Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perushoitajana toimia ilman koulutusta?

Vierailija
13.05.2024 |

Anna lehden jutussa kerrotaan naisesta joka opiskeli vaatetusalaa ja menetti luottotietonsa, opintojen ohella hän työskenteli perushoitajana:

Peruskoulun päättötodistukseni keskiarvo ei riittänyt lukioihin, joihin olin hakenut. Sain puhuttua itseni steinerlukioon, jossa opiskelin vuoden. En ollut lukiossakaan järin innostunut opiskelusta. Sitten tulin raskaaksi ja jätin lukio-opinnot kesken.

Kuvittelin, että tilanne oli hallinnassa, mutta todellisuudessa elämäni oli täysin solmussa. Aloitettuani 19-vuotiaana vaatetusalan opinnot ehdin nostaa koko ensimmäisen vuoden opintolainan ennen kuin menetin luottotietoni.

Äitini oli silloin töissä palvelutalossa ja pyysi minua avuksi keittiöön. Aloitin keikkatyöntekijänä, ja pian minua kosiskeltiin perushoitajaksi. Vaatetusalan tutkintoni oli kesken, joten tein ilta-, yö- ja viikonloppuvuoroja palvelutalossa koulupäivän jälkeen.

Valmistuttuani tein muutaman vuoden töitä perushoitajana. Lyhensin ulosottovelkaa palkastani ja sain velan kokonaan maksettua. Pääsin ulosoton leimasta eroon vasta vuosia myöhemmin, kun maksuhäiriömerkintä poistui tiedoistani.

Kommentit (4)

Vierailija
2/4 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saana opiskelee nykyään tradenomiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perushoitaja ei taida olla suojattu ammattinimike eli kuka vain voi toimia perushoitajana.

Vierailija
4/4 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-avustajana varmaan ollut. Perushoitajia on valmistunut joskus - 80 - luvulla ja kaikki perushoitajat on siis jotain 60 v ja yli nyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi