Miksi jotkut toistavat sanoja turhaan lauseiden välissä?
Esim: "Katsottiin silloin telkkaria, telkkaria ja sitten mentiin syömään" tai "Vietiin lapsi kouluun.. kouluun ja sitten.."
Yleensä ihmiset, jotka tekee tuota tekevät sitä ihan lähes joka lauseessa. Onko tuo änkyttämistä, joku murre, tapa vai miksi ihmiset puhuu niin?
Kommentit (21)
Meinasin just kysyy samaa :D mä huomaan sen aina kun katson teeveetä ja siellä joku ihminen puhuu, esim jääkiekkostudiossa Jokinen äsken. Sitä tekee kyl kaikki muutki aina teeveessä
Varmaa joku mielenhallinta ase kohdistettu aina niihin ihmisiin :D
Taitaa toimia pienenä fundeeraustaukona.
Kunhan ei silti Simpsoneiden pormestari Quimbyksi rupea:
"Er ah, er ah, er ah, er ah..."
Jääkiekkoporukan olen kuullut puhuvan noin. En oikeastaan kenenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekkoporukan olen kuullut puhuvan noin. En oikeastaan kenenkään muun.
Itse olen huomannut että monet keski-iän ylittäneet naiset puhuvat noin.
Tiedän yhden joka puhuu noin. Raskasta kuunnella. Ihan terveen kirjoissa on.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden joka puhuu noin. Raskasta kuunnella. Ihan terveen kirjoissa on.
Onko hän ammatiltaan esim opettaja? Olen miettinyt onko se joku opettajien tehostuskeino joka on jäänyt päälle
Puhun noin ja tiedän monta muutakin joilla on tapana toistella sanoja. Onhan tämä varmasti ärsyttävää kuunnella jos on taipumusta ärsyyntyä helposti.
Ei ole opettaja tämä toistelija jonka tiedän. Itse olen tulkinnut että hän haluaa korostaa omaa asiaansa ja antaa älykästä vaikutelmaa. Pieleen menee.
Käärijä puhuu instastooreissa noin
Vierailija kirjoitti:
Käärijä puhuu instastooreissa noin
Varmaan katsonut niin paljon urheilua
Mulla yksi kaveri ja toistaa jotkut sanat kaks kertaa, ei tarvis, vähän ärsyttävä tyyli puhua.
En ole huomannut mutta voin samastua siinä, että joku on voinut aina kuulla "ai mitä" puhuttuaan. Sitten tottuu toistamaan.
Itse puolisoni kanssa lounaalla ulkona: "Onpa hyvää keittoa" "Ai mitä". Jää keskustelut vähäisiksi mutta olkoon.
Tyyliin mitä se nainen nyt yrittää sanoa. Aina yhtä yllättävää.
Minulla on tuttava, joka aloittaa lauseen aina sanomalla Tuotanoinaa ja palttiarallaa. Ja lopettaa lauseen aina sanomalla joko tuotanoinaa tai palttiarallaa.
Kuulostaa tällaiselta:
Tuotanoinaa ja palttiarallaa kaunis ilnahan tästä tulikin, palttiarallaa. Sadetta tuotanoinaa ja palttiarallaa lupasivat, mutta ei sitä tullutkaan tuotanoinaa.
Tällaista loputtomiin. Olen aina aivan uupunut, jos puhelen hänen kanssaan vähän pidemmästi.
Miksi joku jankkaa täällä. "Miksi jotkut". Taitaa jatkuva päivystys olla kun tuli tänne milloin vaan niin aina on "miksi jotkut"
Miten witussa joku voi tietää että miksi jotkut. Nimeä edes ne jotkut.
Järkyttävää tuo "toistopuhetärkeily" ihminen joka puhuu noin on todellinen aivoton tyhjäpää joka yrittää kuulostaa vakuuttavalta mutta lopputulos kertoo miten yksinkertainen hän on.
Täytesanat ovat ihan normaaleja puheessa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa toimia pienenä fundeeraustaukona.
Tuo näkyy suomenkielisillä poliitikoilla, kun pitää puhua ruotsia. Sanavaraston loppuessa aletaan hokemaan, att,att, att, kunnes joku sana löytyy aivojenpohjilta.
Niin. Sepä se. Ellei mieti samalla muuta, kun puhuu. Puhuuko liian nopeasti vai hitaasti, vaiko normaali nopeus? Nuorena vahingossa hoin lauseita kaksi kertaa, tosin välissä oli muuta puhetta, jos oli kiusallinen hiljaisuus eikä tiennyt mitä sanoa - eikä toinenkaan tuntunut tietävän miten puhua.
On todella ärsyttävä tapa tuo.