Miksi työttömiä ja pienituloisia syyllistetään siitä että syövät liian vähän ja yksipuolisesti kun joutu säästämään rahaa myös ruasta?
Ei työttomänä eikä pienituloisena ole varaa yhtä ravitsevaan ja monipuoliseen ruokaan kuin työssäkäyvällä ja keskiluokalla, esimerkiksi itse en ole syönyt kalaa kahdeksaan vuoteen ja meijerituotteiden käytön lopetin neljä vuotta sitten. Kaikki säästääkseeni rahaa. Kaupassa en mieti sitä että onko jokin ruoka terveellistä tai tarpeellista vaan sitä että onko minulla siihen rahaa, paljonko se maksaa ja onko parempi vain jättää tuote hyllyyn mikä omalla kohdalla on esimerkiksi ollut usein tuorekurkun ja sipulien kohtalo). Välillä pidän myös paastpäiviä jollon en syö mitään, olo on silloin todella huono mutta säästän myös silläkin tavoi rahaa ruoka kuluista. Siihen on jo toki tottunut että välillä aamupala, lounas ja päivällinen on pelkkää leipää tai makaroonia ja puurolla ja itse kerötyillä marjoilla herkuttelee vain viikonloppuisin. Sen sijaan hetkuista kuten sipseistä, karkeista ja limppareista saa vain haaveilla.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ja terveellistä sekä monipuolista ruokaa saa edullisesti. Terveellinen ja monipuolinen ruoka ei kallista. Hyödynnä kauden sato ja metsä täynnä ruokaa ja vedet tuoretta kalaa. Ruokajuomaksi hanavesi, rasvaton maito ja rasvaton piimä. Suomalainen kotiruoka ei kallista. Valmista itse alusta loppuun. Älä käytä eineksiä ja muita valmiita ruokia.
hotelli- ja ravintola- alan, perustutkinnon suorittanut.
Höpö höpö. Mä syön juuri noin kuin kuvailit, eikä se ole halpaa. Rikkaammat vaan ei ole koskaan joutuneet laskemaan tarkkaa budjettiaan.
nyt neuvon syö porkkanoita, lanttua, perunoita, sipuleita, raakoja punajuuria. Osta isompi pussi kerralla. Nämä ovat halpoja. Lisäksi terveellisiä.
Terveellinen ruoka on yllättävän halpaa. Itse käytän pakasteita aivan älyttömiä määriä: papuja, kukkakaalia, ja parsakaalia. En käytä pahemmin vehnää eli spagetti ja muut saa jäädä kauppaan. Peruna ja porkkana on todella paljon ruuissani. Ei oikeastaan ole ruokaa, mihin en sekoittaisi porkkanaa. Aamupalaksi on chiasiemeniä liotettuna mantelimaitoon ja viime kesän pakastemarjoja. Kohta alkaa taas marjakausi niin täytyy käydä keräilemässä pakastin täyteen. Lihaa en hirveästi käytä, joko jätän proteiinin pois tai sitten on joku palko.
En käytä kurkkua tai salaattia tai pahemmin muitakaan kuin juureksia tuoreena, koska niissä maksaa vain vesi. Saan vettä edullisemmin hanasta.
viimeisin kuukauden kauppalaskuni (sisältäen pari pakettia jäätelöä, parit pussit sipsiä, karkkia pari pussia ja hygienia- ja siivous) oli 200€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ja terveellistä sekä monipuolista ruokaa saa edullisesti. Terveellinen ja monipuolinen ruoka ei kallista. Hyödynnä kauden sato ja metsä täynnä ruokaa ja vedet tuoretta kalaa. Ruokajuomaksi hanavesi, rasvaton maito ja rasvaton piimä. Suomalainen kotiruoka ei kallista. Valmista itse alusta loppuun. Älä käytä eineksiä ja muita valmiita ruokia.
Höpö höpö. Mä syön juuri noin kuin kuvailit, eikä se ole halpaa. Rikkaammat vaan ei ole koskaan joutuneet laskemaan tarkkaa budjettiaan.
nyt neuvon syö porkkanoita, lanttua, perunoita, sipuleita, raakoja punajuuria. Osta isompi pussi kerralla. Nämä ovat halpoja. Lisäksi terveellisiä.
Älä viitsi. Talvella syön kyllä paljon kaalia ja punajuuria, mutta en todellakaan kesällä. Yhtä typerää kuin syödä talvella tomaattia ja kurkkua. Porkkanoille olen allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruoka on yllättävän halpaa. Itse käytän pakasteita aivan älyttömiä määriä: papuja, kukkakaalia, ja parsakaalia. En käytä pahemmin vehnää eli spagetti ja muut saa jäädä kauppaan. Peruna ja porkkana on todella paljon ruuissani. Ei oikeastaan ole ruokaa, mihin en sekoittaisi porkkanaa. Aamupalaksi on chiasiemeniä liotettuna mantelimaitoon ja viime kesän pakastemarjoja. Kohta alkaa taas marjakausi niin täytyy käydä keräilemässä pakastin täyteen. Lihaa en hirveästi käytä, joko jätän proteiinin pois tai sitten on joku palko.
En käytä kurkkua tai salaattia tai pahemmin muitakaan kuin juureksia tuoreena, koska niissä maksaa vain vesi. Saan vettä edullisemmin hanasta.
viimeisin kuukauden kauppalaskuni (sisältäen pari pakettia jäätelöä, parit pussit sipsiä, karkkia pari pussia ja hygienia- ja siivous) oli 200€.
Voin kertoa, ettei meillä köyhillä ole isoja pakastimia. Ei edes mahtuisi kämppääni.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitten sitä rahaa säästät, lääkkeisiin, asumiseen? Enkä kysy tätä ilkeilymielessä.
No köyhähän säästää ihan samoihin asioihin kuin parempituloinenkin eli yllättäviin menoihin ja eläkeikää varten.
Pahempi jos on paljon rahaa käytössä, tupakkaan, kaljaan ja roskaruokaan ja herkkuihin ne rahat kuitenkin menisi ja terveydenhoitomenot kasvaisi, taas
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kun vähennät puolet pois niin tiedät mitä on köyhän budjetti.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä käy. Täytyy toisten maksaa pakastepizzat sun muut, että jaksaa taas. Katsokaapa lapsiperheiden ostoskoreja. Vanukkaita, pizzoja, vaippoja ja purkkiruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin muka tarvitsee ison pakastimen, jos syö pakasteita? Kaupassa voi käydä useinkin.
Meidän kahden aikuisen viikon kauppalasku on lähes 200 euroa. On siinä jäätelöa ja sipsejäkin mukana.
On suositusten mukaista myös mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut useamman vuoden jo kalsiumin, magnesiumin, suolojen, vitamiinien ja raudan puutetta ja lääkärissä ovat huomauttaneet asiasta useita kertoja. Mutta olen edelleen elossa ja hengissä.
Mutta erityisen hyvää hoitoa olet saanut jos kerta nuo kaikki arvot on sinulta testattu ja vielä useampana vuotena peräkkäin. Keskivertosuomalainen joutuu maksamaan nuo testit itselleen yksityisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut useamman vuoden jo kalsiumin, magnesiumin, suolojen, vitamiinien ja raudan puutetta ja lääkärissä ovat huomauttaneet asiasta useita kertoja. Mutta olen edelleen elossa ja hengissä.
Mutta erityisen hyvää hoitoa olet saanut jos kerta nuo kaikki arvot on sinulta testattu ja vielä useampana vuotena peräkkäin. Keskivertosuomalainen joutuu maksamaan nuo testit itselleen yksityisellä puolella.
Tämmöisiä nämä suomalaiset nykyään on. Luulevat olevansa hirveän tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa totta, mutta ymmärrän, että tuo vaatisi sen, että rahat ei ole koko ajan tiukilla. Kun alkuun pääsee niin halvallakin saa. Itse olen pienituloinen, mutta sen verran "löysää", että pystyn ostamaan koska vaan tarjouksia varastoon ja pakkaseen. Jos olisi tyyliin 20e tilillä ja siitä pitäisi suunnitella monen päivän ruoat niin olisi vaikeampaa. En useinkaan suunnittele kauheasti etukäteen, mutta koitan muistaa mitä jääkaapissa on. Jos hevihävikissä on 50 sentillä iso pussi paprikoita niin ostan ja meillä on sitten sinä päivänä täytettyjä paprikoita ruokana. Pakkasessa on aina jauhelihaa (ostan isoja paketteja missä halvempi kilohinta ja/ tai tarjouksia esim. Lidlistä). Sipulit ja muut ostan myös missä halvin kilohinta ja pilkon ylimääräiset pakkaseen. Monta yhdellä hinnalla hyödynnän aina, kaurahiutaleitakin sai vähän aikaa sitten Lidlistä kolme eurolla. Ihan kaikkia valmisruokiakaan ei kannata suoraan tuomita, varsinkin jos maksaa sähkönsäkin yms. itse. Alesta saa eurolla jopa valmiita annoksia ja ne on käteviä lasten lomilla, kun on valmiina pakkasessa ja sieltä voi vaan ottaa. Jne. Jos ei ole mitään järkeviä tarjouksia niin syödään varastoista. Aika halvalla pysyy ruokavalio monipuolisena. Varmaan halvemmallakin toki pääsisi, tyyliin hernekeittoa vaan kattilaan ja siitä syöt monta päivää, mutta noin jos ajattelee myös monipuolisuutta.
D vitamiinia saa auringosta ja stressitasoa voi pienentää luonnossa liikkuessa. Syödä voi mitä kaapissa on, ei aina voi elää suositusten mukaan. Ihminen on sopeutuvainen, syö tulojesi mukaan ei kait se kellekään kuulu, jos nälkä lähtee välillä euron burgerilla. Yksi elämä elä se.
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä ei ole käyttää 200 euroa ruokaan. Työttömyystuella ei mantelimaitoa ostella.
tänään just kaupassa mietin että on pakko ostaa pahaa ja halpaa ruokaa koska ei ole varaa osta kallista ja hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
tänään just kaupassa mietin että on pakko ostaa pahaa ja halpaa ruokaa koska ei ole varaa osta kallista ja hyvää ruokaa.
Kannattaa joskus kokeilla ostaa halpaa ja hyvää ruokaa. Tein tänään ison kattilallisen keittoa, annoshinnaksi jäi alle euro.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas mietin että kehtaanko maksaa kilosta porkkanoita sen noin kaksi euroa vai en ja palautan pussin takaisin hyllyyn. Yleensä laadin jo kauppalistan kotona, mutta aina päädyn ostamaan vain puolet siitä mitä on listassa koska epäröin hintoja. Ja se on vain pahentunut nyt kun hinnat on nousseet viimeiset neljän vuoden aikana ja muistan edelleen mitä ne maksoivat ennen pandemiaa.
Siis paljonko sä ap tienaat? Miksi kirjoitat ruuan suhteen ja näet nälkää? Ei mitään järkeä siinä!