* JOULUNTÄHDET 06 ma-ke *
Laitanpas taas uutta pinoa alulle kun näyttääpi olevan jo maanantai =)
Kommentit (28)
Vatsavaivat jatkuu meilläkin edelleen, jekovit ainakin aiheuttaa niitä, joten pysytellään sitten devitolissa. Mietin et voikohan tuo disflatylkin aiheuttaa väänteitä, ku tuntuu et pojan itkuisuus on lisääntyny sinä aikana ku sitä on annettu (reilu vko). Samaan aikaan on kyllä imetyskin vähentyny tosi minimiin ku poika ei suostu rinnalle millään. Selvästi tajuaa et maitoa saa muualta helpommin, fiksu poika, siskoltaan meni 3kk ennen ku tämän tajusi. Oisin vaan niin halunnu vielä edes osittaisimettää, mut en voi toista koko aikaa huudattaa, saa vaan lisää ilmaa muutenkin ilman täyttämään vatsaansa.
Nanin pikkutytön mitat kuulosti ihan meidän esikoisen mitoilta aikanaan, tyttö oli tosi kirppu ja 56cm vaatteet meni pitkään. Nyt just katoin et pojalla on sellaset housut käytössä joita tyttö piti 4kk:n ikäisenä.
Iitulille kovasti voimia yövalvomisiin, toivottavasti saatte vyöhyketerapiasta apua. Mäkin oon sitä miettiny vaikkei meillä mitään yhtäjaksoisia huutosessioita olekaan, mut jatkuvaa kitinää, ähinää ja tyytymättömyyttä.
Meillä on ristiäiset runsaan vkon päästä, n. 30 henkeä tulee ja sit illalla kavereita tulee rääppiäisiin. Lahjoista tiedän etukäteen sen verran et mun vanhemmat ostaa pojalle tripp trappin tässä kevään aikana, kun ostivat esikoisellekin sellaisen. On kyllä aivan loistava tuoli, ja esikoinen ei tuolistaan luovu. Ei tuo kirppunen kyllä pöydälle muuten yltäisikään. Lisäksi ollaan toivottu vauvakirjaa (kulta-aika lapsuuden tms.) samanlainen siis kun miehellä on ja esikoisella myös.
Meilläkin poika on ollut tukkoinen jo vkon verran, nyt helpottaa jo, mutta kamalan isoja räkäklönttejä pienestä nenästä tulee. Välillä kyllä epäilen et onkohan meidän asunnossa hometta, kun miehellä silmät vuotaa ym. miehellä on lapsena ollut astma ja allergoita löytyy yhä. No onneksi tämä on vuokra-asunto et tästä pääsee pois nopeaan jos tarvetta tulee.
Aamulla ulkoiltiin tyhjässä puistossa, täällä ei muutenkaan asu paljoa lapsia, ja me ollaan niin myöhäisessä rytmissä et jos joku on ulkona ollu lapsien kanssa, niin ne menee sisälle kun me vasta tullaan ulos.
Muutakin piti kommentoida mut jotenkin pää tyhjeni...
Petra, poika 23.12 ja uhmakas isosisko
Kaikki hyvin, terve (no allergisuuteen ei vielä otettu kantaa...) ja normaalisti kehittynyt lapsi. Alpilla on pieni, söpö ja lääkärin mukaan harmiton epämuodostuma häntäluussa, peppuvako on yläpäästään ikään kuin Y-kirjaimen muotoinen ja " hännäntyngän" alapuolella on pieni kuoppa. Ainakaan toistaiseksi ei syytä lisätutkimuksiin. Painoa oli tullut taas sellaiset 700 g kahdessa viikossa ja pituuttakin kaksi senttiä. Mitat nyt kuusiviikkoisena 4 920 g ja 57 cm (syntymämitat 3 150 g ja 50 cm, 1 kk iässä 4 235 g ja 55 cm).
Mahavaivoihin ei lääkärillä tai terveydenhoitajalla mitään " viisastenkiveä" ollut, kehottivat jatkamaan täysimetystä ja tarvittaessa jättämään itseltä kokeeksi maitotuotteet pois, kokeilemaan vauvahierontaa ja antamaan Disflatylia edelleen... No, en toki odottanutkaan neuvolasta mitään ihmettä :)
[b]Kiitos[/b] kanssailoitsemisesta veljeni hyvien uutisten suhteen :)!
[b]Iitulille[/b] kovasti jaksamista, en ihmettele, että alkaa jo käydä huumorin päälle :( Hyvä, että käytte tytön kanssa lääkärillä varmuuden vuoksi.
...Kun nuo allergiat ovat nykyään niin valtavasti yleistyneet, niin tietysti voisin varovasti ehdottaa senkin mahdollisuuden poissulkemista? Olet varmaan valmis tekemään lähestulkoon mitä vain vauvan voinnin parantamiseksi, joten miltä kuulostaisi kokeilu, että jättäisit omasta ruokavaliostasi tarkkaan kaikki maitotuotteet ja kananmunan pois? Oireet voivat helpottaa nopeastikin, jos kyse on allergiasta. Itse nimittäin toivon, että olisipa joku ehdottanut minulle esikoisen itkuisina ensi kuukausina dieettikokeilua!
Kovasti jaksamista myös muille mahavaivaisten vauvojen äideille, ainakin [b]Maituliini[/b] ja [b]mutter-mommy[/b] joutuvat vauvoineen koville. *halaa lohduttavasti*
[b]pimmi[/b], toivottavasti Lassi on jo parantunut nuhastaan?[b]pikkusiskon[/b] tytöille myös paranemistoivotuksia ja tietysti kaikille muillekin sairaille! Pumpunel, hmm, täytyykin katsella apteekissa jo valmiiksi, flunssa tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin...
[b]MrsCruiser[/b], iloisena luin hyviä kuulumisianne imetykseen palaamisesta :) Olet kyllä sisukkaasti pumpannut!
[b]Ristiäiset eli meidän tapauksessamme [color=green]NIMIÄISET[/color][/b] pidetään lauantaina 17.2. eikä ole hajuakaan nimiäislahjoista :) Väkeä tulee paikalle reilut kaksikymmentä, juhlimme kotona ja tarjoillaan sekä suolaista että makeaa, kun kaikki vieraat tulevat pidemmän matkan päästä. Ei, ei ole noloa tarjota " pelkkiä" makeita, jos vieraat tulevat läheltä :)
[b]Omat vaatteet[/b] Kyllä, mahdun entisiin vaatteisiin ja osa on jopa löysiä, mutta minulla olikin BMI yli 30 ennen raskautta ja raskauskiloja tuli vain 6. Varaa laihtumiseen on vielä parikymmentä kiloa..! Nyt pitää sitten olla skarppina ja katsella tarkkaan, mitä suuhunsa laittaa. Onneksi mahavaivaisen vauvan kanssa ainakin suklaa on pannassa, samoin pähkinät ja jos maitotuotteetkin jäävät pian pois niin ei tuossa ruokavaliossa paljoa rasvaa ole :)))
[b]Mahallaan olo[/b] Alpi kannattelee päätään jo melko topakasti ja tänään neuvolassa oli kääntyä mahalta selälleen (se tulee ensimmäisenä, vaikeampi taito on sitten kääntyminen selältä vatsalle :)).
Heh, tänään siis käytiin neuvolassa ja esikoinen oli mukana. Lääkäriaika oli 40 min myöhässä, Alpi oli yliväsynyt ja itkuinen kun ei saanut nukkua uniaan rauhassa ja esikoinen riehui minkä ehti... Odotustilassa oli paljon muitakin lapsia ja tietysti erityisen vilkas pikkupoika ryhtyi kiskomaan esikoista hiuksista ja heitteli palikoita ja leikkiautoja niin että viuhui vauvan pään vierestä :P Oli melkoista hermotreeniä äidille :D! Tuo 3v8kk ikäinen tyttömme ei hänkään ole
sieltä rauhallisimmasta päästä
, kiipeili pöydälle jne, huokaus... Mutta kunnialla selvittiin!
Tinuri ja Alpi 14.12. ja hurrrja esikoistyttö :)
Kirjoitan nyt ensimmâistâ kertaa tânne vauvapuolelle. arki on sellaista juoksemista ettei kerkeâ koneelle.
Onnea kaikille jouluâideille!
Meidân pojuli syntyi 17.12 neljâ pâivââ yliaikaisena. silti vauva oli syntyessâân 3550kg ja pituutta oli 52.5.
Imetân vauvaa, mutta annan ohessa myôs korviketta koska olen huolissani pojan painon noususta. Nyt kun lueskelen muiden jouluâitien kirjoituksia, olen edelleen huolissani.
