Millainen ihminen saapuu terveyden huoltoon ja vaatii aulassa tapaamaan lääkärin tai hoitajan heti. Tänään sattuu hullu tapaus, kun odotin..
Omaa aikaani tk:ssa. Sisään asteli nainen, joka seisoi aulassa hetken, sitten hän pysäytti ekan vastaan tulevan lääkärin ja sanoi, että haluaa jutella hetken, hän näytti lääkärille jotain kädessään ja ihme kyllä lääkäri suostui katsomaan ja totesi, ettei näytä huolestuttavalta. Sen jälkeen nainen lähti onnesta soikeana ja kiitteli, miten mukavia ihmisiä täällä on.
Sitä ennen vaikutti todella kireältä ja jopa sekopäisen agressiiviselta.
Hän siis sai tahtonsa läpi ja lääkäri vilkaisi ja teki pienen arvion ilmaiseksi ja nopeasti, kun minä taas sain odottaa aikaani 4 viikkoa ja maksan siitä 20€.
Ihan uskomatonta, että kaikenmaailman hörhöt tekee mitä lystää ja saa vielä tahtonsa läpi ja avun ammattilaiselta.
Tämä nainen todellakin saapui vihaisena ja sanoi, että haluaa keskustella lääkärin kanssa eikä hänellä ole aikaa varattuna, minulla oli.
Kommentit (22)
No näköjään, kun riittävästi viiraa päässä ja on riittävän häikäilemätön niin maailma pyörii ympärillä :D. Olis ollu ihan oikein, että lääkäri ois kieltäytynny kattomasta ja käskenny varata ajan niin, kuin muutkin mut osa onnistuu saamaan tuollaista erityiskohtelua :(
Vierailija kirjoitti:
No näköjään, kun riittävästi viiraa päässä ja on riittävän häikäilemätön niin maailma pyörii ympärillä :D. Olis ollu ihan oikein, että lääkäri ois kieltäytynny kattomasta ja käskenny varata ajan niin, kuin muutkin mut osa onnistuu saamaan tuollaista erityiskohtelua :(
Miten niin häikäilemätön? Ihmisellä oli hätä eikä jaksanut odottaa. Sai helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin häikäilemätön? Ihmisellä oli hätä eikä jaksanut odottaa. Sai helpotusta.
Nimenomaan häikäilemätön ihminen käyttäytyy juuri noin, kun on hätä. Muut kunnialliset ihmiset hädässä odottavat ja maksavat palvelustaan. Mitä muuta tuo on, kuin häikäilemätöntä käytöstä?
Ap ei ymmärrä miten tk toimii. Samalle päivälle saa akuuttiaikoja, kiireaikoja, totta kai. Kiireettömiä aikoja taas ootellaan se 4 viikkoa tai 4 kk. Iltapäivystykseen mennään jos ei saatu aikaa akuuttivastaanotolle, mutta asia ei voi odottaa, esim. Lapsen korvatulehdus.
Ensiapu on hätätapauksille.
Jokainen ihmisten (myös hankalien sellaisten) kanssa työskentelevä tietää, että joskus vaan pääsee vähemmällä, kun toimii esim. aloittajan kuvaamalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
..Esimerkiksi vieraasta kulttuurista tänne tullut.
Hän ei voi mitenkään tietää miten esimerkiksi aikoja varataan, joten siinä tapauksessa kysymys on inhimillisestä mokasta.
No se on tietty ollu ensiapua vaativa ongelma, joju käsivamma. Ei niissä odotella.
Oletko koskaan kuullut asiasta kuin hätätapaus? Henkilöllähän olisi vaikka saattanut olla kuollettava verenvuoto tai muuta vastaavaa joka vaatii välitöntä ja akuuttia hoitoa. Toki emme olleet näkemässä tapausta niin on vaikeaa tietää mistä oli kyse, mutta yleensä jos potilas ryntää sisään ja pyytää heti päästä hoitajalle niin on todennäköisesti jokin kiirellinen asia joka ei voi odottaa. Esimerkiksi itse olin tällaisessa tapauksessa kun leikkasin itseltäni palan peukaloa pilkkoessani sipulia ja siinä sitten kiidettiin vauhdilla sauraalaan peukalo paksuun vessapaperimyttyyn käörittynä jotta en olisi vuotanut kuiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..Esimerkiksi vieraasta kulttuurista tänne tullut.
