkin suositellaan alle tuota saippuavesipesua.Eli vaikka kädet on ihan puhtaan näköiset eikä niillä ole kaivettu maata tai käyty vessassa, mutta on elelty siinä ja vaihdettu treenivaatteet, niin ne kädet KUHISEVAT bakteereja. Ne ovat näkymättömiä. Eikö ap käsitä tätä, ole osannut lapselleen opettaa?
TÄMÄ!
Täällähän on kukkahattujen kokoontuminen.
Jos korvareijät on päätetty jo ottaa ja lapsi on ne itse halunnut, niin tilanne on nyt että lapsella on korvikset ja nyt toinen niistä on ärtynyt. Aikuisenkin korvikset voi infektoitua. Korvikset on normaali asia. Miksi haukutte täällä ihmisiä, jotka ajattelevat näin? Käärikää omat muksunne vaikka kuplamuoviin mutta onko liian suuri vaiva pitää ketju asiallisena?
T. Lapseton, korvat täynnä reikiä
Pois korut heti ja tulehduksen hoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulehtui muinoin napakorun lävistys. Ensikoru oli jotain kirurginterästä ja oletin, ettei siinä ole nikkeliä, mutta oli sittenkin. Vaihdoin sen kultaiseen ja tulehdus parani melko nopeasti. Ärsyttää aina kun myydään jotain "nikkelitöntä" ja sitten selviääkin, että siinä on minimaalinen nikkelimäärä. Nikkeliallergia on sellainen mikä pahenee joka käyttökerran jälkeen. En vielä saa kolikoista tai ovenkahvoista allergiaa, mutta tulee sekin päivä joskus. Napeista saan pahan ihottuman.
Voihan se lapsellasi olla jotain muutakin. Puhdistattehan sen reiän joka päivä? Joka kerta kun ottaa korun pois ja laittaa takaisin?
ap vastailee, puhdistetaan vedellä joo. Eli pelin jälkeen suoraan suihkuun, kropan pesu ja kuivauksen jälkeen korvikset korviin. Ennen peliä käsipesu, korvikset pois ja peliin. Tällä ollaan menty. Mitään superpuhdistavia desi-aineita ei olla kä
Tämä on oikea ohje. Pesu+hyvä kuivaus. Rengaskorvikset, että haava hengittää, eikä muhi ja kerää epäpuhtauksia. Korut voi desinfioida vaikka kerran päivässä, jos ne kerran muutenkin poistaa. Korvat sen sijaan ärtyy ja kuivuu desinfioimisesta, joka pahentaa tilaa, ja pitkittää paranemisprosessia.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on kukkahattujen kokoontuminen.
Jos korvareijät on päätetty jo ottaa ja lapsi on ne itse halunnut, niin tilanne on nyt että lapsella on korvikset ja nyt toinen niistä on ärtynyt. Aikuisenkin korvikset voi infektoitua. Korvikset on normaali asia. Miksi haukutte täällä ihmisiä, jotka ajattelevat näin? Käärikää omat muksunne vaikka kuplamuoviin mutta onko liian suuri vaiva pitää ketju asiallisena?
T. Lapseton, korvat täynnä reikiä
Ihminen itse pyytää neuvoja. On täysin asiallista antaa niitä ja niistä paras on, että kääntyy lääketieteen ja apteekin puoleen ja ymmärtää käsihygienian ja että tällaset täysin turhat hömpötykset vois ihan lopettaa. Kas kun jengi ei tatuoi lapsiaan.
Meidän tyttö nyt 10v eikä itse halua korvakoruja pitää, lävistykset on laitettu kuitenkin jo esikoulussa ja huomattiin heti että sellaiset lasten korvanapit mitä saa vaikka kuinka kivoina vaihtoehtoina ei vaan toimi koska ne reiät vaan muhii siellä napin alla. Niin kauan kuin mä huolehdin korujen huollon toimi. Mutta nyt tyttö pitää et on helpoin olla kokonaan ilman koruja, kun ottaa itse korut pois aina harrastaessa ja puhdistaa ja laittaa uudelleen...