Ensimmâisen kuukauden neuvolassa Poju painoi 3900kg ja lââkâri kertoi ettâ vâhân enemmân olisi voinut tulla mutta ei ollut huolissaan. Kehoitti imettâmâân eikâ antamaan pulloa. No olen kyllâ jatkanut parin pullon antamista pâivâssâ koska olen huolissani. Nyt kuuden viikon ikâisenâ vauva painaa 4500kg ja pituutta on 58cm. Eli onko se teidân mielestâ hyvât kanssasisaret liian vâhân?
Maitoa minulla tulee paljon joten en usko ongelman olevan siinâ mutta mikâ sittenn mâttââ? Niin ja pissaa on paljon joka vaipassa ja kakkaa tulee melkein joka pâivâ. eli kyllâ lapsi ravintoa saa.
Ensi maanantaina on lââkâri joten silloin ainakin selviââ onko syytâ huoleen.
on tâmâ âitiys ihmeellistä, kun koko ajan olen huolissani jostakin. Jos se ei ole painonnoususta, se on kakkaamisesta tai nukkumisesta. No kait se kokemuksen myôtâ helpottaa?
tzemppiâ kaikille koliikin kanssa painiville.
nyt kuuluu tuhinaa siihen malliin sângystâ ettâ siellâ ollaan taidettu herâtâ.
heippa
ellinoora ja tommi 6vk
Ellinoora79:
Meidân pojuli syntyi 17.12 neljâ pâivââ yliaikaisena. silti vauva oli syntyessâân 3550kg ja pituutta oli 52.5.
Nyt kuuden viikon ikâisenâ vauva painaa 4500kg ja pituutta on 58cm. Eli onko se teidân mielestâ hyvât kanssasisaret liian vâhân?
Tervetuloa [b]Ellinoora[/b] tälle puolelle!
Mielestäni painoa on pojalle tullut ihan hyvin. Syntymäpaino pitäisi olla saavutettu kahden viikon iässä (kun se yleensä laskee ensi päivinä sen parisataa grammaa). Lähes kilo lisää syntymäpainoon on oikein hyvä, jos hyvänä painonkehityksenä pidetään n. 200 gramman painonnousua viikossa sen jälkeen kun syntymäpaino on saavutettu :)!
Tinuri
Meidän poju sai flunssan:(. Lämpöä on 38,1 astetta ja hiukan yskii. Tosi ikävää. Miten noiden Panadolsuppojen kanssa on, saako antaa? Poju painaa siis 6kg ja on 8vkoa, pakkauksen mukaan saa antaa 5-8kg 3kk eteenpäin. Mutta onko siis molemmat kriteerit täytyttävä? No, en tietty vielä ole antamassakaan, kun lämpö on noin pientä, mutta ois hyvä tietää jos on tarvis.
Tinuri: Meillä on samana päivänä ristiäiset kuin teillä. Lahjoista meillä ei ole tietoakaan. Tänään tilasin suklaamarenkitäytekakun tarjoiluksi, anoppi lupasi leipoa voileipäkakun. Siinä meidän tarjoomiset.
Rytmistä: meillä tuntuu olevan nyt sen verran rytmiä, että poju heräilee 7-8 aikaa aamulla, nukkuu sitten 9-17 siten että heräilee vaan syömään ja lyhyesti seurustelemaan. On sitten hereillä ja ottaa ehkä vaan pienet torkut jossain välissä koko illan. Nukkumaan saaminen on illalla vaikeaa, ei jäisi millään ilman minua sänkyyn. useimmiten ilta päättyykin siihen että menen pojun kanssa unille n.klo.22.00-22.30. Yöllä syödään 3-4 kertaa, aamuyöstä tiheämmin. Miten ihmeessä pojan saisi omaan sänkyyn????
Nyt poju hermostui repussa, moi!
Driver ja poju tasan 8vkoa
Nuha sen kuin jatkuu vaan vaikka eilen jo luulin että alkaa mennä ohi... Poju on kyllä virkeenä eikä muita vaivoja näytä olevan mutta nenä pysyy tukkoisena ja limaa löytyy =/ Laitoin tänään pyykit kuivumaan makuuhuoneeseen että saisi siellä ilmaa vähän kosteammaksi. Jos siitä ois vähän apua...
