Miksi koira haisee?
Ollaan miehen kanssa käyty lyhyen ajan sisällä useammassa asuntonäytössä ja muutaman kerran vastaan on tullut sellainen hajupommi, ettei sisällä oikein kestänyt edes olla. Siis heti kun ovi avautui, sellainen kammottavaa raadon haju iski nenään ja leijui koko huoneistossa. Ekassa paikassa oli pari koiraa, joista toinen 17-vuotias, eli ihan arvokkaan ikäinen, muissakin paikoissa oli koira, eli ne siellä haisivat ja saivat koko paikan löyhkäämään. Mulla on itsellänikin aina ollut koiria, mutta ei koskaan tuollaista kamalaa hajua. Mistä se tulee? Hampaista? Turkista? Miten ne ihmiset voivat asua lemupiskiensä kanssa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Koska koirat nyt vain haisee.
Likainen koira haisee. Vasta pesty turkki ei haise sen enempää kuin vasta pestyt hiukset.
Jos niissä asunnoissa on ollut huono ilmanvaihto tai ei ole kunnolla tuuletettu niin, että koirista tulevat pahat hajut ovat jääneet huoneilmaan? Meillä oli lapsuudenkodissa koira, joka haisi viimeiset aikansa kammottavan pahalle. Koira oli silloin jo 14-vuotias. Eli vanhat koirat voi haista.
Hampaat, turkki ja tassupyyhkeet on mun veikkaus.
Koiria tuskin on pesty usein joten turkki haisee, hampaitakaan tuskin on mitenkään hoidettu joten suu haisee ja jotkut ihmiset käyttävät samoja tassupyyhkeitä tosi monta kertaa ennen pesua.
(Tassupyyhe siis on se pyyhe jolla putsataan kuraiset ja likaiset tassut).
Edellä mainittujen lisäksi korvatulehdukset on joillakin koiraroduilla aika yleisiä ja saavat aikaan aivan järkyttävän hajun.
Koiria pestään liikaa, niiden turkkiin jää kosteutta ja pesuainejäämiä ja se alkaa lemuta. Samoin sateen/uimisen jälkeen koira pitää kuivata hyvin, kuivaajalla. Pyyhkeet, valjaat, vaatteet pitää laittaa aina kuivumaan kylpyhuoneeseen kuuman patterin lähelle. Huolellinen kuivaaminen on a ja o koiran kanssa!!! Ei haise eikä tule ihotulehduksia.
Huonolaatuinen ruoka. Minulla oli viime vuosikymmenellä vanhoja hyvää kotiruokaa ikänsä syöneitä koiria, eivät haisseet edes märkänä.
Mun kaverilla oli vanha koira joka haisi pahalle, huonot hampaat ja kohtusyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Koirat haisee.
En ole kokenut että koirat haisisvat. Meillä on ollut muutamia hoitokoiria, ja tottahan ne tarvitsevat liikuntansa, sateellakin - osa tekee vain tarpeensa jos keli on huono, osa taas haluaa ulkoilla normaalisti.
En myöskään pese koiria liian usein, itse asiassa vain jos ne ovat likaiia. Mutta harjaan sitäkin enemmän. Riippuu toki koirasta, mutta ei noilla yleensä eritteet roiku pitkin kylkiä.
Ainoa eläin joka meillä haisi oli kani. Purut olisi vaan pitänyt vaihtaa useammin, jopa päivittäin. Toki kani oppi käyttämään sitä kulma-astiaa pissapaikkana ja toki sinne vaihdettiin uudet fyllit joka päivä, mutta kani haisi silti. Ja vaikka se pissasi vain siihen kulma-astiaan niin se papanoi, heti ovelta tunnisti jyrsijän tuoksun. Noloa.