Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valtion maksama opintolainan korkoavustus päättyy pian, jatkossa lainan ottaneet maksavat koron kokonaan itse

Vierailija
22.05.2024 |

Vuonna 2023 Kelan maksamaa opintolainan korkoavustusta sai lähes 8000 henkilöä. Saajia oli noin kahdeksan kertaa enemmän kuin edellisenä vuonna.

https://www.talouselama.fi/uutiset/tuhansien-saama-kelan-rahaetuus-muut…

Tämä toivottavasti saa opiskelijat miettimään tarkemmin ja herkemmin sitä kannattaako opintolainaa ottaa vai olla ottamatta.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Minä olen aina maksanut opintolainan korot ihan itse. En tiennytkään että valtiolta on saanut siihen korkojen maksamiseen avustusta.

Vierailija
2/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole millä elää opintojen aikana, voikin olla opiskelematta ja jäädä tukien varaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille pitäisi opettaa enemmän että lainaa ei kannata ottaa kun siitä tulee velkaa. Sen  sijaan kannattaa heitä opettaa mieluummin työskentelemään ja säästämään palkasta opintoja varten kuten tehtiin ennenkin kun opintolaina oli vain muutamia satoja markoissa. Nykyisin kun tuo noin 800 euron laina kun nimittäin olisi noin 4800 markkaa.

Vierailija
4/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole millä elää opintojen aikana, voikin olla opiskelematta ja jäädä tukien varaan.

Opinnot voi laittaa tauolle ja mennä töihin. Ennen ei edes peruskoulun jälkeen menty lukioin vaan tehtiin ensin töitä jotta saatiin säästettyä opintoja varten. Esimerkiksi isäni teki töitä pelloilla ja niitti viljaa käsin jotta sai omat opintonsa kustannettua.

Vierailija
5/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Minä olen aina maksanut opintolainan korot ihan itse. En tiennytkään että valtiolta on saanut siihen korkojen maksamiseen avustusta.

Korkoavustusta voi saada vain sellainen opintonsa päättänyt, joka ei ole ole palkkatyössä. Korkoavustus pitää erikseen hakea, ja sitä voi saada max 2 vuoden ajalle.

Jäin pian valmistumiseni jälkeen vanhempainvapaalle, ja sain siltä ajalta korkoavustuksen.

Vierailija
6/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkoavustusta voi saada vain sellainen opintonsa päättänyt, joka ei ole ole palkkatyössä. Korkoavustus pitää erikseen hakea, ja sitä voi saada max 2 vuoden ajalle.

Jäin pian valmistumiseni jälkeen vanhempainvapaalle, ja sain siltä ajalta korkoavustuksen.

Vielä kymmenen vuotta sitten ei ollut mitään korkoavustuksia ja opintolainan kuukausittain lyhennys oli korkoineen noin 200 euroa kuussa. Ja maksoin sen mukisematta vaikka olin työtön, oli tiukkaa ja sain vain pelkkää työmarkkinatukea.

Vierailija
7/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin päättyy pian? Päinvastoin, korkoavustuksen tulorajat ovat nousseet ja yhä useampi saa sitä.

Vierailija
8/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot voi laittaa tauolle ja mennä töihin. Ennen ei edes peruskoulun jälkeen menty lukioin vaan tehtiin ensin töitä jotta saatiin säästettyä opintoja varten. Esimerkiksi isäni teki töitä pelloilla ja niitti viljaa käsin jotta sai omat opintonsa kustannettua.

Nykyisin ei kukaan niitä viljaa käsin. Nykyisin robotit, jotka niittävät ja puivat viljat, ja vievät ne kuivuriin, joka on myös pitkälle automatisoitu.

Vierailija
9/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kymmenen vuotta sitten ei ollut mitään korkoavustuksia ja opintolainan kuukausittain lyhennys oli korkoineen noin 200 euroa kuussa. Ja maksoin sen mukisematta vaikka olin työtön, oli tiukkaa ja sain vain pelkkää työmarkkinatukea.

Minä valmistuin 19 vuotta sitten, ja sain korkoavustuksen. Ei sitä itsestään saanut, vaan jokaisen maksuerän jälkeen piti erikseen hakea se avustus. Ja ihan itse otin asioista selvää. Ei sitä missään mainostettu. Mutta Kelan sivuilta tieto löytyi, kun osasi etsiä.

Vierailija
10/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut, et vain tiennyt sitä. Löytyy uutisointia esim vuodelta 2011. 

Vierailija
11/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, en tiennytkään että tällaistakin voi hakea. Eikä todellakaan ole mihinkään poistumassa.

Vierailija
12/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan opintotuen lainapainoisuutta halutaan lisätä. Tulevaisuudessa lainaa on 40 000 valmistumisen alla, jos kaiken lainan nostaa.

Vierailija
13/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Purra on jo ratkaissut tämän ongelman: "Menkää töihin, menkää töihin..."

Rikkaiden lapsilla ongelmaa ei edes ole koska he eivät tarvitse opintolainaa.

Turhaan valitatte.

T: Perussuomalainen

Vierailija
14/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorille pitäisi opettaa enemmän että lainaa ei kannata ottaa kun siitä tulee velkaa. Sen  sijaan kannattaa heitä opettaa mieluummin työskentelemään ja säästämään palkasta opintoja varten kuten tehtiin ennenkin kun opintolaina oli vain muutamia satoja markoissa. Nykyisin kun tuo noin 800 euron laina kun nimittäin olisi noin 4800 markkaa.

Lääkäriksi opiskelu on ihan kokoaikaista opiskelua. Ei siinä ehdi työtä tekemään varsinkaan kokoaikaista työtä. Lääkäriksi vaaditaan tutkinto vai haluaisitko, että sinun aivokirurgina toimii joku kadulta repäisty, jolla ei ole koulutusta eikä kokemusta, kuka tahansa peruskoulun käynyt kelpaa siis?

Vierailija
15/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö.. toihan menee juurikin päinvastoin kuin mitä ap hourii. Koska tulorajat nousee niin ueammalla on oikeus korkoavustukseen.

Vierailija
16/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Purra on jo ratkaissut tämän ongelman: "Menkää töihin, menkää töihin..."

Turhaan valitatte.

Mutta jos on rikkaiden lapsi niin se ei vielä tarkoita, että on älykäs, lahjakas tai motivoitunut.

Vierailija
17/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusetat nyt otsikoinnillasi. Ei pääty eikä mainintaakaan asiasta linkkaamassasi uutisessa. 

Vierailija
18/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun ei ole töitä tarjolla?  Pitääkö imeä peukaloa jotta saa suuhunpantavaa?

Vierailija
19/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, siinä tapauksessa lakiin pitää kirjata, että rikkaiden vanhempien kuuluu maksaa aikuisen lapsensa eläminen ja opiskelu koko loppuelämän. Muutenhan rikkaat vanhemmat voivat jättää maksamatta aikuisen lapsensa elämisen koko elämän ajaksi.

Vierailija
20/47 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan valitatte.

Mutta jos on rikkaiden lapsi niin se ei vielä tarkoita, että on älykäs, lahjakas tai motivoitunut.

Ei ne silti tarvitse opintolainaa.