Mikä on tärkeää (filosofista pohdintaa)?
Pankkiiri on kuin saarnamies, joka kiertää seurakunnasta toiseen maksua vastaan ja lupaa pelastusta ja armoa. Kehoittaa palvomaan rahaa, tuota koko maailmaa hallitsevaa jumaluutta.
Itse olen hypännyt syrjään maallisen mammonan havittelusta. Toki tässä on omaisuudesta luopuessani joutunut miettimään perusteita rahalle, omaisuudelle. Mielestäni kyseessä on vallanhimo, ahneus ja alistamisen nautinto. Alkukantaisena ajatuksena lienee ollut selviytymisvietti, elämästä on selviydyttävä kasvattamaan jälkikasvua. Se sama näkyy selvimmin eläinmaailmassa.
Yhä enemmän olen erakoitumassa, muut vain elävät niin eri elämää, eri käsityksiä elämän tarkoituksesta ja päämäärästä, että haluan paeta niin rahaa kuin raamattuakin. Minä olen osa luontoa, elämän suurta kiertokulkua. Elän aikani, kuollessani en saa mitään mukaani.
Toki joku voi miettiä mitä ajattelen elämän tarkoituksesta... Niin, siinäpä on ajatusta, onko pakko taistella rahasta, vallasta. Rahan ja sen suoman vallan takia on murhattu, huijattu, valehdeltu ja petetty, onko elämä ilman rahaa elämisen arvoista, turhaa elämää?
Kommentit (3)
Tavallaan ajattelen samoin, mutta näin kun olen jo keski-ikäinen, niin kyllä on tullut enemmän ajatuksia siitä, että jos tuuri käy ja saan elää pitkään, eläkevuosia tulee olemaan jopa kymmeniä vuosia, ja ne tulee olemaan aika köyhiä jos ei mitään mammonaa ole varalle kerännyt. Niinpä olen nyt viime aikoina aktivoinut tutkimaan sijoittamisen ja säästämisen vaihtoehtoja, vaikka nuorempana olin kädestä suuhun vailla huolta huomisesta elelijä.
Hah, taisit lukea Ylen artikkelin OneCoin- huijauksesta, siitä tulee myös MOT -ohjelma lähipäivinä. Joo, samoin miettein sinänsä rahasta ja se tarkoituksesta.
Ihmiset tekevät ja tarvitsevat erilaisia asioita. Joku asia vaatii työtä tunnin, joku 3 päivää. Siksi asioille pitää antaa arvo. mikä vastaa mitäkin. Toisella on litra maitoa, toisella sylillinen polttopuita. Miten nämä arvostetaan? Montako maitolitraa pitää antaa että saa sylillisen polttopuita?
Asioiden arvostus on levinnyt kaikkialle, jokaiselle elämän alueelle. Arvon mittaamiseksi on sovittu raha. Ennenhän se oli oravannanhka. Rahasta on tullut todellakin symboli vallalle, rikkaudelle, vaikutusvallalle, rinnastus hyvälle elämälle? Voiko ilman rahaa olla hyvää elämää?
Kiitos. Olen kanssasi samassa veneessä ja allekirjoitan tämän julistuksesi ilman vastaväitteitä. Elän nyt kun olen vielä elossa enkä halua taakkaa rajan taa.