Apua! Kela valittaa et mulla on liian iso sähkölasku, ja uhkaavat jättää osan maksamatta... Saan siis perutoimeentulotukea.
Sähkölasku siirtoineen on 170€/kk, ja nyt Kela uhkaa että ei maksa enää kuin 45€/kk.
Iso sähkölasku johtuu energian hinnankorotuksesta, en voi siihen vaikuttaa!
Itsellänikään ei ole varaa maksaa ylimenevää osuuttaa...
Joudunko kohta olemaan ilman sähköä?
Auttakaa! Mitä teen?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millasessa talossa asut? Miks sähkölasku on noin korkea?
Kerrostalo kaksio, sähkölasku on korkea koska sähkö on kallista ja minulla on lattialämmitys vessassa päällä vuokranantajan käskystä, lisäksi nyt talvelle jouduin käyttämään sähköpatteria koska asunnossani oli vain 15 astetta talvella.
Ap
Omaa tyhmyyttä käyttää sähköpatteria. Kai teit siitä lämpötilasta vikailmoituksen ja jos siitä ei mitään seurannut, niin vaatinut korvausta sähkölaskuun vuokranantajalta/taloyhtiöltä siitä syystä, ettei huonelämpötila oli tarpeeksi korkea. Jos tuo on mitattu virallisia ohjeita noudattaen, niin se alittaa toimenpiderajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo kaksio, sähkölasku on korkea koska sähkö on kallista ja minulla on lattialämmitys vessassa päällä vuokranantajan käskystä, lisäksi nyt talvelle jouduin käyttämään sähköpatteria koska asunnossani oli vain 15 astetta talvella.
Ap
Sulla on kyllä mennyt hervottomana sähköä, kun meillä 3hklöä järvi suomen energian vaikutusalueella okt:ssa siirto ja sähkö oli viime kuussa 168e ja silloin meni noin 750kwh. Eli onko kyseessä useamman kuun laskut? Miltä ajalta tuo sähkölasku on? Selittää vaan tuon saman kelalle niin kyllä ne maksaa, että kyse useammasta kuusta plus nuo syyt.
Mikähän ihmeyhtiö on kyseessä. Jos vuokranantaja vaatii pitämään lattialämmitystä päällä huomioikoon sen vuokrassa. Etkö ole huollon kanssa puhunut, jos talvella on 15 astetta. Jos huolto ei reagoi ota isännöitsijään yhteyttä. Pitää hoitaa itse omia asioita. Toi Kelaa avuksi huutaminen saisi jo loppua. Ottakaa itse vastuuta elämästänne.
Ei kylmää asuntoa pidä omalla kustannuksella yrittää saada asumiskelpoiseksi jos lämmitys sisältyy vuokraan. Otat yhteyttä vuokranantajaan ja vaadit tilanteen korjausta. Jos ei korjaannu niin sitten yhteys terveystarkastajaan.
Mene töihin ja lopeta toisten rahoilla loisiminen!
Vierailija kirjoitti:
Juu. Sama muilla. Myös kyselyä miksi kulutat sähköä. Ja miksi kulutat vettä. Miksi et tee näin ja noin, miksi teet noin. Kyykkää. Eletään P-Koreassa tai Villissä Lännessä. Köyhä ei saisi omistaa mitään tai asua missään?
Minä haluan asua sähkölämmitteisessä omakotitalossa Helsingissä ja haluan että Kela maksaa elämiseni.
Kukaan noista tukiasiakkaista ei varmaan laskenut huonelämpötilaa pakkasilla.Minä laskin reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitä lattialämmitystä ei ole pakko pitää täysillä.
Meillä on okt ja jatkuva pörssisähkö. Tammikuun hurjan hintapiikin jälkeinen lasku oli 220€, kesällä lasku on kolmenkympin luokkaa/kk. Pojan kaksiossa kiinteä määräaikainen 40c/kwh, ja hänellä on n. 40€/kk, koska silloin kaksi vuotta sitten ei kerta kaikkiaan tarjottu muuta vaihtoehtoa. Ehkä olisi tarjottu, jos hän olisi malttanut kysellä ja kilpailuttaa, mutta kohta soppari päättyy. Meillekin tarjottiin sitkeästi tuota 40c/kwh, mutta kun kerroimme kyselevämme muualta, alkoi muitakin sopimusvaihtoehtoja löytyä.
Kilpailuttaminen siis kannattaa. Ei se ole mitään rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kamalaa elämää, että joku kyylää kaikkia laskuja opettaa elämään. On tuo sähkölasku turhan iso?
Toisaalta hyvä, että joku opettaa. Itse en ole ikinä saanut sossusta yhtään mitään, lapsilisät yhdestä lapsesta ja nyt eläke.
Mullakin lattialämmitys kylppärissä, kesälla viilennin ja ilman puhdistin. En omista sähköpatteria, tarkenen kyllä muutenkin kovilla pakkasilla pidin villasukkia jalassa ja vaatteet yllä, saunaa lämmitän vain kerran viikossa.
Sähköpatteri vetää varmasti sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Aivan! Rupea persupoliitikoksi. Sillä tienaa, tietää Riikkakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No nyt teet näin:
1. Pyydä vuokranantajalta käsky lattialämmityksen päällä pitämisestä kirjallisesti.
2. Pyydä vuokranantajalta tai taloyhtiön isännöitsijältä todistus siitä, että asunnossa on ollut talvisin kylmää.
3. Kilpailuta asuntosi sähkösopimus netissä ja valitse halvin tarjous. Ota ruutukaappaus hinnoista.
4. Lähetä Kelalle todistukset kohdista 1-3.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan noista tukiasiakkaista ei varmaan laskenut huonelämpötilaa pakkasilla.Minä laskin reilusti.
Me tukiasiakkaat asumme vuokra-asunnoissa, joissa patteria ei voi säädellä. Voi vain laittaa pois päältä. Lämmityskulut yleensä maksaa taloyhtiöt, me maksamme ne siis vuokrassa.
Mulla on ainakin sama sopimus kuin aina ollut kaupungin sähköstä. Ja on ihan riittävän kallis. En osaa kilpailuttaa ja tulee huonompi soppari jos kilpailutan. Sen jälkeen ollaan vielä pahemmassa pulassa. Se ei siitä tule laskemaan millään 45e tasolle, ellei lopeta kokonaan veden ja sähkön käytön.