Miten olette oikein löytäneet lempimausteenne?
Itellä menee ekan kokeilun jälkeen yleensä purkki tai pussi suoraan roskiin, ainoastaan Santa Marian rossted carlig and pepper on saanut luvan jäädä.
Kommentit (22)
Ei minulla ole mitään lempimaustetta. Eri ruokiin kuuluu eri mausteet. Siis tarkoitatko todella, että maustat kaikki ruuat yhdellä ja samalla mausteella? Miksi ihmeessä?
Mitä vittua? Tämä aloitus on hullu.
Ihan kokeilun kautta olen löytänyt. Itse pidän erilaisista chilikastikkeista, koska niissä on jokaisessa oma makuprofiilinsa. Mitään valtavaa tulisuutta en hae, sellainen pieni potku riittää. Kuivamausteista käytän oreganoa, timjamia, basilikaa, mustapippuria, sipuli- ja valkosipulijauhetta, currya, cayennea. Caynnepippurin kanssa kannattaa olla varovainen, mikäli ei maustetta tunne hyvin, tuolla saa aikaiseksi aika "kovan" poltteen, mikäli tuota käyttäisi paprikajauheen korvikkeena.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole mitään lempimaustetta. Eri ruokiin kuuluu eri mausteet. Siis tarkoitatko todella, että maustat kaikki ruuat yhdellä ja samalla mausteella? Miksi ihmeessä?
Eri ruokiin kuuluu erit raaka-aineet, mutta mauste on sama.
Mun lempimausteet on rouhittu mustapippuri ja curry-mango. Ihan ostamalla niitä ja laittamalla niitä ruokiin, niistä on tullut lempimausteita 🙄
Curry on mun lemppari, syön paljon kanaa, pastaa, kananmunaa... näihin käy ja tekee ihanan värin
Toinen on sitruunapippuri, käy mainiosti kalan lisäksi porsaanlihalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, joka ruokaan vaan päälle aimo turaus ketsuppia!
Ensin haen katseellani katosta roikkuvia hyllyvälikylttejä kierrellen ympäriinsä kunnes näen mausteet-otsikon. Suuntaan sen osoittamaan väliin ja katselen missä päässä ja kummalla laidalla mausteet ovat. Kävelen maustehyllylle ja skannailen kirjaimia, kun mausteet yleensä ovat aakkosjärjestyksessä. Oikean aakkossen kohdalta alan lukea pussien nimiöintejä. Jos oikea löytyy, poimin sen koriin ja onnellisena painelen kassalle. Jos ei, menen toiseen myymälään ja aloitan alusta.
Minulla on useita satoja kuivamausteita ja lukuisia yrttejä ja chilejä ikkunalaudoilla kasvamassa.
Käytän niitä tarpeen ja tilanteen mukaan.
Toivottavasti et ole näitä jotka maustavat ihan kaiken jollain jauhelihamausteella...
Käytän aikalailla kaikkia mausteita. Intialaisessa ruoassa esim. kuminansiemenet, korianterinsiemenet, kurkuma, inkivääri, kardemumma, neilikka, kaneli ja korianteri. Aasialaisessa ruoassa inkivääri, valkosipuli, soijakastike, chili, sitruunaruoho, kaffirlimenlehdet, korianteri ja minttu. Meksikolaisessa ruoassa taas mausteita chili, kumina, korianteri, oregano, valkosipuli, sipuli, paprika, kaneli ja chilipaprika. Jne. Mikään ei ole lempimauste ylitse muiden vaan on pikemminkin kyse siitä minkälaisen makukokonaisuuden mausteet ja muut raaka-aineet yhdessä saavat aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten ihmeessä vaikkapa perinteisessä lohikeitossa ja curry vindaloossa on samat mausteet?
Siis mitä mausteita olet ostanut ja mitä ruokia niistä kokannut? Yleensähän ruokiin tulee enemmän kuin yksi mauste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli esim. kaurapuuroon mustapippuria?
Rakuna oli rakkautta jo heti ensi puraisulla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on useita satoja kuivamausteita ja lukuisia yrttejä ja chilejä ikkunalaudoilla kasvamassa.
Toivottavasti et ole näitä jotka maustavat ihan kaiken jollain jauhelihamausteella...
Todennäköisesti valtaosa sun mausteista on vanhentuneita, kun niitä on noin paljon. Heitä vanhat roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatatko kuivamausteita kastelematta?
Kukaan ei joisi olutta, kahvia tai söisi sinihomejuustoa, jos he luovuttaisivat heti ensimmäisen kokeilun jälkeen. Makuaistilta kestää aikansa tottua uuteen makuun ja alkaa pitää siitä.
Tietenkin se vaatii jonkin verran sitkeyttä ja omien välittömien impulssien kyseenalaistamista, mihin kaikki eivät kykene.