Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoissairaanhoidosta voisi terveyskeskukset ottaa oppia

Vierailija
07.05.2024 |

Siis uskomatona miten erikoissairaanhoito toimii hyvin lääkäriin pääsyn suhteen ja hoidon saamisen (kunhan sinne ensin pääsee ns. sisälle).

Olen ollut siellä hoidossa reilut puoli vuotta. Se alkoi lähetteen saamisesta sin ne pitkän odottelun jälkeen terveyskeskuksen kautta, mutta kun nyt sinne erikoissairaanhoitoon pääsin ja minulta löytyikin siellä oireille syy ja hoidettavaa ja on tullut sitten lisäseurantoja ja lisähoitoja ja sellaisia (en puhu syövästä nyt), niin jos mitään on tullut, len saanut aina samana päivänä yhteyden hoitajaan, joka tarvittaessa kysyy lääkäriltä.

Lääkkärin on sitten parhaimmillaan soittanut puolen tunnin sisään tai olen saanut tarvittaessa jopa seuraavallekin päivälle ajan polille, tai sitten vähemmän kiirellisessä asiassa lääkärille soittoaika noin viikon päähän. Eikä nyt siis ole kyse edes mistään kiirellistä hoitoa vaativasta vaivasta, joskin kyllä erikoissairaanhoitoa vaativasta ja sellaisesta mikä pitää hoitaa, mutta siis kuitenkin: miten ihmeessä erikoissairaanhoidossa potilaat voi päästä ja saada hoitoa noinkin sutjakkaasti ja hyvin, mutta se terveyskeskuspuoli sitten sakkaa ja siellä jonoissa potilaat tulee vaan koko ajan sairaammiksi ja huonovointisemmiksi ja tätä myötä sitten vaikeahoitoisemmiksikin.  Koko ajan sitten polilla on lääkärit sanoneet, että jos tässä ja tässä suhteessa tulee jotain muutoksia, niin soitat suoraan tänne polin osastonhoitajalle, tuossa on puhelinnumero.

eikö terveyskeskuksen hoitoketjuja voisi järkeistää samalla lailla toimiviksi. Kaikkien etu olisi, jos potilas pääsisi viipymättä tai hyvin lyhyellä jonotusajalla hoitoon sen sijaan että odottaa lääkäiin tai hoitajalle pääsyä puolikuntoisena kotona tai töissä.

toki erikoissairaanhoidossakin voi olla jonoja - olen toki lukenut uutisia siitä miten potilaat kuolee kiirettömien leikkaustenkin jonoihin, mutta kuolee ne terveyskeskukseenkin jonottaessa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän