Onko kysyttävää kätilöltä?
Kommentit (25)
Useimmiten ei tarvitse, mutta tarpeen näkee vasta ihan synnytystilanteessa.
klö
lopulta tilanteessa 10 cm auki ja kohdunkaula kadonnut vauva ei vain laskeutunut niin alas, että hommasta olisi tullut loppua. Poonistin reilun tunnin ja siitä mentiinkin sitten kiireelliseen sektioon. Onko mahdollista, että en vain " osannut" tai jaksanut ponnistaa riittävästi vain oliko vauvalla kuitenkin esim. virhetarjonta tai minulla epäsuhta lantiossa ?
Tavallisimmin tällaisissa tapauksissa syyksi osoittautuu lantion epäsuhta tai tarjontavirhe. Etkö kysynyt section jälkeen, oliko näistä kysymys.? Myös heikot supistukset ja kohdun väsyminen voi aiheuttaa tällaisen.
klö
Kehtaisinko hakea, ikää jo yli 30v.? Millainen on työllistymistilanne, tiedätkö?
Kiitos!
wannabe-kätilö :)
Entä tapauksista joissa nainen synnyttää homoparille lapsen?
Työllisyystilanne erittäin hyvä, myös lähivuosina, kun eläkkeelle jää paljon väkeä. Koulutus nykyisin 4,5 vuotta, siitä aika paljon käytännön harjoittelua. Hae toki.
klö
Tapasin toki lääkärin jälkeenpäin, mutta en morfiinipöllyltäni saanut oikein rakentavaa keskustelua aikaiseksi ;) Syy ei käsittääkseni oikein selvinnyt. Onko tuo kohdun väsyminen ja heikot supparit sellaisia, joihin voisi seur. raskaudessa vaikuttaa ? Vaikuttaako niihin synnyttäjän fyysinen kunto ?
Tiesithän, että kätilön tutkinto sisältää myös sairaanhoitajan pätevyyden.
klö
Vaikeita asioita. En ihan vilpittömästi kannata, mutta jos asiakkaiksi osuu, osaan kyllä olla mielipidettäni näyttämättä.
klö
mulla nyt 3kk vauva jota imetän... olen menossa luomenpoistoon jossa käytetään puudutetta? mitä tehdä imetyksen kanssa? pitääkö kysyä esim. ossako esim. apteekkia sanoa tälläisestä jos sinä et tiedä?
Ei tarvitse ollenkaan toistua.
Fyysinen hyvä kunto on tietenkin aina eduksi, mutta ei heikompikaan estä synnytyksen onnistumista.
klö
Aivan samoja puudutteita käytetään myös synnytyksissä, joten ei mitään huolta ja saat normaalisti imettää.
klö
sektioihin? Itselläni lievä cp-vamma ja kehon kontrolli vaikeaa, joten olen sopinut lääkärin kanssa suoraan sektiosta. Harmittaa vaan ilmapiiri, jossa sekä muiden äitien että kätilöiden mielestä sektio on suunnilleen pahin mahdollinen asia.
No ei se nyt ihan niin mene.
Sectioille on tarvetta ja paljon syitä, jolloin se katsotaan paremmaksi vaihtoehdoksi, jopa ainoaksi. Kuitenkaan alatiesynnytyksen etuja ei voi kiistää tutkimusten valossa verrattuina sectioon. Jos alatiesynnytys on mahdollinen, sitä suositaan siksi.
klö
Jos olet niin kummassa sairaalassa synnyttäisit kaksoset; Kättärillä vai NKL:lla?
Ei kovin yleinen ollenkaan, prosentteja en osaa arvella.
klö
En tunne sairaaloita niin hyvin, että osaisin vastata. Kummassakin uskoakseni asia hyvin hoituu.
klö
Ensimmäisessä synnytyksessä en saanut ponnistuslupaa, kun kohdunsuun reunoja (?) oli vielä jäljellä vaikka kohdunsuu kokonaan auki. Puudutusta ei myöskään annettu, sillä lääkäri katsoi, ettei sitä enää keretä antaa. Tämän jälkeen taistelin ponnistuksentarvetta vastaan pari tuntia, siis ilman kipulääkettä.
Olen kuullut, että vastaavanlaisissa tilanteissa kätilö/lekuri voi sormin yrittää noita reunoja pehmittää tai jotain...miksiköhän näin ei toimittu kanssani?
toisessa, tarviiko leikata?