Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaippailusta

Vierailija
29.01.2007 |

Minkä ikäisille lapsille olette aloittaneet pottailun? Ja milloin se on tuottanut tulosta?

Meillä vanhempi lapsi oli 2,5v ennen kuin edes jaksoi istua potalla kahta sekuntia kauemmin. Yövaipasta pääsi eroon 3 vuotiaana. Toinen alkoi itse käydä potalla tasan 2 ikäisenä ja on sen jälkeen ollut päivä- ja yökuiva.

Kannattaako sellaista lasta edes yrittää opettaa pottailuun, jolla ei ole siihen omaa halua? Jos lapselta jättää vaipat pois niin oppiiko hän nopeammin kuivaksi kun märät vaatteet tuntuvat ikävältä päällä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi näki potan ollessaan noin 1.5v, ei silloin vielä tehnyt sinne juuri mitään. Aktiivisemmin alkoi käydä potalla lähempänä kahta vuotta ja päiväkuiva oli vähän reilut 2-vuotiaana. Minä katsoisin lapsen valmiutta ja kiinnostusta enkä ikää. En ymmärrä mitä järkeä on istuttaa tyyliin 7kk ikäistä potalla.

Vierailija
2/9 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakka tulee pottaan aina, mutta pissa lirahtaa yleensä vielä housuun. Eli palattiin vaippoihin takaisin ja otetaan uusi yritys vaikka parin viikon- kuukauden päästä. En minä ainakaan osaa " opettaa" lasta menemään potalle, kun on pissahätä. Siis kun lapsella ei ole vielä itselläänkään siitä oikein käsitystä. Eli kaikki ajallaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain paljon paheksuvia kommentteja pojan pelottelusta ym. pottakammoista. Meillä pottailu on ollut kuitenkin aina kivaa ja onnistunutta. Pottaan tuli toisinaan saalista, toisinaan ei. Aloin tekemään siten, että vein lapsen aina potalle, kun näin että oli kakkahätä (usein ruuan jälkeen). N. 10 kk:n ikäisestä poika oppi itse tahtomaan potalle kakkahädässä, joten se oli mielestäni hyvinkin kannattavaa, kun täällä joku jo mainitsi ettei ole järkeä.

Vaippaan ei ole siis tehnyt kakkaa juuri koskaan yli vuoden ikäisenä. Alkoi myös hyvin sujuvasti pissata pottaan, tosin ei kovin helposti oppinut tunnistamaan pissahätää. Vaipat jätin oikeastaan kokonaan pois vasta vähän ennen kaksivuotis päivää. Yhteistyössä hoitopaikan kanssa on opeteltu vaipattomiksi. Nyt 2 v 2 kk:n iässä tahtoo tai menee itse pissalle, kuten myös kakalle. Yövaippaa ei ole ollut noin puoleen vuoteen.

Meillä kestoiltiin reilun vuoden ikään, sitten aloin käyttämään kertakäyttövaippoja, kun kestoilut ja hoitopaikka -yhdistelmä ei onnistunut. Aion tehdä toisen lapsen kanssa samat kuviot.

Meillä on myös tuttavapiirissä yksi lapsi, joka ei vielä vajaa kolmevuotiaanakaan tee mitään pottaan. Hmm... No, äiti on lapsen kanssa kotona ja jos jaksaa vaippoja vaihdella (ja ostaa), mikäs siinä.

Vierailija
4/9 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan siitä aikaisin aloitetusta pottailusta sitten mitään hyötyä, kun kuivaksi oppiminen kestää joka tapauksessa sinne parivuotiaaksi asti? Ihmettelen vaan. Kamalasti saa ainakin aikaa ja energiaa tuhlattua...

