Millä saada rahan poltto loppumaan?
Mitä tehdä asialle konkreettisesti? Olen kyllä kokeillut kaiken maailman budjetit, käteisjemmat, varatilit.
Raha polttaa taskuissa aina! Adhd löytyy, joten teen todella spontaaneja ratkaisuja.
Ainoat asiat joihin olen saanut säästettyä, on kaksi n. 1800e koiraa.
Ruokaan ja bensaan käytän tietenkin ison siivun, mutta kaiken järjen mukaan mun pitäisi pystyä säästämään n. 500e kuussa, mutta sitten on muka kiva palkita itsensä uusilla housuilla, ulkona syömisellä, ruoan tilaamisella, lasten hemmottelulla jne. Lopulta sitten ennen seuraavaa palkkaa rahaa onkin vain 40e jäljellä ja sekin menee seuraavassa kuussa.
Omat vanhempani ovat voittaneet lotossa miljoonia markkoja, ja ovat silti nykyään rutiköyhiä ja en haluaisi mennä heidän jalanjäljissän
Kommentit (12)
Yksi tapa saada potentiaalinen säästö realisoitua on siirtää aina palkan tullessa etukäteen päätetty summa säästötilille josta ei nosta mihinkään käyttöön.
Jos se polttelee ei voi mitään. Ainoa tapa on pitkäjänteinen säästäminen. Jos et siihen pysty niin se on siinä sitten. Ei voi mitään.
kansa on niin idioottia että se loppuu vasta sitten kun rahaa ei enää saa mistään. Ei ihme että pikavippifirmat menestyy.
Vaahtosammutin ja jos on isopi palo, niin 112 auttaa.
Avaa esim. Nordean Tavoitesäästö (muilla pankeilla on varmasti vastaavia. Kysy omasta pankistasi!). Tee se konttorilla, ja pyydä järjestämään, että palkkapäivänä sinne menee vaikkapa 250 euroa. Ajan kanssa siitä kertyy oikein hyvä summa.
Älä opettele, miten saat siirrettyä rahaa tuolta pois itse. (Toiminto ei löydy verkkopankin etusivulta.) Jos haluat nostaa varoja, varaa sitä varten aika konttorille ja virkailija tekee noston puolestasi. Kun joudut varaamaan ajan, ei tule tehtyä herätehankintoja.
Peli ei ole vielä menetetty, vaikka selvittäisit, miten noston saa tehtyä verkkopankissa. Rahat nimittäin eivät ole tililläsi välittömästi, vaan siinä menee muutama pankkipäivä, ennen kuin ne näkyvät tilillä. Tämä todellakin vähentää tehokkaasti heräteostoksia.
Avaamisen ja kuukausiasetuksen jälkeen voit suunnilleen unohtaa koko asian. Rahaa on säästynyt ennen kuin huomaatkaan!
Minä yritän tulla toimeen vähällä ja harkitsen tarkkaan mitä ostan. Olen säästänyt 300 euroa joka kuukausi.
Laita aina palkkapäivänä säästösumma erillisille tilille tai sijoituksiin, josta sitä ei voi heti nostaa. Se on sekä helppo, että ehkä ainoa toimiva tapa.
Anna rahat mulle niin loppuu polttelu.
Mä rupesin kirjaamaan exceliin aina sunnuntaisin jokaikisen korttiostoksen kategorioittain tyyliin:
Tammikuu
20,31e ruoka
15,99 vaate
7,35e ruoka
2,37e suklaa
Siinä hahmottuu paremmin, mihin kaikkiin on käyttänyt rahaa. Jos kirjaa päivittäin, muuttuu homma liian huomaamattmnaksi, eikä välttämättä havannollista kulutusta.
Välillä pelkkä ajatus kirjaamisesta on saanut jättämään tavaran kauppaan, kun en vaan yksinkertaisesti jaksa kirjata ylös. Suklaa on salainen paheeni. Siihen voi upota satasia kuukaudessa, jos en seuraa kulutusta.
Toinen vinkki: avaa korkeakoroinen säästötili (Svea, Bank Norwegian ym.), josta voit nostaa rahaa käyttöön koska vaan (ei siis määräaikaistalletus, jossa puskuri pitää olla ensin kunnossa). Siirrä sinne ylimääräinen summa. Saat takaisin käyttöön muutamassa päivässä, jos iskee oikea hätä. Tämä voi hillitä kuluttamista, kun näet miten raha saadaan töihin tuottamaan. Haluatko kuluttaa 300e ylimääräiseen tarpeettomaan takkiin nyt vai siirtää ostoa vuodella ja tienaat säästetyllä summalla muutaman kympin? Mitä enemmän saat säästettyä, sitä enemmän raha porsii uutta rahaa. Esimerkiksi kolmella tonnilla olen saanut tienattua kahdessa viikossa kaksi suklaalevyä. Mieti, mitä todella haluat ja altista itsesi vaahtokarkkikokeeseen.
Exceliä ei tarvitse jos avaa Revolut-tilin. Sinne voi siirtää joka kuukausi summan juoksevia menoja varten ja siellä näkyy sovelluksessa joka ikinen tilitapahtuma eli tiedät tarkalleen, milloin olet mihinkin rahaa laittanut.
En voi olla ainut! Tulkaa jakamaan vinkkejä tai neuvoja tämmöiselle tuhlurille!