Paljonko on opiskelijan menot kuukaudessa?
On selvää, ettei yhtä oikeaa vastausta ole. Puhun nyt toisen asteen jälkeisistä opinnoista. Mitä heittäisitte? Mitkä ovat olleet teidän opiskelijoiden menot kuukaudessa?
Oma nuoreni miettii tätä kovasti, ja vaikea minunkaan on sitä sanoa, kun omat kokemukseni ovat markka-ajalta.
Kommentit (10)
10e -5000e per kk.
Joku diplomaattikersojen privakoulu maksaa varmaan enemmänki per kk.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen ammattikorkeakoulussa toista vuotta, kuukauden menot on noin 1300€/kk.
Missä asut? Käytkö töissä? Nostatko lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen ammattikorkeakoulussa toista vuotta, kuukauden menot on noin 1300€/kk.
Tämä kuulostaa saman suuntaiselta kuin oma opiskeluaikani aikoja sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa saman suuntaiselta kuin oma opiskeluaikani aikoja sitten.
Ap
No kylläpä sulla kuluu rahaa, mun menot on 800 e koska se on ainoa mitä tienaan.
Omat menoni olivat sen verran kuin sain opintotukea. En enää muista, paljonko sitä sain. Asuin siis ilmaiseksi toisen vanhempani luona. Toinen vanhempani oli jo tuolloin kuollut. En käynyt töissä ja tuloni olivat siis tosiaan vain tuo opintotuki.
Sen verran oli, että tuet riitti. Toisaalta ei ollut kalliita maksullisia harrastuksia, maksulliset iltamenot satunnaisia, kahvilla/ravintolassa muualla kuin koululla tuli käytyä harvakseen ja baarissa ei voinut luuhata viikottain. Olin vuokralla yksityisellä. Omistin auton. Vanhemmat tuki sen verran, että maksoivat vakuutukset, autoveron ja ostivat ns. välttämättömyysvaatteita (eli tyyliin talvitakki ja -kengät, tais tosin olla kerran tarve ne uusia opiskeluaikana) ja heillä kyläillessä oli jääkaapissa ruokaa mukaan otettavaksi.
Mun lapsella menee noin 1500 kuukaudessa. Tukia saa vajaa 700kk ja loput maksaa kesätyötuloistaan. Voisi asua halvemmallakin mutta toistaiseksi on voinut maksaa kaiken. Saa nähdä pitääkö muuttaa halvempaan asuntoon ,kun asumistuki vielä laskee.