Migreenin takia yli kuukauden sairaslomalla
Olen ollut nyt yli kuukauden jo migreenin takia sairaslomalla kun mikään lääke ei auta päänsärkyyn. Mikä lääke teillä on auttanut särkyyn?
Kommentit (41)
Et oo sitten missään neurologisissa tutkimuksissa käynyt? Ei kuulosta normaalilta.
Minulla auttaa kohtaukseen panacod (ilmeisen harvinaista kuulemma), ennen kaikkea sen avulla saan nukahdettua edes pariksi minuutiksi (ottaa sen verran kipua pois että voin nukahtaa). Heräämisen jälkeen kohtaus on usein loppunut ja on jäljellä vain se kohtauksen jälkeinen "jälkitila". Meni useampi vuosi kokeillessa kaikenlaista ja tuo nukahtaminen on oikeastaan ainoa tapa, joka minulla pysäyttää kohtauksen.
Oletko pystynyt löytämään mitään kaavaa kohtauksien syntyyn, ympäristö, ruuat/juomat, tjms?
Siitä kummallinen keskustelu, että osa aurallisista migreenikoista ei voi olla edes työelämässä mukana ja on muitakin sairauksia, ei ole kuitenkaan eläkettä saatavilla. Osalle auttaa kyllä varovaisuus ja jatkuva voinnin korjaaminen. Verensokeri tasaiseksi ja ei liikoja vaatimuksia. Pitää olla lukemattomia keinoja. Ja ei stressiä. Lihasjumit voivat vaivata. Silmälasit tummennuksilla. Muutakin.
Silmälääkärissä käynti auttoi, optikko kun ei silmien rasituksesta johtuvaa karsastusta huomannut. Ainoa ongelma silmissäni on karsastus silmien väsyessä keinovaloon (puhelin/tietokone/TV liian hämärässä valaistuksessa tai valo väärässä kohtaa huonetta). Muuten näen hyvin lukeakin.
Migreeni minulla siis aurallisella varoituksella alkavaa kipua, jonka aikana ei voi tehdä mitään muuta kuin maata silmät kiinni ja ottaa lääkettä, migreeninestolääkekään ei auttanut.
Onko kokeiltu epilepsialääkitystä?
Ei ole normaalia. Lääkäriin ja aivokuvaukseen.
Mulla pitkittynyt migreenikohtaus loppu diapamilla jonka sain päivystyksessä
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa annettu kipupiikki.
Sairaalassa suoraan suoneen tiputettava niin sanottu Färkkilän tippa. Nimi tulee neurologi Färkkilästä, joka on suomalaisen päänsärkyongelmakentän guru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että on migreeni eikä esim. aivoverenvuoto?
Aivoverenvuotoa kuukauden ajan?
Aivokasvain?
Vierailija kirjoitti:
Estolääkitys, näöntarkistus(keväisin aurinkolasit) ja särkylääke - itselleni täsmälääkkeen vaikutus kesti yhtä kauan kuin Panadol Forten. Burana ei auttanut, joku taas sanoo päinvastoin. Minulla oli taipumus saada päivittäin 1-3 kohtausta - silloin lääkitys kuureina. Salmiakki voi auttaa - ei tarvitse edes paljoa.
Silmälaseihin ne oikean oranssit migreenilinssit. Zenni Opticsilla on niitä nykyään valikoimissa jos hankkii lasinsa netin kautta. Ulkona kirkkaassa valossa aurinkolasit omilla vahvuuksilla. Silloin kannattaa mielellään ottaa ruskeat eikä mustia linssejä, koska jokin siinä väriskaalassa oranssi-musta on, joka ehkäiseen päänsärkyjä.
Itse löysin toissa- tai viimekesänä ihan ketkuliikkeessä migreenilinssioranssiset aurinkolasit ja käytän kotonani niitä niin pitkään kuin vähänkin tuntuu siltä, että on ikäänkuin sitä migreenikohtauspainetta värisemässä päässäni.
Voitko saada työterveydestä/terveyskeskuksesta lähetteen pään kuvaukseen? Tai mene itse sairaalan päivystykseen, ettei ole mitään vakavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis täsmälääkkeistä mikään ei toimi eikä biologinen estolääkekään auta? Mitä hoitava lääkäri ehdottaa/suosittelee?
Minulla on estolääkkeenä Isoptin Retard. Se laskee matalaa verenpainetta vielä matalammaksi eli kannattaa ottaa tabletti ennen nukahtamista jos ei halua pökertyä aamulla kun ottaa lääkkeen ja yrittää päästä eteenpäin.
212/216 | klo 22:20 | 18.7.2023
Normaali ihminen ei jankkaa jokaiseen asiaan, että "tehty jo ei toiminut". Normaali ihminen jatkaa keskustelua kertomalla tarkemmin, miten heillä on tätä neuvoa x toteutettu ja mikä siinä on mennyt pieleen. Siitä sitten voidaan jatkaa keskustelua kehittelemään toimintatapaa toimivammaksi. Kukaan ei jaksa keksiä ideoita, jotka heti suoriltaan aina tyrmätään ilman minkään laista halua ottaa vastaan ideaa ja kehitellä sitä. Toimii niin tuotesuunnitelussa kuin av-palstallakin. Jos et ole halukas ottamaan vastaan neuvoja, älä tule niitä pyytämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täsmälääkkeistä mikään ei toimi eikä biologinen estolääkekään auta? Mitä hoitava lääkäri ehdottaa/suosittelee?
Kaikki mahdolliset lääkkeet kokeiltu
Onko kokeiltu Triptyl tai Klotriptyl Mite iltaisin ennen nukkumaanmenoa?
Tekosyitä riittää ettei tarvitse MENNÄ TÖIHIN!
Minä kyllä syytän sitä työterveys- tai tk-lääkäriä jonka mielestä asiallinen pitkittynyt ja epätyypillinen migreenin hoito on kuukauden sairausloma. Ei ole - epätyypillinen ja pitkittynyt migreeni pitää selvittää ja poissulkea vakavammat syyt.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kyseessä jo lääkepäänsärky?
Mulle kehittyi tuo. Migreenitaipumus on, semmoisia rajuja aurallisia kohtauksia tuli vain lapsena. Kolmekymppiseksi olin vedellyt särkylääkkeitä aika hemmetisti ja päätä särki ihan koko ajan. Ravasin lääkärissä, mikään ei auttanut. Lopetin sitten kaikki särkylääkkeet kun mikään ei auttanut, ja kärsin sen jälkeen pahasta päänsärystä 6 kuukautta. Olin epätoivoinen. Sitten se helvetti loppui, enkä sen jälkeen ole tarvinnut kuin satunnaisen lääkkeen. Olen erittäin varovainen etten kehitä enää särkylääkepäänsärkyä, sellainen helvetti se oli.
Potku perseelle ja töihin.