Hän ei voi mitenkään tietää miten esimerkiksi aikoja varataan, joten siinä tapauksessa kysymys on inhimillisestä mokasta.
Kyllähän noille varmaankin neuvotaan nuo asiat kun tänne tunkeevat .Sitten voisi itse opetella kielen ja kysyä.
Tulisissa kulttuureissa suhteet ratkaisevat ja säännöille nauretaan. Suomalainen istuu nöyrästi hiljaa ja jonottaa.
Mä voin kertoa yhden tapauksen näistä "muttakun minä vaadin palvelua NYT" tädeistä. Tapahtui muutamia vuosia sitten, olin eksän kanssa toisessa kaupungissa käymässä ja oltiin hotellissa. Ikää meillä oli ~30v. Keskellä yötä eksä sai sietämättömiä vatsakipuja joidenka takia soitettiin ambulanssi. Lähdettiin päivystykseen, kello oli tässä kohtaa about kolme yöllä. Hänet vietiin osastolle ja jäin odotustilaan.
Kahdeksalta aamulla avautui normi vastaanotto. Sinne tuli vanhempi pariskunta (arviolta 60v), josta miehellä oli jotain vaivaa mikä ei siinä käynyt ilmi. Odottivat siinä vuoroaan ja täti kokoajan purnasi että MITEN VOI MENNÄ NÄIN KAUAN KUN KAHDEKSALTA OLTIIN JO TÄÄLLÄ, ja patisti miestä kysymään joltain hoitajalta että miksei pääse jo. Mies oli selkeästi todella vaikeana ja oli että no ei hän nyt. Taisi olla puoli yhdeksän kello kun täti sitten aika kovaan ääneen alkoi valittaa että on se kumma kun pitää odotella. Siinä kohtaa piti purra kieleen etten huutanut päin naamaa että helvetin käpy, me ollaan tultu tänne ambulanssilla ja oltu täällä kolmesta asti yöllä että pistä se naama umpeen ja odota sitä miehen vuoroa ennenkuin olet itsekin siinä kunnossa että tarvitset lääkäriä.
Myöhemmin selvisi että ex tarvitsi ihan leikkaushoitoa.
Eli joo. Näitä on...
Ei ollut todellakaan ensiapua vaativa. Vaan jotain sairauden pelkoisuutta ja itse diagnosoitua. Lääkäri sanoi, että näki heti, ettei tuo huolestuttava, mutta käski seurata jos pahenee ja varaamaan aikaa. Myöskään hätätapauksissa ei tulla tk hon.
Ap
No jos lääkäri olisi sanonut vamman tarvitsevan hoitoa, nainen olisi jäänyt odottamaan vuoroaan. Kun vilkaisu riitti, niin ei se ole paljon keneltäkään poissa.
Ja kuulin, kun nainen vielä kyseli, että tuleeko tästä lasku niin lääkäri sanoi, että ei. Hän käväisi nopeasti huoneessa sulkematta ovea.
Törkeetä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut asiasta kuin hätätapaus? Henkilöllähän olisi vaikka saattanut olla kuollettava verenvuoto tai muuta vastaavaa joka vaatii välitöntä ja akuuttia hoitoa. Toki emme olleet näkemässä tapausta niin on vaikeaa tietää mistä oli kyse, mutta yleensä jos potilas ryntää sisään ja pyytää heti päästä hoitajalle niin on todennäköisesti jokin kiirellinen asia joka ei voi odottaa. Esimerkiksi itse olin tällaisessa tapauksessa kun leikkasin itseltäni palan peukaloa pilkkoessani sipulia ja siinä sitten kiidettiin vauhdilla sauraalaan peukalo paksuun vessapaperimyttyyn käörittynä jotta en olisi vuotanut kuiviin.