Eilinen ja tämä päivä on ollu aikamoisia... Lassi ei oo nukkunu kumpanakaan päivänä kuin lyhyitä pätkiä ja hereillä ollessaan on melkein koko ajan tyytymätön ja kitisee. Tissiä pitäis saada melkein jatkuvasti ja sillon ku ei oo nälkä niin mahaa vääntää tai muuten vain kätisee. Kunnon huudoksi tuo ei onneksi mene kuin harvoin, mutta alkaa tämäkin jo väsyttää kun koko ajan pitää olla syöttämässä tai kanniskelemassa eikä pääse itse levähtämään ollenkaan.
Illalla huokaisin kun sain Lassin nukahtamaan ja kaaduin itsekin sänkyyn, mutta puolen tunnin päästä alkoi taas kätinä... Yölläkään Lassi ei nukahtanu kuin noin tunniksi kerrallaan eli nyt on aika väsyny olo. Päätäkin särkee ja niskat on julmetun kipeänä ja tuo flunssa on näköjään mullakin... Juu, tiedän, vali vali =) Tänään on vähän huono päivä...
Pitää toivoa että ens yönä sais nukuttua vähän paremmin kun alkaa olla nuo hermotkin aika kireällä...
Lassin kätinät on pysyny onneksi tuommosena itkeskelynä eivätkä oo lähelläkään koliikki-itkuja. Voimia paljon teille joiden vauvat itkee ja huutaa tunteja... En tiedä miten itse jaksaisin kun tämäkin tuntuu välillä olevan liikaa =/
Mitäköhän piti vielä kirjotella...
Ristiäislahjoista oli ainakin puhetta.
En nyt muista kaikkia lahjoja kun vieraita oli noin 60, mutta Lassi sai ainakin 3 valokuvakehykset, Kalevalan kummilusikan, hopeisen setin johon kuului helistin ja pikkurasiat ensimmäiselle hampaalle ja hiussortuvalle, pari kovakantista kuvakirjaa, vaatteita, kantoliina, rengassuojat vaunuihin (sisko osti kun pyysin =) ) ja mun toinen mummu teki lahjaksi kaksi voileipäkakkua ja pasteijoita kun tuolle vierasmäärälle piti olla jo aika paljon sitä tarjottavaa =) Varmasti unohdin jotain mutta tuossa oli suurin osa...
Äh, ajatus pätkii eikä osaa nyt kirjottaa mitään...
Voimia ja jaksamista vielä kaikille! Paljon kuulostaa olevan mahavaivoja meidän jouluntähdillä, mutta onneksi ne alkaa mennä kohtapuolin ohi... Onneksi aina välillä saa ihanan hymyn palkkioksi ja tänäänkin Lassilta tuli ihan hirveesti juttua kun vaihdettiin vaippaa =) Ihan oudolta tuntuu että poju jo juttelee kun vastahan se syntyi =0
pimmi + Lassi 2.12
Ristiäiset on sitten ohi, lähes kaikki tarjottavat syöty ja paluu arkeen tapahtunut. Lahjoiksi saatiin kummilusikka, valokuvakehys, kaulakoru ja rahaa. Meillä oli ihan pienet ristiäiset, vain lähisukulaiset ja kummit.
Onnea MrsCruiserille imetykseen palaamisesta. Itse en jaksanut esikoisen kohdalla aktiivisesti pumpata maitoa ja imetys lopahtikin kokonaan nopeasti. Olisi vaan pitänyt sinnitellä.
IMETYKSESTÄ JA MAIDON RIITTÄMISESTÄ: Olen tässä ihmetellyt mahtaako maito riittää kun tyttöö nukkuu niin pitkän yöpätkän. Eli imetän kerralla vaan toisesta rinnasta ja näin toinen rinta on n. 10 tuntia käyttämättä. Kysyisinkin teiltä joilla enemmän kokemusta ja tietoa on että voiko tämä pitkä väli aiheuttaa maidon vähenemistä ? Pitäisikö mun pumpata tätä toista tissiä silloin kun vauva syö pitkien unien jälkeen toisesta. (VAuva siis syö illalla toisen tissin, sitten nukkuu noin 7 tuntia ja sitten toinen tissi ja tuon iltatissi uudestaan vasta noin 10 tunnin päästä) Päivällä ja illalla syö sitten tiheään.
