Opettajat kertovat kouluista HS:ssa: Mitään ei tarvitse osata
Hiljattain eläkkeelle jäänyt kieltenopettaja Seija Jäppilä arvioi, että muutos on tapahtunut hiljalleen viimeisen 10-15 vuoden aikana.
Huomasin, etten voinut tehdä enää sellaisia kokeita kuin aikaisemmin. Ei niistä olisi selviydytty, Jäppilä sanoo HS:lle.
Myös monet muut HS:n kyselyyn vastanneet opettajat kertovat samanlaisista kokemuksista. Yhdeksi syyksi heikentyneisiin oppimistuloksiin Jäppilä näkee uuden opetussuunnitelman, josta on hänen mielestään tullut ympäripyöreä: sisältöjä on paljon, mutta kokonaisuus on silppua.
Opettajat nostavat esiin myös sen, että uuden arvioinnin kriteerit ovat liian lepsuja. Enää kokeissa oppilailta ei edellytetä samaa osaamistasoa kuin aiemmin.
Vaatimustaso tuntuu olevan, että kun oppilas ohjatusti tutustuu kynään ja kumiin, hänet päästetään läpi. Mitään ei tarvitse osata ja eri osa-alueet kompensoivat toisiaan, mikä on täysin järjetöntä, eräs äidinkielenopettaja kertoo HS:lle.
Muiksi havaitsemikseen ongelmiksi Jäppilä mainitsee muun muassa kasvaneet luokkakoot, erityisapua tarvitsevien oppilaiden määrän ja oppilaiden heikentyneen keskittymiskyvyn. Tällöin hänen mukaansa opettajan kaikki aika menee sen varmistamiseen, että edes perusasiat tulisivat opituiksi.
Myös muilla kieltenopettajilla on vastaavanlaisia kokemuksia. Eräs kieltenopettaja sanoo, että kouluissa on luovuttu kokonaan teosarvioiden kirjoittamisesta. Eräs yläkoulun äidinkielen opettaja sanoo havainneensa, että pitkien tekstien lukeminen on muuttunut nykyään monelle ylivoimaiseksi.
Opettajat kertovat havainneensa muutoksia myös oppilaiden asenteissa. Heikentyneen keskittymiskyvyn lisäksi nykyajan oppilaat ovat heidän mukaansa aiempaa itsekeskeisempiä, ja heillä on aiempaa heikompi kyky ottaa muut oppilaat huomioon. Myös koulun ja opettajien arvostus oppilaiden keskuudessa on opettajien mukaan heikompi kuin ennen.
Kommentit (17)
Hallelujah. Ketä saamme kiittää tästä kehityksestä?
Jos aspergeräidillä on nepsylapsi, joka on pakko sijoittaa samaan luokkaan muiden kanssa, niin koko luokka etenee tuon heikoimman lenkin tahdissa?
Vierailija kirjoitti:
Hallelujah. Ketä saamme kiittää tästä kehityksestä?
Jos aspergeräidillä on nepsylapsi, joka on pakko sijoittaa samaan luokkaan muiden kanssa, niin koko luokka etenee tuon heikoimman lenkin tahdissa?
Sehän on ainoastaan koulun vika, että erityislapsi on tavallisessa luokassa.
Suomeen tarvitaan yksityiskoulut joihin on sisäänpääsykokeet. Sateenkaarilippua heiluttavat voivat pitää lapsensa nykyisissä inkluusiokouluissa.
Ammattikorkeakoulussa joutuu kurssin käymään 6 kertaa uudelleen, jos yksikin piste puuttuu.
Älypuhelimien ja somen raja 18:aan.
Lasten vanhemmat ovat tähän syyllisiä. Te olette antaneet tämän tapahtua, te ette ole järjestäytyneet ja jyrkästi vaatineet muutosta. Te valitsette pilata lapsenne kouluelämän.
Tarkkikset takaisin ja reippaalla otteella siivotaan laiskat, häiriköt ja kiusaajat niihin.
Pienryhmät niille, joilla oppimisvaikeuksia, mitä asenne ja käytös hyvä.
Perusluokat vielä jaetaan tasoryhmiin. 6-8 oppilaat yksi ryhmä. 8-10 oppilaat toinen ryhmä. 8:n oppilaat katsotaan tapauskohtaisesti.
Vanhemmille sakko jos ei lapsen kouluhommat suju, lintsaaminen muuttuu tavaksi jne. Viimekädessä myös uhkana koulukotiin sijoitus.
Lisäksi vanhempi ei päätä lapsen koulupaikkaa ja luokkaa. Jos ammattilaiset katsovat tarkkiksen tai pienryhmän tarpeelliseksi, vanhempi ei voi sitä estää ja hankaloittaa siten koko koulun toimintaa kuten nyt.
Luokalle jättö huomattavasti helpommaksi. Jos ei kriteerit täyty läpäisyyn, silloin ei pidä joustaa. Lapsi ei opi koskaan ottamaan vastuuta jos jo kouluiässä alkaa tämä sormien läpi katselu.
Ilman peruskoulun päättötodistusta ei pidä saada esim. työttömyystukea tai mahdollisesti muitakaan tukia. Jotain sentään pitää vaatia yksilöltä itseltäänkin, ei tämä mitään ikuista vapaamatkustusta kuulu olla.
