Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein laittaa isovanhemmat jäähylle, kun he eivät kohtele lapselapsia tasapuolisesti?

Vierailija
15.05.2024 |

Miehen siskon lapsi on aina saanut kaiken, meidän lapsille ei tule pientäkään osaa siitä anteliaisuudesta ja huomiosta. Siskon lapsi esim. sai peruskoulun suorittamisesta lahjaksi ulkomaanmatkan, meidän esikoisen sama suoritus ei ollut edes onnittelujen arvoinen. Lukioon pääsyn kunniaksi lapsi sai läppärin, meidän lapsi ei yllättäen mitään. Siskon lapsi sai 18-vuotislahjaksi ajokortin, meidän lapsi muutaman leffalipun. Samanlaisia esimerkkejä on myös lapsuuden synttäri- ja joululahjoista. Ja isovanhempien ajasta myös tietysti, siskon lapsi on viettänyt isovanhempien luona pitkiä aikoja, meidän lapsia ei ole otettu hoitoon edes hätätilanteessa. Enkä odota lapsilleni lahjoja tai enää aikaakaan, kyse ei ole siitä, vaan isovanhempien epäreilusta käytöksestä.

Mies on kertonut, että lapsina heitä kohdeltiin siskonsa kanssa tasapuolisesti, kumpikaan ei ollut lempilapsi. Suosikin valitseminen on tapahtunut vasta lapsenlapsien myötä. Suoraan sanottuna paskamainen kohtelu jatkuu myös silloin, kun siskon lapsi ei ole paikalla. Meille ja lapsille kerrotaan, mitä hienoa ja ihmeellistä lapsi on tehnyt tai sanonut ja samalla vähätellään paikalla olevia lapsia. Esikoinen ei enää halua lähteä isovanhemmille ja nuorempaakin pitää patistella mukaan. Voiko nyt hyvällä syyllä jättää kanssakäymisen kokonaan? Minua ei enää kiinnosta, mies saa puolestani olla yhteyksissä jos haluaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siihen kanssakäymiseen vaadittaisiin joku syy?

Vierailija
2/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No he tulevat paremmin toimeen toisten lastenlasten kanssa ja eihän sille voi mitään. Jos lapsesi eivät edes halua nähdä isovanhempiaan, niin ei kai tässä ole mitään ongelmaa. Miehesi voi tavata vanhempiaan silloin, kun haluaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kumpikin lapsi on jo täysikäisiä niin eikö yllättäen sinun lapsi osaa itse päättää, haluaako nähdä isovanhempia vai ei ? Kyllä minä osasin jo 12 vuotiaana sanoa etten lähde mummolassa käymään, kun on muutakin tekemistä, en halunnut vaikka kohtelu meitä lapsenlapsia samanlailla, oli vaan niin äkäinen mummo. Ja minä en ole omien lasten mummojen ostoksia laskenut saako muut lapset enemmän vai vähemmän, meillä ei materia vaikuta ihmissuhteisiin, sen lapset on pienestä pitäen oppineet.

Vierailija
4/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en kyllä ymmärrä miten täysi-ikäistä voisi pakottaa mukaan mihinkään. Ja tuskin se teidän nuorempikaan nyt mikään taapero enää on, että hantä ei voisi jättää kotiin jos niin haluaa? Jos isovanhemmat kysy miksi, käsken olemana yhteydessä uosraan lapseen, hän voi sitten kertoa ihan omin sanoin, mikä on syynä.

Vierailija
5/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa on tullut ränkättyä joka ainoasta lahjasta ja tuomisesta,  vääriä ja huonoja?  Turhahan se silloin tyrkyttää.

Vierailija
6/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisko on läheisempi äitinsä(?) kanssa? Sinä olet miniä?

Vierailija
7/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä, täällä sama tarina - melkein.

Siskoni ja minun lapset on aina olleet vain niitä "arkilapsenlapsia." Ei niistä niin suurta väliä ole ollut.

Mutta annas olla, kun veli (lellilapsi itsekin) sai ensimmäisensä, se oli kuin valtakunnan keisari olisi syntynyt.  Ja sitten vielä toinen.