KUUMEESTA ja muustakin: Meidän neuvolantäti sanoi ettei alle 3 kk ikäisellä pitäisi olla kuumetta ja ettei kuumelääkettä saa antaa niin pienelle ilman lekurin määräystä. Samainen täti sanoi myös ettei d-tippoja saa jättää antamatta ja että niitä on annettava juuri oikea määrä. Meillä vaihtui just tämä täti vähän vanhempaan joka tuntuu hieman luotettavammalta, täytyy kyllä vähän käyttää omaa harkintaa kun niitä tätejä kuuntelee. Toinen sanoo toista ja toinen toista, ota siitä sitten selvää. Onneksi on tämä palsta.
Tsemppiä vielä Iitulille ensi yöhön, toivottavasti saatte kaikki nukutuksi.
Muistan kyllä millaista oli kun oli niin väsynyt että tuntui että taju menee. Varsinkin yhtenä yönä kun huuto jatkui viiteen saakka ja olin vielä yksin vauvan kanssa kotona. Nyt on siis onneksi helpottanut ja toivottavasti ei enää uudelleen ala nuo yöitkut. Neuvolassa ei muuten paljon noita itkujuttuja noteerattu, todettiin vaan tyyliin " kaikilla vauvoilla on masuvaivoja " ja se siitä. No kysy se täti miten mä jaksan. Toisaalta oikeassa se täti olikin kun sanoi että ne on ohimeneviä.
No nyt vauva kutsuu, on tänään paukutellut itkun kera aika lailla ja sitten huitaisi itseään ilmeisesti silmään ja siitähän seurasi kauhee itku.
Oribi ja vauveli 1.12
Eilen oli siis 2kk, 2v ja jälkitarkastus, eli lääkärijuttuja riittää :)
Aloitetaan pienimmästä....
Daniel 2kk (tarkalleen tänään) on 5840g, 59.9cm.
2v. neitonen (tarkalleen lauantaina) on 12kg, 84cm.
Seuraavaksi 3kk ja 3v tarkastukseen.
Ja äiti.... ei onneksi tarvi painoa kertoa teille :)
Kuparikierukkaa ei sitten asennettu eilen, pahan aurallisen migreenin ja kohtalaisen runsaiden menkkojen vuoksi. Vaihtoehdoiksi sain minipillerit, hormonikierukan tai ehkäisykapselin. Resepti pillereille on jo kassissa, mutta mietin vielä mitä teen.
Itseni tuntien en muista pillereitä syödä kuitenkaan, joten kierukka/kapseli olisi siinä mielessä turvallisempi vaihtoehto, kun emme lisää lapsia ihan lähiaikoina halua.
Kun nämä kaksi ovat eskarissa/ekaluokkalaisia niin sitten katsotaan asiaa uudestaan.
Viime yö meni taas ihan hulinaksi. Daniel pyöriskeli ja paukutteli ja söi 3h välein. Isosisko päätti herätä jo puoli 6 ja aloitti sen päiväisen höpötyksen ja komentelun samantien kun pää oli tyynystä irronnut. PRKL!
Olis se kiva joskus nukkua vähän pidempään.... Mutta tällaista tämä lapsiperheen arki on. Välillä rankkaa, mutta päivääkään en vaihtaisi pois!
Meille tuli myös kutsu hepatiittitutkimukseen, mutta skippasimme pikkusiskon tavoin. Ihan riittävästi niitä piikkejä tulee muutenkin.
Rotavirus-rokotusta mietin vielä.... Mitä mieltä muut ovat?
Neidillä ei sitä ollut ja toivotaan ettei Danielkaan sitä saa.
Tänään oltiin aamupäivä neidin ja Danielin (tulevassa) tarhassa. Aivan ihana 8 lapsinen pienpäiväkoti, tässä kodin lähellä. Hoitajat ovat aivan ihania ja joustavia, joten siksi jo näin aikaisin olen liikkeellä vaikka mammalomaa on jäljellä vielä huimasti, koska en halua menettää paikkoja. Kyselyjä kun heille tulee viikottain vapaista paikoista.
Neiti oli innoissaan kun pääsi kavereiden kanssa leikkimään ja Daniel söi tyytyväisenä vieraasakin sylissä maitoa.
Nyt päikkäreille Neidin kanssa.
Niisku, Daniel 11/06 ja Isosisko 03/05