Miten saada noi ärsyttävät mustarastaat hiljaiseksi?
Helsingin pahimpia puolia on noin perkeleen mustarastaat jotka karjahtelevat pusikoistaan melkein ympäri vuoden. Vain kovilla pakkasilla ovat hiljaa, mutta eipä ikkunatkaan ole silloin auki. Nyt kesäisin ei voi pitää ikkunoita auki, kun nuo metelöivät niin kovaa.
Kommentit (18)
Yleensä ei paljoa laulata kun on lapsia, rastaitakaan. Täällä ne lopettelevat juhannukseen.
On sinulla murheet, yksi kauneimpia ääniä on mustarastaan laulu.
Mustarastaat on pientä, satakielistä lähtee paljon kovempi ääni ja ne itse asiassa eivät laula yhtä kauniisti kuin mustarastaat. Satakielet lopettaa juhannukseen mennessä ja mustarastaatkin vähän hiljenee. Mutta saakelin mopopojat jatkaa päristelyä koko kesän.
Vierailija kirjoitti:
On sinulla murheet, yksi kauneimpia ääniä on mustarastaan laulu.
Viroilaisen naapurin soittama piripolkka arkiyönä on kauniimpi ääni.
On se hyvä että tulee luontokato. Se on vaan niin ärsyttävää ihan kaikki.
Kuuntelisin mieluummin tauotonta linnunlaulua ja lokkien kiekunaa kuin jatkuvaa haitta-ajelua mopoilla, moottoripyörillä, romuautoilla ja mönkijöillä keskellä yötä. Se ääni tuhoaa aivosoluja.
Aivan uskomaton ketju - mutta onko meille tullut kans vikaa huumorintajuun: aloittajahan pelleili varsin kivasti..! Ihanampaa laulajaa kuin mustarastas ei taida maailmasta löytyä. Olen kuunnellut lukemattomia yksilöitä jo parin kymmenen vuoden ajan, ja melodioiden monipuolisuus on häkellyttänyt. Paras/uskomattomin tapahtui tänä kesänä: keksin vihellellä aika lähellä puunoksalla istuvalle m-rastaalle.. Se oli jonkin aikaa hiljaa ja annas olla: toisti minun sävelmäni ... Huutelin sille naurusuin: "Rakas, ihana, rakas..!!
Pitää opetella mustarastaan kieltä ja sanoa sitten, että klo. 22.00 on hiljaisuus.
Samaa itsekin olen joutunut kuuntelemaan öisin ja kovaa laulaa.
Ihania ovat. Ruokitaan niitä talven yli ja ne kiittävät laulamalla kauniisti koko kesän.
YLE x:n aamussa kehoitettiin vetää lokkeja turpaan, viimeksi tänään. soita YLE x:n toimitukseen, että saako rastaitakin hakata vaikka nyrkillä, miten Ylellä tänäänkin kehoitettiin radiossa koko kansalle.
Ylellä on ohjeet lintujen hakkaamiseen. Jätski käteen, torille ja oikea perheen isä suojelee perhettä ja vetää lokkia turpaan. Mä en haluaisi maksaa euroakaan veroja noille pelleille.
Ja muut linnut! Ärsyttää tuossa ikkunan lähellä sirkuttavat linnut.
Muuta muualle, tai osta korvatulpat.
Meillä huuto loppui, kun aloin ruokkia rastaita. Ne tappeli ilmeisesti nälkäänsä eikä jaksaneet lähteä kauas etsimään ruokaa. Osa hävisi, kun sai ravintoa. Ruokin ehkä noin viikon - kaksi. Ruokin muitakin päivittäin, niin en muista tarkkaan.
Yleensä villieläimet lähtee, kun ne saa tarpeeksi ravintoa. Ne huutaa aina jotain hätää! Yleensä aliravitsemusta ja nestehukkaa. Ei ne nauti siitä että saa kiusata ihmistä. Se on viimeinen keino, ärsyttää niin kauan, että napsahtaa. Se on sen tarkoitus.
Harkitsisin kyllä ruokintaa, jos olisi mahdollista. Eläimet yleensä poistuu sen jälkeen eikä jää kerjäämään, kuten ihmiset.
Ainakin itsellä haulikko on toiminut hyvin.
Miten saisi haitta-ajoneuvot hiljaisiksi? Kesäisin varsinkin niitä tuppaa olemaan.
Mustarastaat laulaa todella kauniisti. Ihmisistä ja autoista ynnä muista lähtee rumia ääniä.
Säädä volumea.