Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään jatkunut ylävatsakipu

Vierailija
13.06.2024 |

Oireina oikealla ylävatsassa esiintyvä kipu, joka jatkunut 5 vuotta, välillä ollut kokonaan poissa. Kipu esiintyy tietyssä kohtaa, kouristavana, joskus polttavana, joskus yöllä herään siihen kuin kepillä painettaisiin. Kipukohta on oikealla ylävatsassa kylkikaaren alla. Vatsa on silloin myös kosketusarka. Kipu heijastuu kylkeen ja selkään. Yleisvointi on muuten hyvä. Otettu tt-kuvat, ultra, gastroskopia, verikokeita, mitään selittävää ei löydy. Löytyisikö ihmisiltä omia kokemuksia tai ehdotuksia tai mitä tahansa tähän ongelmaan? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Itse olen diagnosoinut itselleni pohjukaissuolen haavan. Ärtyy välillä ja kipuilua jatkuu kuukausia. Olen myös käynyt lääkärissä ja sappikivet on poissuljettu. Helicobakteeria en löytänyt kotitestissä. Nuorena minulla on ollut vatsahaava, se on ihan todettu. Nyt siis ikää 56v.

Vierailija
2/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sydän tutkittu ? Jos olet nainen, niin, naisilla sydänoireet voivat olla hyvinkin epätyypilliset. Magneettikuvaus olisi tarkempi kuin tt-kuva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko maksaa tutkittu? Jos maksa on suurentunut niin kipu tuntuu juurikin oikealla.

Vierailija
4/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama. Itse olen diagnosoinut itselleni pohjukaissuolen haavan. Ärtyy välillä ja kipuilua jatkuu kuukausia. Olen myös käynyt lääkärissä ja sappikivet on poissuljettu. Helicobakteeria en löytänyt kotitestissä. Nuorena minulla on ollut vatsahaava, se on ihan todettu. Nyt siis ikää 56v.

Tämä näkyy tähystyksessä kyllä, ellei sitten ole ollut lääkitys ennen tähystystä jo käytössä ja ehtinyt parantua.

Vierailija
5/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kipu on ajoittaisena esiintynyt 5 vuoden ajan ja on noin runsaasti tutkittu, niin voinee kuitenkin olla luottavainen, että ei ole mitään vakavaa. Esim pahanlaatuinen kasvain olisi ilmiantanut itsensä jo aikoja sitten. Oireet ovat aina tietenkin ikäviä, mutta tämäntyyppiset ovat lähinnä toiminnallisia, eli mitään elimellistä ei löydy. Ei se tietenkään poissuje etteikö jossain vaiheessa voisi todellisen taudinkin saada.

Vierailija
6/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sydän tutkittu ? Jos olet nainen, niin, naisilla sydänoireet voivat olla hyvinkin epätyypilliset. Magneettikuvaus olisi tarkempi kuin tt-kuva.

Varjoainetehosteinen TT-kuvaus on tämäntyyppisessä oireessa vähintään yhtä hyvä kuin magneettitutkimus.

Vierailija
7/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TT:ssa ja ultassa ei siis mitään selittävää. Kipu tuntuu välillä selkeästi tietyssä kohdassa, suunnilleen sappirakon kohdassa, ihan kuin kepillä painettaisiin. Ei ole kuitenkaan löytynyt sappikiviä? t.Ap

Vierailija
8/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on sitten vain toiminnallista vaivaa, kun on jo noin kattavasti tutkittu.

Suunnilleen noilla oireilla itselläni todettiin toiminnallinen dyspepsia, joka lähti kun pidensin ruokailuvälejä, söin pitkän kuurin zolttia ja elämäntilanteessa muutenkin stressi lievittyi.

Vierailija
9/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TT:ssa ja ultassa ei siis mitään selittävää. Kipu tuntuu välillä selkeästi tietyssä kohdassa, suunnilleen sappirakon kohdassa, ihan kuin kepillä painettaisiin. Ei ole kuitenkaan löytynyt sappikiviä? t.Ap

Jatkan vielä, että tämä tietty kipukohta pysynyt samana vuosien ajan. On todella kivulias. Litalgin ei auttanut, tavallisista särkylääkkeistä ei apua. Esomeprazol käytössä. Yhdellä lääkärikäynnillä ehdotettiin kylkivälilihastulehdusta. Mutta kun tuo kipu paikallistuu tuohon tiettyyn kohtaan. 

Vierailija
10/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla hermopinne? 

Vierailija
11/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut ruokavaliohoitoa, pahentaako joku, tai helpottaako? 

Vierailija
12/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut ruokavaliohoitoa, pahentaako joku, tai helpottaako? 

Ei mielestäni yhteyttä mihinkään tiettyyn ruoka-aineeseen, sen enempää en ole kokeillut. 

Vierailija
13/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin sappitiehyt juttu.

Vierailija
14/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko johtua ihan jostain lihaksesta tai hermosta. Minulla oli ihan vastaavassa kohtaa kipua. Sain lähetteen parin kuukauden kipuilun jälkeen fysioterapiaan ja jo eka käynti vähensi hieman oireita. Myös minulla oli otettu tt-kuvat ja verikokeet sitä ennen. Lopulta kipu lähti kokonaan hierojakäynnin jälkeen. Hieroja painoi selkää ja kuului "ruks" ja sen jälkeen ko. kipua ei enää ollut.

Vierailija
15/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin sappitiehyt juttu.

Olisiko jollain sappivaivoista kokemuksia? 

Vierailija
16/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannataisiko mennä lääkäriin sen sijaan että lukee arpajaisvastauksia täällä palstalla...

Vierailija
17/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpähän se.

Vierailija
18/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannataisiko mennä lääkäriin sen sijaan että lukee arpajaisvastauksia täällä palstalla...

Jos siellä lääkärissä on ravannut, tutkimuksissa käynyt eikä vastauksia ole. Minnekäs se tie vie... no vauvapalstalle tietysti.

Vierailija
19/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivet. Käy ultrassa. Jos on pieniä, jää kivi joskus jumiin ja tulee tuollaisia oireita. Joskus jos on sappihiekkaa, ei vielä näy kuvauksissa tai ultrassakaan, mutta voi antaa oireita. Sappirakon poisto auttaa.

Vierailija
20/23 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesi on tyypillinen sappivaivoille. Selvitä vielä gastroenterologin vastaanotolla. Itse kannattaa ennen aikaa sinne kokeilla esimerkiksi kuukauden ajan sappiruokavaliota, josta löytyy tietoa googlaamalla. Ole sama aika tietenkin myös ilman alkoholia. Käytätkö ehkä jotain lääkettä, joka voi aiheuttaa sappitieoireilua?