Kannattaa lukea paikalliset opetussuunnitelmat. Ne on julkista tietoa. Ja valtakunnan ops se vasta hupaisa onkin.
sitten ymmärtää, miksi opettajat vaihtaa alaa
Vierailija kirjoitti:
Tarkkikset takaisin ja reippaalla otteella siivotaan laiskat, häiriköt ja kiusaajat niihin.
Pienryhmät niille, joilla oppimisvaikeuksia, mitä asenne ja käytös hyvä.
Perusluokat vielä jaetaan tasoryhmiin. 6-8 oppilaat yksi ryhmä. 8-10 oppilaat toinen ryhmä. 8:n oppilaat katsotaan tapauskohtaisesti.
Vanhemmille sakko jos ei lapsen kouluhommat suju, lintsaaminen muuttuu tavaksi jne. Viimekädessä myös uhkana koulukotiin sijoitus.
Lisäksi vanhempi ei päätä lapsen koulupaikkaa ja luokkaa. Jos ammattilaiset katsovat tarkkiksen tai pienryhmän tarpeelliseksi, vanhempi ei voi sitä estää ja hankaloittaa siten koko koulun toimintaa kuten nyt.
Luokalle jättö huomattavasti helpommaksi. Jos ei kriteerit täyty läpäisyyn, silloin ei pidä joustaa. Lapsi ei opi koskaan ottamaan vastuuta jos jo kouluiässä alkaa tämä sormien läpi katselu.
Ilman peruskoulun päättötodistusta ei pidä saada esim. työ
Onko tuo luokalle jättäminen sitten oikeasti tehty vaikeammaksi jossain vaiheessa vai onko opettajat nykyään vaan sellaisia että antaa mennä vaan?
Ei ole ollenkaan perustuslaillista tuo tukien poistaminen. Ja tuosta minäkin jo näen että rikollisuus tulisi kasvamaan ja tämä koko rikollisuuden ympäristö saisi uudet ja tuntemattomat tuulet.
Ja sitten jos te nyt oikeasti haluatte lisää enemmän kontrollia lapsiin kuin jo nyt Suomessa on, niin silloin pitää kyllä lopettaa vanhempien syyttely vaikka kuinka mielestäsi koulu ei ole päiväkoti tjsp. Suomessa lapset ovat jo nyt valtion omaisuutta monella tapaa kun de facto siellä koulussa on pakko olla 12 vuotta. Silloin ottakoot koulutkin sen vastuun lapsesta koulussa kun siitä koulusta muutenkin maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Lasten vanhemmat ovat tähän syyllisiä. Te olette antaneet tämän tapahtua, te ette ole järjestäytyneet ja jyrkästi vaatineet muutosta. Te valitsette pilata lapsenne kouluelämän.
Kyllä, koska me teimme uuden opetussuunnitelman, luokkajaot ja opetamme siellä kouluissa. Eiku. Vastuutahan kyllä työnnetään kotiin, ja sisällöt pitäisi koulussa opetella, jos haluaa jatko-opiskelemaan, mutta vanhemmilla ei ole vaan ole vuorokaudessa toista 8-tuntista hukata kouluun.
Mitä opet tekevät kouluissa kaiket päivät jos ja kun eivät lapsia opeta?
Oikeisto vallassa suurimman osaa 2000-lukua, ihmekös tämä. Koulutusleikkausten vaikutukset alkavat näkyä.
Kun opetushallituksessa on osaamatonta porukkaa ja vain rahankiilto silmissä pelleilevää porvaria, niin tulos on tämä. Kiva, pilasitte tämänkin.
Mä ainakin palstailen täällä. Ei noita pienryhmäläisiä tänään huvita kuin pelaaminen, niin saavat pelata :)
Kerroin joskus täällä palstalla, että me vanhemmat vaadimme lapsilta 8-10 koetuloksia, että saavat kuukausirahaa, merkkivaatteita jne. Minut haukuttiin mielisairaaksi ja sanottiin, että vaadin liikaa. Minusta taas ei ole liikaa vaadittu, että hoitaa koulunsa kunnolla. Kunhan koetulokset ja todistus on hyviä, voi hyvällä omallatunnolla välillä selailla sitä someakin ja ottaa muutenkin rennosti. Mutta ensin työ ja sitten huvi. Jos koulussa ei vaadita niin meidän vanhempien pitää.
Luokalle ei voida enää jättää juuri ketään. Valtakunnalliset viitosen kriteerit on määritelty niin alhaisiksi, että täytyy todella nähdä vaivaa että niitä ei saavuta. Esimerkiksi alakoulusta kuudennelta pääsee jatkamaan viitosilla, vaikka mikään ei suju itsenäisesti tehden.
Idioluutio se vaan etenee. Pian kaikki on vain plösöjä ruudun töllääjiä jotka ei ymmärrä yksinkertaisimpiakaan maalaisjärkiasioita.
Minä olen liiketalouden ope amk:ssa ja tuon kyllä huomaa meilläkin. Nykyään valitetaan aina, jos ei saa nelosta tai vitosta, vaikka edes ohjeita ei lueta. Hyvä numero kuitenkin pitäisi saada.