Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko moottoripyörä käsittelykoe vaikea?

Vierailija
11.05.2024 |

Aloitin prätkäkurssin ja käsittelykoe jännittää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä tehtäviä sen verran paljon harjoitellaan, että niistä tulee tuttuja. Eikä käsittelykokeeseen kannata lähteä ennen kuin ne sujuvat. Riippuu myös pyörästä: toisilla tehtävät on helpompia. Mä ajoin inssin ja käsittelykokeen eri pyörällä.

Vierailija
2/18 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lisäajotunteja jos oot epävarma. Mä sammutin vahingossa pyörän mut siinä oli 2 yritystä. Läpi meni. 

Harjoitellessa kaaduin 3 kertaa😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia käsittelykokeesta? Etenkin kiinnostaa niiden kokemukset jotka lähteneet ihan nollasta eikä mopotaustaa.

Vierailija
4/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollasta aloitin, 20 v sitten pari kertaa mopolla ajanut.

Ekalla kerralla kaaduin kaksi kertaa, tokalla en kertaakaan, kolmannella yhden kerran. Ei taitu vieläkään prrrkll. Ostin vielä kaksi lisä tuntia mutta silti tuntuu että ei tule menemään koe läpi. On vaikea....

Tehtävä jossa täytyy käyttää kytkintä ja jarrua samalla kun vaihtaa vaihteita ja pika pysähtyä on kyllä ihan saatanasta

Vierailija
5/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidasajo oli vaikein mulle

Vierailija
6/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin lyhyyteni takia (koulun pyörän käsittely hankalaa) ostaan pikavauhtia pyörän ja se katsastettiin koulupyöräksi väliaikaisesti. Ajoin inssin omalla. Harjoittelin iltaisin syrjemmällä salaa.

Vierailija
7/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kun minun autokouluaikaani sai kirjalliset ja (auto)inssin läpäistyään automaattisesti myös oikeuden ajaa moottoripyörällä. Eli B-korttia ei ollut olemassakaan, automaattisesti tuli AB. 

Eikä ollut mitään liukkaan tai pimeänajon harjoituksia, ei tietysti simulaattoreitakaan. 

Vierailija
8/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää nopeasti pysähtyä niin ei siinä ruveta vaihteita räpläämään, paitsi kenties käsittelykokeessa.

Vierailija
9/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, kun minun autokouluaikaani sai kirjalliset ja (auto)inssin läpäistyään automaattisesti myös oikeuden ajaa moottoripyörällä. Eli B-korttia ei ollut olemassakaan, automaattisesti tuli AB. 

Eikä ollut mitään liukkaan tai pimeänajon harjoituksia, ei tietysti simulaattoreitakaan. 

Minun ikäluokka on viimeinen joka sai A:n automaattisesti. Mopolla ajettiin aikoinaan paljonkin, reilusti ennen kuin oli virallisesti ikää. Mopokorttia ei siihen aikaan ollut. Kokeilin kylmiltään muutama vuosi sitten sukulaisen isoa pyörää, ja täytyy sanoa että kyllä pelotti. Oma kortti moottoripyörälle on ihan paikallaan.

Vierailija
10/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minusta ole vaikea näin + 50 vuoden ajokokemuksen jälkeen. Mutta jos epäilet liian vaikeaksi niin harjoittele lisää.

Vierailija
11/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tulee pikkuhiljaa moottoripyöriä automaatilla,  tietty kaikki vastustaa,mutta miten kävi autoissa...(nyt lähes kaikki uudet myydään automaattilootalla)

Vierailija
12/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin a-kortin heti kun sai 21-v:nä. Ei mitään mopotaustaa. Isolla custom pyörällä oli aika vaikea taitokoe. Lisäksi muut miehiä ja oma suoritus jännitti muiden edessä. Keiloja kaatelin ainakin ja jarrutuskin meni pitkäksi. Hidasajo oli helpoin. Pääsin kuitenkin läpi. Inssiajossa oli kuulemma täydellinen suoritus.

Vierailija
13/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lisäajotunteja jos oot epävarma. Mä sammutin vahingossa pyörän mut siinä oli 2 yritystä. Läpi meni. 

Harjoitellessa kaaduin 3 kertaa😂

Aika samalta kuulostaa kuin oma prätkäkorttikokemus. Ei ollut mitään mopotaustaa itselläni, mutta kyllä se läpi meni. Itse taisin selvitä kahdella kaatumisella. 

Vierailija
14/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ikäluokka on viimeinen joka sai A:n automaattisesti. Mopolla ajettiin aikoinaan paljonkin, reilusti ennen kuin oli virallisesti ikää. Mopokorttia ei siihen aikaan ollut. Kokeilin kylmiltään muutama vuosi sitten sukulaisen isoa pyörää, ja täytyy sanoa että kyllä pelotti. Oma kortti moottoripyörälle on ihan paikallaan.

Näitähän on ollut surullisia tapauksia joissa on otettu kylmiltään pyörä alle. Ei ole koskaan välttämättä edes polkupyörällä liiemmin ajeltu, ja sitten ei ymmärretä sitä ettei kaksipyöräistä hallita kääntämällä ohjaustankoa, vaan siirtämällä painoa puolelta toiselle. Lopputuloksena pyörä menee päinvastaiseen suuntaan kuin minne kuski haluaisi.

Vierailija
15/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoripyörän ajo/käsittelykokeessa vaikein osa oli mulle hätäjarrutukset. Takapyörä lukossa joka kerta. Tämä oli joskus 5 vuotta sitten, en tiedä miten koe on muuttunut.

8a harjoitellessa taisin kaatua ajotunnilla kerran. Kyllä niitä siellä tunnilla niin paljon hinkataan että sen pääsee läpi.

Vierailija
16/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todellakin varmasti on! Sanoin vain että hassua, että ennen sellaista ei ollut. En ikinä uskaltaisi tuosta vaan lähteä moottoripyörällä ajamaan, vaikka minulla siihen kortti onkin. 

Aivan hullua. 

Vierailija
17/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kaatuillut ja painavaa pyörää en saisi enää ylös. Millä mopoilla olette ajaneet kortin jos olette kaatuilleetkin?

Vierailija
18/18 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullapa on ABE, otin sen E:n silloin, kun siitä ei tarvinnut erikseen maksaa. En ole edes mopolla ajanut ikinä, mutta siitä vaan voisin hypätä tuhatkuutioisen selkään ajamaan. Tosin en lähde, tuskin kykenen tuommoista rohjoa edes työntämään tai pystyssä pitämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä