Verta virtsassa
Olisin ihan kysellyt, että onko jonkun lapsella ollut verta virtsaasa ilman mitään löydettyä taudinkuvaa?
Minulla on ekaluokkalainen tyttö, jolta viime syyskuussa löydettiin vähän niinkuin " vahingossa" pissasta 2+ verta. Saimme sitten lähetteen munuaisten ultraan, jossa ei ollut mitään normaalista poikkeavaa. Sen jälkeen olemme sitten aina välillä ottaneet noita pissanäytteitä ja aina vaan välillä se veri siellä pissassa " kummittelee" yhden plussan verran. Nämä plussat näkyvät siis siinä heti otettavassa testiliuska-kokeessa, mutta itse virtsan sedimentti on aina ollut puhdas. Tämä minua kummastuttaakin, että mistä voi johtua, että liuskat näyttävät verta, mutta tarkemmalla tutkimuksella pissa on " puhdasta" . Tähän en ole saanut edes lääkäreiltä vastausta - jossain vaiheessa joku epäili jo ääneen, että jokin ruoka-aine aiheuttaa tämän reaktion liuskassa?!!!
Lääkärit ovat kyllä vakuutelleet, että syytä huoleen ei ole, jollain lapsilla tämä sattaa kuulemma olla ihan synnynnäinen ominaisuus, joka ei tule elämää häiritsemään millään lailla. Mutta äitinä en voi olla huolestumatta. Ja sitten kun toisaalta puhutaan, että virtsa on periaatteessa puhdasta, jos tuo sedimentti on ok ja silti sitten sanotaan, että seurataan sitä pissaa sitten taas jossakin välissä. Onko kellään kokemusta vastaavasta?
Itselläni on nimittäin tuo sama " vaiva" . Samoin tiedän useamman muun aikuisen, jolla on sama juttu. Kerta toisensa jälkeen virtsassa pieni määrä verta on, mutta mitään vikaa ei tutkimuksista huolimatta löydy. Ainakin aikuisilla tuo on vissiinkin suht´ yleistäkin. En tosin tiedä, missä vaiheessa veri virtsaani on ilmaantunut, se huomattiin vasta kun olin raskaana. Nyt tosiaan myöhemmin, kun tilannetta on seurattu ja olen jo käynyt munuaisultrassakin, annetaan asian jo olla. Kuten lääkärinnekin on teille sanonut, ei mistään pahalaatuisesta ole kysymys. Sellaisissa tapauksissa verimäärä ei ole noin alhainen, vaan verta on reilusti enemmän (yli 6+). Samoin kun teillä verimäärä pysyy ilmeisen samana kaikenaikaa, ei siis kasva. Sitä olen ihmetellyt itsekin, että liuskatesti antaa eri tuloksen kun tarkka labratesti. Ja aina niin että liuskatulos on reilusti suurempi.