Oivalsin, miksi ihmisen pitääkin kuolla
vanhana, vanhuuteen:
Koska maailma on silloin muuttunut niin paljon, että ei enää pysy mukana ja kaikki tuntuu oudolta ja "väärältä", kun on eri tavalla kuin silloin, kun oli itse nuorempi ja elämä hanskassa.
En ole itse edes 70 v, mutta nuoret ovat kuin eri maailmasta, en tykkää nykyisestä elämänmenosta. Olen tietoisesti vetäytynyt sivuun ja elän pitkälti omissa oloissani. Minulla on korkea yliopistotason koulutus, eikä älyssäni ole edelleenkään vikaa. En vain tajua nykyihmisiä ja heidän tapojaan.
Kommentit (3)
Maailma kuuluu kaikille. Ei vain nuorille. Ei keski-ikäisetkään tajua nuorempien elämänmenoa. Yksilöissä on myös eroa mitä toivoo ja haluaa. Saa olla sellainen kuin on.
Olet hieman oikeilla jäljillä. Ihmisen pitää kuolla koska muuten laji ei ikinä kehittyisi mihinkään. Evoluutio (ja elämä!) perustuu siihen, että olennot replikoivat geeniperimäänsä uudelle sukupolvelle, ja tässä sukupolvien ketjussa eloonjäämisen kannalta hyödylliset ominaisuudet pikkuhiljaa vahvistuvat ja kehittyvät.
Ilman kuolemaa ei olisi elämää, ja ihmislajia, puita, lintuja, muita eläimiä, koko luonnon moninaisuutta ei olisi ikinä päässyt kehittymään.
Meidän ajattelumme on hyvin yksilökeskeistä, ja ajattelemme kuolemaa vain itsemme kautta jolloin se tuntuu kamalalta, epäreilulta ja pelottavalta. Luonto kuitenkin kehittää lajia, ei yksilöitä. Ja lajin säilymisen ja kehittymisen kannalta on välttämätöntä että laji pystyy kehittymään ja mukautumaan vuosi tuhansien ja miljoonien kuluessa. Siksi tarvitaan kuolema, joka tekee tilaa uudelle ja taas hieman paremmin olosuhteisiin sopeutuneelle sukupolvelle.
Joo, kyllä.