Jos ihminen tulee vaan kasuaalisti seisomaan sinne aulaan ilman että menee edes sinne hoitajan luukulle ensin tai infoon, mikä ikinä onkaan käytäntö kyseisessä paikassa, ja päättää vaan pysäyttää ensimmäiseksi tulleen lääkärin joka sattumalta käveli ohi, niin silloin ei ole kyllä mikään hätätilanne kyseessä vaan pelkästään oman perseen priorisointi. Ja kyllä, olen mennyt myös päivystykseen viilletyn sormen kanssa mutta silloinkin oli määräys että ensin sen hoitajan kautta joka katsoi että tarvitseeko tikkejä vai riittääkö liimaus jne ja pistettiin odottamaan omaa vuoroa ja silloinkin tottakai oikeasti nopeaa apua tarvitsevat menevät edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi hätä niin kyllä silloinkin pitää osata odottaa omaa vuoroaan eikä ajatella vain omaa napaansa ja olla itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin kertoa yhden tapauksen näistä "muttakun minä vaadin palvelua NYT" tädeistä. Tapahtui muutamia vuosia sitten, olin eksän kanssa toisessa kaupungissa käymässä ja oltiin hotellissa. Ikää meillä oli ~30v. Keskellä yötä eksä sai sietämättömiä vatsakipuja joidenka takia soitettiin ambulanssi. Lähdettiin päivystykseen, kello oli tässä kohtaa about kolme yöllä. Hänet vietiin osastolle ja jäin odotustilaan.
Kahdeksalta aamulla avautui normi vastaanotto. Sinne tuli vanhempi pariskunta (arviolta 60v), josta miehellä oli jotain vaivaa mikä ei siinä käynyt ilmi. Odottivat siinä vuoroaan ja täti kokoajan purnasi että MITEN VOI MENNÄ NÄIN KAUAN KUN KAHDEKSALTA OLTIIN JO TÄÄLLÄ, ja patisti miestä kysymään joltain hoitajalta että miksei pääse jo. Mies oli selkeästi todella vaikeana ja oli että no ei hän nyt. Taisi olla puoli yhdeksän kello kun täti sitten aika kovaan ääneen alkoi valittaa että on se kumma kun pitää o
Mistä sä tiedät, vaikka heillä olisi miten vakavia oireita. Esim rintakipuiset otetaan aina jonojen ohi.
Meillä ainakaan ei tk:n akuuttivastaanottoon noin vain kävellä. Mutta sekopäät ohjataan kyllä aika nopeasti pois käytäviltä räyhäämästä.
Kävin tällä viikolla tk:n akuuttivastaanotolle ja vaivani oli jo netissä ja puhelimitse kartoitettu ennen kuin pyydettiin tulemaan vastaanotolle. Se ei ole mikään ympärivuorokautinen päivystys, vaan ma - pe klo 8 - 16 terkkari. Menin sinne odottelemaan ja pääsin lääkärin vastaanotolle 2 tunnin päästä arvioidusta ajasta. Akuuttivastaanotolle tuli useampia lapsia ja vanhuksia, joku nilkkansa nyrjäyttänyt sekä yksi sekava ja levoton nainen. Kaikki menivät jonossa minun ohi ja ymmärrän kyllä priorisoinnin.
Lääkäri tutki vaivani, määräsi labrat ja totesi, että vaivani ei (onneksi) ole mikään päivystysasia. Jatkot (mahdollinen erikoislääkärikäynti tai lääkitys) katsotaan kiireettömänä labrojen perusteella.
Miksi kysyt "Millainen ihminen?", kun kerran itse olit tapahtumaa todistamassa eli näit millainen ihminen se oli. Emmehän me täällä voi sulle tuohon vastata.
Ennemminkin sun pitäisi vastata millainen ihminen itse olet, kun kyselet joutavia ja turhia, kun itse tiedät vastauksen.