Erosta kysymyksiä...
Miten varallisuus ja velat jaetaan kun ei ole avioehtoa. Puolisolla on suht hyvät tulot ja itse olen pitkäaikaistyötön. Puoliksihan ne pitäisi laittaa, mutta kuka määrittelee talon arvon? Ja kun mies on yhtä.p.a. kuin minäkin, niin kuinka hän voi maksaa minulle osuuteni? Kehtaanko edes pyytää?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Talon arvon määrittää kiinteistönvälittäjä ja kannattaa pyytää kaksi arviota. Talo myyntiin tai toinen ostaa toisen puoliskon. Omaisuus menee puoliksi. Velat kuitataan ensin pois ennen kuin omaisuutta jaetaan.
Kiitos. Meneekö se käytännössä näin vaikka toinen on paljon hyvätuloisempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon arvon määrittää kiinteistönvälittäjä ja kannattaa pyytää kaksi arviota. Talo myyntiin tai toinen ostaa toisen puoliskon. Omaisuus menee puoliksi. Velat kuitataan ensin pois ennen kuin omaisuutta jaetaan.
Kiitos. Meneekö se käytännössä näin vaikka toinen on paljon hyvätuloisempi?
Ainoastaan se omaisuus joka on erohetkellä otetaan huomioon. Ei mitään nykyhetken tai tulevaisuuden tuloja, koska Suomessa ei ole systeemiä jossa aikuiselle ihmiselle joutuisi puoliso maksamaan elatusapua. Ja luojan kiitos ei ole.
Tulot eivät vaikuta omaisuuden jakamiseen. Omaisuutta on autot, talot / asunnot, kodinkoneet, huonekalut jne. sekä mahdolliset sijoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää on huomioda se, kenen nimissä on ja mitä tarkoitusta varten se on otettu - Lähhtökohta lain mukaan on. että kumpikin puoliso vastaa itse siitä velasta, minkä hän on tehnyt ennen avioliittoa tai sen aikana. Tästä poikkeuksena se että on velasta, joka on tehty vain tosien puolison nimissä mutta joka on tehty perheen elatusta varten, vastaavat puolisot yhdessä toistensa puolesta.
Silloinkin, kun puoliso on käyttänyt väärin oikeuttaan tehdä velkaa, josta seurauksena toinenkin puoliso tulee vastaamaan, tuomioistuin voi julistaa tämän oikeuden hänen kohdallaan menetettäväksi.
Uskovainen mies