Mökki lähes 2 tunnin ajomatkan päässä
Kannattaako mielestänne ostaa, vai onko liian kaukana?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki on kuitenkin tarpeisiin ja budjettiin sopiva, niin ostakaa. Minulla on mökki 2 h akomatkan päässä. Joskus ärsyttää ajaa 2 h, mutta toisaalta, kun sieltä käsin ei voi töissä käydä, niin mökki pysyy sellaisena vapaa-ajan luksuksena, eikä muutu arkipäiväisenä kakkoskodiksi. 2 h ajomatka on kuitenkin ihan kohtuullinen ja perjantainakin ehtii ennen iltamyöhää perille.
Nimenomaan luksusta, koska mökistä on paljon kuluja kiinteistöveron lisäksi. Lämmittää pitää jonkin verran suuren osan vuotta, vaikka kukaan ei oleskele mökillä. Sähkön ja veden perusmaksu 365 pv. Jäteauto käy säännöllisin välein, vaikka roskia ei ole (1-2 pussia, ellei niitä ole viety mukana kaupunkiin). Tiemaksu, joka kattaa lähinnä aurauksen ja hiekoituksen, vaikka et itse käy mökillä lumen aikaan.
Välillä tuntuu, kuin kustantaisin jonkun toisen, haamun asumista. 🤷🏻👻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Minua vähän harmittaa, koska olin toivonut mökistä ihan oikeaa kakkoskotia, jossa voisi käydä joka viikonloppua ja josta voisi ehkä tarpeen tullen jopa mennä aamulla töihin ja jonne teinit voisivat isompina matkustaa kavereiden kanssa vaikka junalla. Tämä paikka vaikuttaa kuitenkin ainakin paperilla muuten juuri sopivalta.
Ap
No sellaista mihin pääsisi julkisilla kävelymatkan päähän on todella vaikea löytää, ellei halua vilkkaan tien varrelle tai lähelle sitä.
No mutta sekin auttaisi jo paljon, että julkisilla pääsee 2-5 km päähän. Mökilläolija voi sitten noutaa tulijan pysäkiltä/asemalta.
Jos asut Helsingissä niin on todellakin pitkä matka. Etsi lähikorttelista. Jos asut kehäkolmosen ulkopuolella niin normaali mökkimatka.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole matka eikä mikään. Jos mökki on kodin naapurissa, eihän se mökkeilyltä edes tuntuisi.
Just näin. Jos mökki on lähellä, niin kotona ei tule tehty mitään, kun aina ajattelee, ett mennääs mökille saunomaan. Meillä just 2 h ja tutuilla vajaa tunti, niin he eivät tiedä, missä pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Minua vähän harmittaa, koska olin toivonut mökistä ihan oikeaa kakkoskotia, jossa voisi käydä joka viikonloppua ja josta voisi ehkä tarpeen tullen jopa mennä aamulla töihin ja jonne teinit voisivat isompina matkustaa kavereiden kanssa vaikka junalla. Tämä paikka vaikuttaa kuitenkin ainakin paperilla muuten juuri sopivalta.
Ap
No sellaista mihin pääsisi julkisilla kävelymatkan päähän on todella vaikea löytää, ellei halua vilkkaan tien varrelle tai lähelle sitä.
No mutta sekin auttaisi jo paljon, että julkisilla pääsee 2-5 km päähän. Mökilläolija voi sitten noutaa tulijan pysäkiltä/asemalta.
Niin, voi palkata sinne 24/7 asujan. Aina valmiina noutamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä on tähän tyyliin mökki tunnin ajomatkan päässä. Täältä vielä ajaa töihin aamulla ja juna vie kotikaupunkiin. Riittävästi matkaa kotiin jotta tuntuu mökiltä.
Käy katsomassa kohde ja päätä sitten. Minusta 2h suunta on kohtuullinen mökkimatka.
