Hormonikierukan laiton jälkeen, milloin seuraavat kuukautiset?
Jos kierukka laitetaan kierron puolivälissä, niin tuleeko seuraavat menkat normaaliin aikaan? Kokemuksia?
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti vuodat koko ajan 1-3 kk enemmän tai vähemmän, jonka jälkeen monella loppuu kokonaan.
Oikeasti? Hitto. Vähän olen jostain alun tiputtelusta lukenutkin. En mä sellaista kyllä kesäksi halua, että koko ajan vuodan.
Ap.
Miksi asennatte tällaisia härveleitä sisäelimiinne?
Mulla loppui menkat 8 vuodeksi heti, kun se asennettiin.
Minulla hormonikierukan asennus itsessään aiheutti 7 päivän vuodon. Ei ollut kovin runsasta vuotoa, mutta veristä vuotoa kuitenkin. Se asennettiin kierron 7 päivänä. Siitä sitten tuli seuraavat kuukautiset ihan normaalisti (gyne sanoi jo asennuksen aikana, että vaikutusta tuskin tulee pariin kuukauteen, koska menee aikaa siihen, että hormonipitoisuudet alkaa vaikuttaa). Jotain tiputteluvuotoa tuli parin kuukauden ajan, ei päivittäin, eikä aina edes niin paljoa, että olisi tarvinnut pikuhousunsuojaakaan, tuostakin gyne varoitti, että kierto kyllä menee sekaisin, kunnes hormonivaikutus alkaa, että ei kannata huolestua siitä. Sanoi, että pisimillään ja huonoimmalla tuurilla menee puoli vuotta. itsellä alkoi näkyä positiivinen vaikutus jossain 3. kuukauden kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
koska vaihtoehtoni oli kuolla kuukautisten aiheuttamaan raudanpuutteeseen tai mennä kohdunpoistoon (se on iso leikkaus riskeineen ja monesti voi saada jonkun haittavaikutuksenkin)
Mulla ollut nyt 13 vuotta eikä ole vuotanut. Toisen kierukan asennuksen jälkeen ekana vuonna tuli satunnaisesti verta seksin yhteydessä, mutta ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Koska vuoto on runsasta ja migreeni joka kuukausi ennen menkkoja.
ap
Hormonikierukan laiton jälkeen pari viikkoa tiputtelua ja sen jälkeen ei tullut enää kuukautisia lähes 20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Koska emme halua ei toivottuja raskauksia. Vähäinen hormonikuorma ja ei kuukautisia. Naista ei ole tarkoitettu vuotamaan joka kuukausi 40 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska emme halua ei toivottuja raskauksia. Vähäinen hormonikuorma ja ei kuukautisia. Naista ei ole tarkoitettu vuotamaan joka kuukausi 40 vuoden ajan.
Raskauksia voi estää monella muullakin tavalla ja yksi niistä täysin maksuton ja haitaton sekä 100 % varma.
Täytyy olla mies, joka moittii naisten kierukkaa. Itse vuosin kuin härän kurkku vuosia, raudanpuuteanemia ja lähes invalidi asioiden vuoksi. Mahtavat 5 vuotta nyt ollu kun on saanu elää normaalisti eikä koko ajan puljata sekä aikataulujen, tekemisten että kaksinkertaisten suojauksien kanssa yötä päivää. Helevetillistä hommaa!
Eihän kierukalla voi sännöstellä koska kuukautiset tulee. Ne tulee kun tulee. Sama kuin minipillereis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskauksia voi estää monella muullakin tavalla ja yksi niistä täysin maksuton ja haitaton sekä 100 % varma.
Eli ei harrasta seksiä. Raskaus on silloin pieni murhe, jos kuukautisvuotoa tulee kerralla kuin kannusta kaadettaisiin 3 dl vettä housuille. Kokeile ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla mies, joka moittii naisten kierukkaa. Itse vuosin kuin härän kurkku vuosia, raudanpuuteanemia ja lähes invalidi asioiden vuoksi. Mahtavat 5 vuotta nyt ollu kun on saanu elää normaalisti eikä koko ajan puljata sekä aikataulujen, tekemisten että kaksinkertaisten suojauksien kanssa yötä päivää. Helevetillistä hommaa!
Minulla hormonikierukka aiheutti valtavaa vuotoa, kipua ja lisäksi kystia, joiden puhjetessa kipu oli käsittämätöntä. Reilun puoli vuotta odotin tilanteen rauhottumista turhaan. Silloin kierukka tuli itsekseen ulos. Ja oli ultrattu sekä laittaessa että vuodon määrän ja kipujen vuoksi pari kertaa tuon puolen vuoden aikana ja oikein oli paikallaan. Olen varmasti harvinainen tapaus, mutta suosittelen ap:ta odottamaan syksyyn, ettei ole kesä pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Olettekste kaikki naisia?
Luultavimmin, koska miehille kierukkaa on hankala asentaa kohdun puuttumisen vuoksi. Ellei sitten ole transmies
minulla 1. kierukka tuli ulos runsaan vuodon kera, toisen kierukan kohdalla gyne kirjoitti lääkettä, joka lopettaa vuodon ja antoi ohjeet sen käyttöön, koska yritettiin yksinkertaisesti saada pysymään se sisällä. Eli jos epäilyttää vuotojen runsastuminen ja ei halua kesällä saada punaisia ylläripäiviä tai -hetkiä, niin kannattaa sanoa siitä gynelle, hän tietänee keinot miten se hoituu ja voi miettiä potilaskohtaisesti voiko/kannattaako niitä käyttää
Todennäköisesti vuodat koko ajan 1-3 kk enemmän tai vähemmän, jonka jälkeen monella loppuu kokonaan.