Kiinalainen akkujätti CATL sanoo tehneensä jo testilennon sähkötoimisella kaupallisen matkustajalentokoneen kokoluokan lentokoneella
CATL (joka toimittaa akkuja vaikka mille firmoille, esim. Teslalle) sanoo että käyttivät "condensed battery" (en tiedä mitä tarkoitttaa) joissa energiatiheys 500Wh/kg.
Tällä hetkellä sähköautojen akuissa energiatiheys on parhaimmillaan reilut 200Wh/kg eli puhutaan aivan eri tason teknologiasta kokonaan.
Elon Musk on sanonut aiemmin että hän pitää kriittisenä rajana 400Wh/kg, joka mahdollistaisi kaupallisen lentoliikenteen sähkötoimisesti.
Nämä "condensed battery" eivät ole mitään labratason tuotteita vaan niitä CATL tuottaa jo oikeasti isommassa mittakaavassa ja niitä aiotaan toimittaa myös sähköautoihin.
Sähköautoissa voisi olla helposti 1500km:n toimintasäde tuollaisilla.