Hei hoitajat, miksi olette niin passiivisaggressiivisia omaisia kohtaan?
Läheiseni on jouduttu viemään muistisairauden takia vuodeosastolle, odottamaan vapautuvaa palvelukotipaikkaa. Aluksi meitä omaisia kohtiin oltiin ystävällisiä, mutta viime aikoina hoitajat ovat olleet kylmiä, hädin tuskin tervehtivät ja tuntuvat kantavan meille kaunaa jostakin.
En ymmärrä, koska olemme aina olleet itse ystävällisiä heille emmekä ole ns valittaneet turhasta. Sen kyllä myönnän, että läheiseni on ns hankala potilas jonka kanssa on vaikea tulla toimeen ja muistisairaus sen tekee. Mutta miksi tämä kostetaa meille omaisille? Ei ole meidän vikamme että omaisemme on mitä on. Kerran pari viikossa käymme katsomassa häntä
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas omaiseni vaelteli öisin käytävillä ja käyttäytyi ns hankalasti muutenkin. Kostoksi hoitohenkilökunta otti häneltä silmälasit ja puhelimen pois.
Tosijuttu
Meilläkin aikanaan otettiin puhelin pois muistisairaalta mummelilta joka soitteli jatkuvasti poliisille. Otettiin pois poliisin pyynnöstä.
Poliisilla ei ole oikeutta pyytää tuollaista eikä sinulla ole oikeutta totella poliisin lainvastaista pyyntöä.
Ainoastaan tahdonvastaisessa hoidossa olevalle potilaalle edes voidaan määrätä yhteydenpitorajoitus, ja silloinkin vain hoitavan lääkärin kirjallisella päätöksellä. Tahdonalaisessa hoidossa sellaista ei voida määrätä mistään syystä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille pitäisi joka aamu muistuttaa että ovat sairaalassa potilaita varten, eivätkä potilaat heitä varten.
Nimenomaan POTILAITA varten, ei omaisia varten niin kuin osa täällä kuvittelee. Muistapa se, omainen.
Jatkuvastihan näitä on, joiden mielestä pitäisi hoitajien 5 vuorossa istua koko ajan vahtimassa juuri heidän omaistaan. Se ei vain ole realistinen ajatus, koska puolet suomalaisista pitäisi sitten laitaa niitä vanhuksia hoitamaan, ja tuskin sittenkään oltaisiin tyytyväisiä.
Onhan se normaalia, että haluaa hyvää hoitoa vanhukselleen, mutta kyllä realiteetit pitää ymmärtää. Monet omaiset ovat koko ikänsä odottaneet, että pääsevät haukkumaan työtään tekeviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
First world problems: Hoitaja ei tervehtinyt :D
Tervehtiminen kuuluu hyviin käytöstapoihin, myös hoitajien kuuluu noudattaa käytöstapoja
Ei kuulu. Mikään laki ei siihen velvoita. Eikä kenellekään makseta erikseen tervehtimisestä, joten työsopimuskaan ei siihen velvoita. Sori siitä.
No tässäpä se koko asenne kiteytettynä. Kulutko peruskohteliaista käytöstavoista? Kuule, otappa ihan sellainen kamppanja, et hymyilet ja nyökkäät kohtaamillesi ihmisille siellä työpaikalla, olipa ne tuntemattomia omaisia, potilaita tai työntekijöitä. Se on ihmeellinen tunne, kun alat nähdä päivittäin ystävällisiä takaisin tervehtiviä kasvoja.
Juuri tuollais
Ai minua sanoit vittuilevaksi mulkuksi? Annoin sulle ohjeen, jonka elämä ja ihmisten parissa työskentely on opettanut. Kaikkiahan ei voi miellyttää, eikä ole tarvekaan, mutta kun itse näyttää ystävällistä naamaa, niin useimmiten saa sitä ystävällisyyttä takaisin. Eikä siitä todellakaan kulu, vaikka ei vastakaikua saisikaan. Se kyllä kuluttaa, jos itse kulkee kaikkia vihaamassa. Tänäänkin mulle tuli taas yksi omainen karmit kaulassa vastaan, mutta ei siinä kauan mennyt, kun oli jo ihan sulanut ja kiitteli avusta. Se on semmonen opeteltavissa oleva taito, ensin on vain itse katsottava sinne peiliin.
Ai minua sanoit vittuilevaksi mulkuksi? Annoin sulle ohjeen, jonka elämä ja ihmisten parissa työskentely on opettanut. Kaikkiahan ei voi miellyttää, eikä ole tarvekaan, mutta kun itse näyttää ystävällistä naamaa, niin useimmiten saa sitä ystävällisyyttä takaisin. Eikä siitä todellakaan kulu, vaikka ei vastakaikua saisikaan. Se kyllä kuluttaa, jos itse kulkee kaikkia vihaamassa. Tänäänkin mulle tuli taas yksi omainen karmit kaulassa vastaan, mutta ei siinä kauan mennyt, kun oli jo ihan sulanut ja kiitteli avusta. Se on semmonen opeteltavissa oleva taito, ensin on vain itse katsottava sinne peiliin.
Lässyn lässyn lää. Kukaan ei pyytänyt sinulta ohjeita. Eikä varsinkaan vttuilua ohjeiden varjolla. Katso ihan itse vain peiliin niin huomaat, miksi sinua pidetään mulkerona.
Menikö arvon hoitajalla herne nenään? Voi luoja tätä pikkumaisten hoitajien veetuilua, olette niin huvittavia :D
Kiva, että sulla on kivaa. Hulluilla on halvat huvit ja mitenkäs se jatko menikään....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Noin vuosi sitten äitini sairastui ja jouduin tekemisiin terveydenhuoltojärjestelmän kanssa. Siellä on tosi paljon suoraan sanottuna vmäistä henkilökuntaa. Heti jos ei ole tajunnut jotain lomaketta kysyä ajoissa tai ei tunne jotain kirjoittamatonta sääntöä, saa suoranaista päänaukomista osakseen. Veikkaan, että tuolle alalle vain hakeutuu paljon ihmisiä jotka nauttivat siitä että saavat käyttää valtaa. Toki alalla myös paljon ihanaa ja osaavaa porukkaa.
Minkäköhänlaista valtaa hoitoalalla pystyy käyttämään hoitaja?
Mielivaltaa, henkistä väkivaltaa...älä nyt heittäydy vaatimattomaksi, kyllä sinä hoitajana tämän puolen hallitset.
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn lää. Kukaan ei pyytänyt sinulta ohjeita. Eikä varsinkaan vttuilua ohjeiden varjolla. Katso ihan itse vain peiliin niin huomaat, miksi sinua pidetään mulkerona.
No sinä olet se joka pitää minua mulkerona ja näin täällä palstalla sen sulle sallin. 😄
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille pitäisi joka aamu muistuttaa että ovat sairaalassa potilaita varten, eivätkä potilaat heitä varten.
Omaisille tuo pitäisi muistuttaa. He kun kuvittelevat, että hoitajat ovat heitä palvelemassa eivätkä hoitamassa potilaita. Ja varsinkaan eivät ole hoitamassa vain sitä sinun omaistasi, vaan siellä on kymmeniä muitakin potilaita hoidettavana. Eli jospa nyt ihan itse vain täyttäisit sen isäsi vesimukin etkä räyhäisi siitä hoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helle tekee näköjään aggressiiviseksi, hoitajat joukolla ap:n kimpussa :D
Ei vaan toisinpäin.
Mielestäni AP esitti asian ihan asiallisesti. Täällä nyt jotkut tuntuvat reagoivan asiaan turhan pöyristyneinä.
T. Eri
Höphöpö. Sinun aloituksesi oli kaukana asiallisesta ja tarkoituksesi oli vain päästä provoilemaan. Ihan turhaan, ap, esität eriä.
