Ystäväni lähetti Australiasta lahjan. Meneekö siitä arvolisävero?
Mitä kirjoitan selvitykseen, kun kysytään kuka perheenjäsen vastaanottaa lähetyksen, jos ystävä kyseessä? Jos kirjoitan vain arvon ja jätän vastaamatta perheenjäsen-kohtaan samassa kohdassa, tuleeko lisäselvitys, vaikka ei nyt menisi arvolisäveroa? Jos kirjoitan 'Australiassa asuva ystävä', lasketaanko silti yksityishenkilöksi, josta ei mene arvolisäveroa?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli siis tieto postista, että lähetys tullattava ja ei menisi muuta kuin euro, jos kyseessä yksityishenkilö. Lasketaanko muut kuin perheenjäsenet tähän? Jos laitan eteenpäin noilla tiedolla, joudun maksamaan vain euron käsittelymaksun, mutta voiko tulla vielä lisäselvitys lähetyksen saavuttua maahan eli arvolisävero veloitettaisiin jälkikäteen?
Niin, että miksi kukaan muu kuin perheenjäsen ei voisi olla yksityishenkilö???
Ystävälle saa lähettää, tosin silti pitää ilmoittaa tavaran arvo ja paketissa pitää lähettäjänä olla yksityinen henkilö eikä firma.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälle saa lähettää, tosin silti pitää ilmoittaa tavaran arvo ja paketissa pitää lähettäjänä olla yksityinen henkilö eikä firma.
Siis mitä ihmettä nyt taas? Pitääkö ystävyys jotenkin todistaa?
Jos ystäväsi ja yksityishenkilö lähettää sinulle lahjan, tullaat sen lahjana. Selvität mitä siellä on ja arvon. Jos arvo korkeintaan 45 euroa, ei tarvitse maksaa yhtään mitään.
Onko tämä se arpajaislahja? Maksat ihan reilusti vaan ne tullit ja alvin mitkä määrätään.
Onko asialla oikeastaan väliä? Jos on noin vaikeaa, älä vastaanota. Lähettäjä varmasti tykkää.
NO TULLIN SIVULTA LÖYTYY TÄÄKIN TIETO
Lahja tulee EU:n ulkopuolelta, kuten Isosta-Britanniasta tai USA:sta
Lahja täytyy tullata.
Arvonlisävero täytyy maksaa, jos lahjan arvo on yli 45 euroa
Tullimaksu täytyy maksaa, jos lahjan arvo ilman kuljetuskustannuksia on yli 150 euroa.
Valmistevero täytyy maksaa esimerkiksi alkoholista ja joistakin tupakkatuotteista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ystäväsi ja yksityishenkilö lähettää sinulle lahjan, tullaat sen lahjana. Selvität mitä siellä on ja arvon. Jos arvo korkeintaan 45 euroa, ei tarvitse maksaa yhtään mitään.
Miksi sitten selvityksessä pyydetään antamaan tieto 'kuka perheenjäsen vastaanottaa lahjan?'
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä se arpajaislahja? Maksat ihan reilusti vaan ne tullit ja alvin mitkä määrätään.
Ei ole. Kirjekaverini Australiasta lähetti lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten selvityksessä pyydetään antamaan tieto 'kuka perheenjäsen vastaanottaa lahjan?'
Kenen nimi on vastaanottajana? Jos ei ole kenenkään erityisen perheenjäsen nimeä merkitty vastaanottajaksi niin sitten sen kuka sen vastaanottaa eli mitä ilmeisimmin sinä ja näin ollen laitat oman nimesi siihen.
Useimmat kiertäisi verot, jos vaan voisivat tullitta ja ALV:itta tavarat tänne saada "ystävältä lahjana". Sakot näille kieroillijoille pitäisi antaa vielä lisäksi!
Oliko ennen yksinkertaisempaa? En muista, että siskoni olisi joutunut tullaamaan amerikkalaiselta kirjeystävältään saamaansa lahjaa 90-luvulla.
Jos mä saisin lahjan, kirjottaisin vaan, et enhän mä tiedä mitä sieltä lähetetään, kun se on lahja. Ja lähettäjäkin voi sanoa, et arvo 2e. Mistäs vastaanottaja arvoa tietää, ennenku paketin avaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä saisin lahjan, kirjottaisin vaan, et enhän mä tiedä mitä sieltä lähetetään, kun se on lahja. Ja lähettäjäkin voi sanoa, et arvo 2e. Mistäs vastaanottaja arvoa tietää, ennenku paketin avaa.
Mites esim. joululahjat? Ei ole kiva, jos tietää etukäteen mitä sisältää.
Pihi suomalainen taistelee euron maksusta henkeen ja vereen. Tuollaista se on kun on totuttu kaikki saamaan ilmaiseksi. Muu maailma nauraa kuollakseen.
Minulle tuli siis tieto postista, että lähetys tullattava ja ei menisi muuta kuin euro, jos kyseessä yksityishenkilö. Lasketaanko muut kuin perheenjäsenet tähän? Jos laitan eteenpäin noilla tiedolla, joudun maksamaan vain euron käsittelymaksun, mutta voiko tulla vielä lisäselvitys lähetyksen saavuttua maahan eli arvolisävero veloitettaisiin jälkikäteen?