Vierailija
5/9 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee kakan melkein aina aamupalan jälkeen joten nostin vaan potalle, vauva leikki siinä muutaman minuutin ja sitten pois... On rauhallinen kaveri, nyt vuoden. Ihan vaan äidin oman laiskuuden takia tuo sillä siivoan mieluummin kakan potasta kun vaipasta. En usko että tuolla on kuivaksi oppimisen kanssa mitään tekemistä mutta kunhan nyt leikitään kun aikaa on :) Käydään päivittäin potalla 0-3 kertaa joten se ei ole edes kovin säännöllistä treeniä.

Vierailija
6/9 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni oli tosi paljon hyötyä. Vaippoja meni ihan hirveän paljon vähemmän, säästyi rahaa ja luontoa, ei tarvinnut kakkapyllyjä pestä kun poika tekee tarpeensa joko pottaan tai pönttöön. Jos pottailun harjoitteleminen vie mielestäi energiaa, en tiedä mistä puhut.

6

Vierailija
7/9 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tätä mietin kun kävin eilen mielenkiintoisen vaippakeskustelun kaverini kanssa. Kaverilla on 2v 2kk ikäinen lapsi ja on nyt ollut vaipatta kuukauden. Eivät siis pidä vaippaa yöllä eivätkä päivällä. Antavat tehdä kaiken housuun jos ei tajua mennä potalle. Ja ainakin meillä ollessaan lapsi ehti kolmen tunnin vierailun aikana tehdä kahdet pissit housuun/lattialle. Kaveri ajatteli, että lapsi oppii nopeammin kuivaksi kun joutuu olemaan märissä vaatteissa. Itse olen ollut lasten kanssa niin laiska, että varmuuden vuoksi olen pitänyt vaippaa pitempään kuin olisi tarvinnut. Kaverin lapsi on kyllä samoja ikiä kuin omat lapseni olivat vaippailun alkaessa jäädä.

Onko teillä kokemuksia tuosta " antaa tulla housuun" tyylistä, että toimiiko se todella? Minusta se näytti työläältä.

ap

Vierailija
8/9 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppi päiväkuivaksi 1v ja 10kk. Annan lapselle tarran aina kun hän käy potalla ja se onkin motivoinut hyvin. Hoitaa nykyään homman itse ja pyytää ylpeänä katsomaan saalistaan. Ikää nyt 2v 1kk :)

Vierailija
9/9 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2- vuotias on periaatteessa päiväkuiva mutta kun on kipeä niin laitan varmuudeksi vaipat, samaten ulos kun on talvikimpsut.

Aamulla on vaipassa vielä vähän pisuja, varmaan yhdeltä kerralta niin ei vielä kokeilla vaippaa pois.

Me ollaan alettu testaileen pottaa kun osaa istua. Ja ihan testaillaan ja rohkaistaan. Potta on näkyvillä ja siinä on saanut käydä kokeilemassa istumista vaatteet päällä jo ennen pisujen metsästämistä.

Jos lapsi ei viihdy potalla niin ei jäädä pakottamaan.

Aamusin sapuskan jälkeen meillä on ollut se testailu, silloin pisu ja kakka yleensä helpoiten tulee. JOS jotain sattuu tulemaan niin sitä ihaillaan ja hurrataan. Koko homman on tarkotus olla hauskaa, ei tehdä mitään ennätystä kenellä lapsi on ekana kuiva.

Minusta on ikävää pukea lapselle vaippaa, siis lähinnä se jos pissaa on vaipassa paljon ja vaippa märkä. Se ajaa lähinnä sen saman kuin pissaset vaatteet. :(

Kun lapsi oppii pissaamaan pottaan ja alkaa hahmottaan mistä pisu tulee niin ollaan otettu vaippa pois. Kesällä tämä on parasta koska meillä kotona on vähän viileä talviaikaan. Minulle on ihan se ja sama pesenkö lattiaa vai vaatteita, lapsi huomasi kyllä viime kesänä pissaamisen ja sanoi sen jos en itse huomannut, sitten mietittiin mistä se pisu tuli ja mentiin istuun hetkeksi potalle jos vaikka tulisi lisää. Viimekesänä ikää lapsella siis miltei 2- vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi