Oppimisvaikeus aikuisena
Onko kokemusta oppisvaikeuksista aikuisiällä? Itse olen yli 30- v ja opiskelen juuri toista ammattia. Nyt olen saanut jokuseen otteeseen kuulla varovaisia, ja välillä suoriakin kyselyitä, onko minulla oppisvaikeuksia. Ikinä ei peruskoulussa, lukiossa tai edellisessä Amk:ssa kukaan puhunutkaan tuollaisista!
Ala-asteella haasteeni oli, kun en oppinut kertotaulua(En muuten osaa sitä vieläkään). Yläasteella sain usein migreenin kun stressasin kokeita ja pänttäsin enkä saanut nukuttua niiden takia... Lukiossa matikka ei vaan mahtunut päähäni, enkä sitä lopulta kirjoittanut.
Nyt opiskellessa kirjalliset työt vievät ihan kohtuuttomasti aikaa! Joku saattaa kirjoittaa viiden sivun esseen illassa tai kahdessa, niin itsellä voi mennä kaksikin viikkoa kun suunnittelen ja yritän kirjoittaa, ja lopulta kolmen tunnin päästä on kaksi lausetta paperilla... Ja nyt käytännön harjoittelussa saan ihmettelyä, kun ei perusasiat tahdo sujua ja mennä kerrasta oppi perille. Vaadin paljon toistoja ja selkeät ohjeet, niin homma sujuu, mutta jos asia kerran näytetään, niin saattaa olla, etten osaa siitä seuraavana päivänä mitään!
Kuulostaako kenestäkään tutulta, tai mikä mussa voisi olla vikana?!
Kommentit (5)
Kouluoppimisessa minulla ei ole ollut kummoisia vaikeuksia, koska sain hiottua omat oppimiskäytäntöni hyvin itselleni sopiviksi.
Nuo käytännönasioiden oppimisvaikeudet kuulostavat tutummilta. Niissä minäkin tarvitsen toistoja ja silti monet asiat tuppaavat unohtumaan, jos niitä ei vähän pitempään aikaan tarvitse käyttää.
Usein on myös vaikeutta löytää yhteistä säveltä opastajan kanssa. Tuntuu, etten osaa muotoilla kysymystä siten, että saisin siihen omaan järkeeni käyvän vastauksen. Sitten kun omasta mielestäni opin jonkun asian ja selitän sem omin sanoin opastajalle, niin hän sanoo, että juuri noin se on, vaikka itse ei selittänyt asiaa sinne päinkään samalla tavalla.
Toivottavasti sinua ei jätetä yksin ongelmasi kanssa (kuten oli tapana ainakin 60- ja 70 luvuilla.)
Siinä meni monella loppuelämä pilalle.
Ravitsemuksella on suuri merkitys.
Tämä voi kuulostaa hullulta, mutta kokeilepa alkaa käyttää ruokalusikallinen oliiviöljyä ja ruokalusikallinen kalanmaksaöljyä päivässä.
Oon aina ikään kuin halveksinut tuota trendikästä adhd: ta, ajatellut et minä olen niin harkitsevainen ja rauhallinen, usein sivusta seuraaja.. Mutta nämä oppisvaikeudet on pistänyt miettimään, ja muutkin oireet täsmäisivät aika hyvin.
Toki tuota öljyn lisäämistä voisi kans kokeilla, kun olen vuosikausia syönyt vähärasvaisesti ja tarkkaillut painoani.
Ap
Vaikeasti ymmärrettävää on tuo, että aiemmissa opinnoissasi ei ole ollut mitään erityisvaikeuksia. Miten nämä nykyisen tutkinnon ongelmalliset tehtävät ovat luonteeltaan täysin erilaisia kuin aiemmin kohtaamasi?
Joo tuttua. ADHD-diagnoosi ja olen ihan samanlainen.