älä osta jos epäröit. tiedät kyllä sitten kun se oma tulee vastaam. mökki ostetaan tunteella, ei järjellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki on kuitenkin tarpeisiin ja budjettiin sopiva, niin ostakaa. Minulla on mökki 2 h akomatkan päässä. Joskus ärsyttää ajaa 2 h, mutta toisaalta, kun sieltä käsin ei voi töissä käydä, niin mökki pysyy sellaisena vapaa-ajan luksuksena, eikä muutu arkipäiväisenä kakkoskodiksi. 2 h ajomatka on kuitenkin ihan kohtuullinen ja perjantainakin ehtii ennen iltamyöhää perille.
Nimenomaan luksusta, koska mökistä on paljon kuluja kiinteistöveron lisäksi. Lämmittää pitää jonkin verran suuren osan vuotta, vaikka kukaan ei oleskele mökillä. Sähkön ja veden perusmaksu 365 pv. Jäteauto käy säännöllisin välein, vaikka roskia ei ole (1-2 pussia, ellei niitä ole viety mukana kaupunkiin). Tiemaksu, joka kattaa lähinnä aurauksen ja hiekoituksen, vaikka et itse käy mökillä lumen aikaan.
Välillä tuntuu, kuin kustantaisin jonkun toisen, haamun asumis
Jaa, ei meillä vaan. Meillä on oikea _mökki_, jota ei tarvitse lämmittää silloin kun emme ole siellä, ja lämmityspuut saadaan omalta tontilta. Ei mene sähkö--eikä vesimaksuja, eikä jäteauto saareen pääse. Tiemaksukin mantereen venepaikalle menee vain kesäajalle laskettuna. Miten ihmeessä olette hyväksyneet tiemaksun koko vuodelle? Ettekö käy tiekokouksissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai teinit ei sitten menisikään keskenään mökille, vaan mökillä olisi aikuinen heitä hakemassa junalta?
Minä tarkoitin henkistä luksusta, en sitä mitä mökin vuotuiset kulut ovat.
Meillä oli vuosia 2 tunnin matka, mutta nykyään enää tunti, kun muutettiin. Menihän se kaksikin, mutta kyllä nykyään on niin helppoa, ei tunnu matka paljon missään.
Minusta 2h on liikaa. Meillä mökkimatka on 30min ja se on juuri sopiva. Viitsii mennä vaikka vain saunomaan tai sieltä voi käydä myös töissä. Meillä ei ainakaan miehen kanssa ole automaattisesti lomat samaan aikaan, joten toisen loman aikana toinen saattaa käydä töissä ja silloin erityisesti on kiva, jos voi käydä mökiltä käsin. Voidaan silti olla mökillä. 30 min on kuitenkin riittävä ns. "maiseman muutokseen", eli työasiat tai muun stressin ehtii karistaa matkalla mökille.
Itsehän sen tiedät parhaiten, onko se matka liian pitkä. Ajakaa se väli muutaman kerran ennen ostopäätöstä, niin saatte vähän tuntumaa.
Eiköhän siihen pian totu.Meillä mökille 50min.matka,on ihan passeli,tuntee jonnekkin lähtevänsä😂2h ei minusta paha.Jstn usein tingitttävä kun mieluinen löytyy.
Jos on kiva paikka, niin ei tuo ole paha. Mieluummin kiva paikka kahden tunnin päässä kuin huonompi paikka tunnin päässä.
Minusta olisi ainakin aivan sopiva matka. Itselleni mökkeilykokemukseen kai kuuluukin myös matkustaminen mökille, etäisyys ja matka-aika tekevät mökistä selkeästi erillisen paikan.
Aika sopiva matkantekoaika. Mulla on 30 min ajomatkan päässä, mutta saisi olla vähän kauempana, jotta tuntee oikeasti menevänsä mökille.
Minulla on kesäasunto saman järven rannalla kuin kaupunkiasuntokin. Välimatkaa niiden välillä on vain maanteitse 21 km, eli vajaat puoli tuntia bemarilla.
Eihän tuo ole kaukana. 2h on lyhyt siirtyminen. Meillä mökkimatka on 4h10min ja ihan OK.