En jaksa edes alkaa selostaa tätä eriarvoisuuden määrää.  On kuin eri kastia nämä veljen lapset.  Siis omasta äidistäni oli kyse.  Hän on kyllä jo kuollut, ja kaikki nämä lapsemmekin jo nuoria aikuisia.  

Kyllähän se joskus katkeruuttakin herätti, kun meidän siskoni ja minun olisi siis meidänkin pitänyt näitä veljen poikia palvoa ja lahjoa.

Kenkuinta oli se, kun piti yrittää salata omilta lapsilta se, että ei mummo teistä niin suuremmin välitä, vaan vain noista enon lapsista, mutta tulihan se väkisinkin heidänkin todettavakseen.  Mummo kun ei paljon muusta puhunutkaan.  Ja ne lahjat ja muut antimet sitten...  joopa.  Miniä otti aina kiitollisena kaikki vastaan, tottakai.  Ja yksi syy tähän lahjomiseen taisi ollakin miniän mieliksi oleminen.

Mutta minkä tälle mahtaa.  Elämä on.  Ollaan me sisarukset itsekin koettu sitä samaa.  Meidän isä oli jostain syystä perheensä musta lammas ja niin oltiin me lapsetkin sitten.  Ei ikinä meille mitään, serkut ne vaan tärkeitä oli.  Siihen tottui.  

Vierailija
8/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kävisi mulle kyllä tuollainen touhu ollenkaan. Mulla on niin vahva oileudentaju, että epäreilusta kohtelusta tulee todella paha maku suuhun. Varsinkin kun kyseessä on lapset. En menisi kylään sitten ollenkaan, koska en haluaisi lapsiani altistaa tuollaiselle. 

Vierailija
9/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan mummo välittänyt pienenä. Hän oli fiksoitunut siskoon, joka oli hänen eka lapsenlapsi. Usein mummolassa oli vain sisko, mua ei sinne pyydetty. Joskus jos sitten menin, niin mummoa selvästi ärsytti mun läsnäolo. Tosi kivat lapsuusmuistot jäi ja joku sisäinen ikuinen kelpaamattomuuden tunne, joka ei lähde, vaikka olen kyllä ihan aikuinen. Toki perheessä oli muitakin ongelmia, paljon.

Silti. Olisipa äiti puuttunut tuohon epäreiluun kohteluun. Ei varmaan uskaltanut, koska äitinsä oli aikamoinen tyranni. Traumat jäi.

Vierailija
10/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin voi vaikuttaa, jos siskon perheessä lapsia on vaan yksi, niin sitä on ollut pienestä asti helpompi hoitaa kuin montaa kerralla, jolloin yhteistä aikaa on tullut enemmän ja lapsesta läheisempi, ja ehkä lahjojen ostaminen tuntuu silloin helpommalta.

Oikein se ei silti tietenkään ole.

Toinen syy voi olla, että ainoat lapset on usein vähän pikkuvanhoja (omasta kokemuksesta puhun) ja siksi tavallaan helpompaa seuraa. Kun on tottunut olemaan paljon vain aikuisten kanssa, niin ei tule sitten riehuttua mummolassakaan.

Vierailija
11/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jättää. Olisin sinuna jättänyt jo kauan sitten. Mieskään ei varmaan hyväksy sitä, että hänen lapsiaan kohdellaan epäoikeudenmukaisesti. Tai ainakaan hänen ei pitäisi hyväksyä.

Mies pitäköön yhteyttä vanhempaansa, jos siltä tuntuu. Sinä voit jatkaa elämääsi reilumpien ihmisten keskuudessa.

Vierailija
12/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi isovanhemmille pelkkä helpotus.

Yleensä suhtautuminen lapsenlapsiin on kiinni siitä, miten lapsenlapsen vanhemmat suhtautuvat isovanhempiin. Jos käskytetään ja vaaditaan, niin suhde jää etäiseksi.

Vierailija
13/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä isovanhemmat ja lastenlapsetkin vain ovat. Toisten kanssa kemiat vain kohtaavat paremmin kuin toisten. Toki kaikkia tulee kohdella asiallisesti.

