Kyllä yh:kin voi pärjätä taloudellisesti oikein hyvin!
Itse en ainakaan ole kokenut eläväni mitenkään taloudellisesti ahdingossa. Äskenkin kävin shoppailemassa itselleni ja lapselleni vaatteita parilla sadalla eurolla. Tykkään pukeutua ja pukea lapsenikin hyvin. En osta mitään halpoja vaatteita vaan aina laadukkaita ja siis aika kalliita. Käydään usein lapsen kanssa ulkona syömässä ja tehdään kaikkea kivaa (teatteri, elokuvat, huvipuisto, ulkomaanmatkat).
Ärsyttää, kun kaikki aina säälii, että kyllä yh:lla on kurjaa. Ei mulla ainakaan oo! Eikä palkka kuitenkaan oo kummonen: oon opettaja. Että näin. Tyytyväinen oon elämääni.
Kommentit (9)
On pääomatuloja, ja lasten isä maksaa kunnon elatusmaksut. On oma velaton 6h+k asunto suurehkon kaupungin keskustassa. Juuri olin ostoksilla, jäi käteen nuoremmalle lapselle uudet rattaat, olivat makean näköiset. Sillä on kyllä jo 4 rattaat, mutta vielä mahtuu lisää. Ne on niinkuin asusteita, joita valitsen omiin vaatteisiini (ja lastenkin vaatteisiin) sopiviksi :) Niin, ja ikää mulla on 24 v.
Mutta maksan mä sitä vuokraakin 950 euroa kuussa eikä ex edes maksa mitään ihmeen isoja elatusmaksuja.
ap
keskimääräistä kalliimmasta hintaluokasta. Sanoo aina, että sekoaisi varmaan, jos tilillä olisi vähemmän kuin neljätuhatta euroa. Kiskoo hirveät elarit mieheltään, itse saa päivärahat korotettuna, lapsilisät korotettuna ja käyttää sumeilematta hyväkseen kaikki tuetut lomat, vaikka joka kesä sen tuetun loman jälkeen sitten suunnistavatkin Kreikan aurinkoon vaihtuvan miesystävänsä kanssa kun lapset lähtee isälleen. On vain pelannut korttinsa äärettömän hyvin.
No, on hänellä sitten huoliakin, mutta toi talouspuoli kyllä tosi mallillaan. Joskus käy kateeksi, kun pihistellään itse velkojemme kanssa, mutta kokonaisuutena en vaihtaisi osia hänen kanssaan.
Hyvätuloinen kun on, elaritkin on toki keskimääräistä paremmat. Tottakai hän haluaa lapsilleen vain hyvää.
Me käydään Keski-Euroopassa pari kertaa kuussa, poikaystävääni tapaamassa. Se on asia, joka harmittaa monia, luulevat että matkustelen sossun rahoilla tms.
Korotetut lapsilisät saan, siinäpä kaikki saamani yhteiskunnan tuet.
Olen tyytyväinen tämänhetkiseen elämääni, ainoa mikä harmittaa on se, etteivät lapseni kasva ydinperheessä. Onneksi meillä vanhemmilla on hyvät välit edelleen.
T: 3
Bruttopalkka hyvinkin alle 2000e ja minimielarit, mutta siltikin rahaa jää kyllä välillä tuhlailuunkin. Ei nyt sentään mitään ulkomaanmatkoja, mutta kuitenkin. Riippuu mihin on tyytyväinen.
pärjään ihan kivasti kahden teini-ikäisen lapseni kanssa ihan oman hyvän palkkani ansioista. Matkustelen ja pystyn kustantamaan lapsillekin laskettelu- ym. reissuja. Eivät kaikki yh:t ole köyhyyskuopassa. Ystäväpiirissäni on muitakin ihan mukavasti pärjääviä yksinhuoltajaäitejä. Ennen ärsyynnyin luuloista, että yh:na saan jotain ihme tukia yhteiskunnalta, nykyisin vaan nauran.
Vaikka koulutettu olenkin, palkkani ei päätä huimaa, joten mitään isoja lainoja sillä ei maksella niin kauan kun on lapsia elätettävänä.
Mutta kaikkea on mitä tarvitaankin. Ja vähän enemmän.
Muuten, joku mainitsi korotetun päivärahan ja lapsilisän. Ne ovat muutamia kymppejä kuukaudessa, joten elintaso ei missään nimessä voi olla niistä kiinni. Varsinkin kun suhteuttaa sen siihen, että yh maksaa asumiskustannukset yksin.
Yksi lapsi, palkka 2800, elarit 200.
On toki varaa vaatteisiin, autoon, harrastuksiin ja joskus matkoihinkin, mutta omistusasuntoon ei. Joutuisin ottamaan koko summan yksin lainaa, enkä sitä uskalla tehdä. Ja sit me ainakin elettäis kurjuudessa, kun rahat menis asuntoon...
Ja sulla vain yksi lapsi...Mun tuntemani yh:t ei paljoa juhli. Jos alhainen koulutus (pieni palkka), olet opiskelija tai vain kotona ja lapsia useampi, on se elintaso niukkaa.