Hullu se on. Älkää enää vastatko mitään. Vastailkoon edelleen moukka itselleen saatana.. 👿👿👿👿👿👿👿👿
Mene hoitoon. Ihan kaikella rakkaudella <3 <3 <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas omaiseni vaelteli öisin käytävillä ja käyttäytyi ns hankalasti muutenkin. Kostoksi hoitohenkilökunta otti häneltä silmälasit ja puhelimen pois.
Tosijuttu
Meilläkin aikanaan otettiin puhelin pois muistisairaalta mummelilta joka soitteli jatkuvasti poliisille. Otettiin pois poliisin pyynnöstä.
Poliisilla ei ole oikeutta pyytää tuollaista eikä sinulla ole oikeutta totella poliisin lainvastaista pyyntöä.
Ainoastaan tahdonvastaisessa hoidossa olevalle potilaalle edes voidaan määrätä yhteydenpitorajoitus, ja silloinkin vain hoitavan lääkärin kirjallisella päätöksellä. Tahdonalaisessa hoidossa sellaista ei voida määrätä mistään syystä.
Todellakin on. Turha hätäkeskukseen soittelu on laitonta toimintaa ja poliisin tehtävä on turvata lain toteutuminen. Tarvittaessa pakkokeinoin, jos muu ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä olet se joka pitää minua mulkerona ja näin täällä palstalla sen
Ketä kiinnostaa sinun sallimisesi? Aikuinen ihminen ei tarvitse sinun sallimisiasi sanoakseen totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan toisinpäin.
Mielestäni AP esitti asian ihan asiallisesti. Täällä nyt jotkut tuntuvat reagoivan asiaan turhan pöyristyneinä.
T. Eri
Höphöpö. Sinun aloituksesi oli kaukana asiallisesta ja tarkoituksesi oli vain päästä provoilemaan. Ihan turhaan, ap, esität eriä.
Hullu se on. Älkää enää vastatko mitään. Vastailkoon edelleen moukka itselleen saatana.. 👿👿👿👿👿👿👿👿
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan toisinpäin.
T. Eri
Itse olet hullu
Tiesittehän, että potilaalla on aina oikeus kieltäytyä hoidosta? Eli jos hoitajien käytös ei miellytä, kotio vaan sairastamaan. Niin helpolla siitä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisille tuo pitäisi muistuttaa. He kun kuvittelevat, että hoitajat ovat heitä palvelemassa eivätkä hoitamassa potilaita. Ja varsinkaan eivät ole hoitamassa vain sitä sinun omaistasi, vaan siellä on kymmeniä muitakin potilaita hoidettavana. Eli jospa nyt ihan itse vain täyttäisit sen isäsi vesimukin etkä räyhäisi siitä hoitajalle.
Minä en ole koskaan räyhännyt hoitajille. Olen auttanut, täyttänyt vesimukia, pessyt hampaat, kävelyttänyt, auttanut syömisessä ym. Silti hoitajat suhtautuvat kylmästi ja vihamielisesti, aivan kuin olisi heitä kohtaan suurikin loukkaus, kun kehtaan tulla omaistani katsomaan ja auttaa hänen hoidossaan. Ymmärrän kyllä, että hoitajilla on kiire ja kaikkeen ei aikaa riitä. Huonoja käytöstapoja ja vihamielisyyttä sen sijaan en ymmärrä, koska siihen ei ole mitään syytä
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko hoitajat ajatelleet, että ilman potilaita te olisitte työttöminä? Mikäli me omaiset hoitaisimme potilaat puolestanne
Mutta kun ette hoida, eikä teidän tietotaitonne kaikkeen riittä. Mene hullu hoitoon. 👿👿👿
Vierailija kirjoitti:
Sen kus vaan. Eipä tarvitsisi kuunnella tuollaista lässytystä, kun teen pelkkää iltaa ja yötä :D
Vierailija kirjoitti:
Avaisitko tätä ajatusta? Siis potilaita pitäisi pitää koko päivä kädestä ja päätä silittää? Ei siis perehtyä potilaan vaivaan ja hoitoon, purkaa lääkärin kiertoa, valmistella ja antaa lääkkeitä? Hoitaa hygieniaa ja haavoja? Selvä, tehdään näin jatkossa. Silitellään päätä.