Vierailija
14/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti siskoa on lellitty lapsena, mutta miehesi ei vaan ole sitä sisäistänyt

Vierailija
15/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kävisi mulle kyllä tuollainen touhu ollenkaan. Mulla on niin vahva oileudentaju, että epäreilusta kohtelusta tulee todella paha maku suuhun. Varsinkin kun kyseessä on lapset. En menisi kylään sitten ollenkaan, koska en haluaisi lapsiani altistaa tuollaiselle. 

Tarkoittaako tämä sitä, että myös sinä olisit reilu isovanhemmille vai ainostaan heiltä moista vaaditaan?

Vierailija
16/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä isovanhemmat ja lastenlapsetkin vain ovat. Toisten kanssa kemiat vain kohtaavat paremmin kuin toisten. Toki kaikkia tulee kohdella asiallisesti.

Aikuisen ihmisen pitäisi pystyä kohtelemaan lapsiaan ja lapsenlapsiaan tasa-arvoisesti. Ei kyseessä ole mitkään ala-asteen pihaleikit, jossa toiset voi jättää ulkopuolelle. Epäkypsää käytöstä tuollainen lasten suosiminen. Mieti jos olisit itse se epäsuosittu lapsi ja oma mummosi olisi tuo syrjijä.

Vierailija
17/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä sitä, että myös sinä olisit reilu isovanhemmille vai ainostaan heiltä moista vaaditaan?

Onhan ap ollut reilu tuolle isovanhemmalle, jopa omien lastensa kustannuksella, kun on vienyt mummolle lapsia kylään kuulemaan toisen lapsen ylivertaisuudesta. Olisivat aivan hyvin ja syystä voineet jättää kyläilyt väliin. Minusta tuo on jo ollut suorastaan liiankin armollista ap:n puolelta.

Vierailija
18/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen ihmisen pitäisi pystyä kohtelemaan lapsiaan ja lapsenlapsiaan tasa-arvoisesti. Ei kyseessä ole mitkään ala-asteen pihaleikit, jossa toiset voi jättää ulkopuolelle. Epäkypsää käytöstä tuollainen lasten suosiminen. Mieti jos olisit itse se epäsuosittu lapsi ja oma mummosi olisi tuo syrjijä.

Vastaavasti aikuisten lasten perheineen tulee kohdella isovanhempia tasapuolisesti. Jos toisille isovanhemmille menee pesemään ikkunat, niin sitten menee toisellekin ja jos toiselle isoäidille menee äitienpäivänä, niin menee toisellekin, vaikka joutuisi ajamaan 600 km. Tasapuolinen kohtelu tarkoittaa sitä, että myös isovanhempia kohdellaan tasapuolisesti eikä todeta miehen vanhemmille, että me ei haluta nähdä teitä, kun olette ankeita.

Vierailija
19/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ukilla oli lempilapsi "Jarkko". Me matkustimme satoja kilometrejä mummolaan vain kuullaksemme, miten erinomainen "Jarkko" oli. Muista lapsenlapsista tuli lääkäreitä ja lakimiehiä, mutta eipä se mitään merkannut. 

Omaa isääni tämä ärsytti suunnattomasti. Mutta kas kummaa.. siskollani on nyt poika "Eino" josta isäni puhuu jatkuvasti. Lapseni menevät kylään ja kuuntelevat koko ajan mitäs kaikkea "Eino" onkaan puuhaillut..

En jaksa välittää.. 

Vierailija
20/25 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein. Kamalaa katsella ja kuunnella sivusta kun yhtä suositaan ja on omaakin kokemusta vaikuttaen itsetuntoon tuntien mitättömäksi. Jos joku ottaa vaan suosikin jostain niin eihän sille muut mitään mahda. Harmittaa vain kun ei muutenkaan ollut paljoa sukulaisia ja oli sitä pakko katsella.

Suosikista yleensä kasvaa järkyttävän omahyväinen, itsekäs ja röyhkeä kun helposti saa ihan kaiken. Tällä järjellä katkaisisin väit kokonaan ja pitäköön vain suosikkinsa. Tuskin muita edes kaivataan ja näin minäkin sen koin, olin vain turha rasite.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän