Miten voin kehittää itsehillintääni ja vähentää kiusausta aloittaa nettikeskusteluja?
Hei ystävät,
Kirjoitan teille etsien neuvoja ja ymmärrystä, sillä olen kohdannut haasteita, jotka vaikuttavat syvästi parisuhteeseeni. Rakastan vaimoani yli kaiken; hän on lämpö ja tuki elämässäni. Juuri hänen vuokseen haluan löytää ratkaisun ongelmiini.
Minulla on diagnosoitu sekä ADHD että Aspergerin oireyhtymä, mikä vaikeuttaa tunteiden hallintaa ja impulssien säätelyä. Tämä ilmenee erityisesti päihteiden vaikutuksen alaisena: menetän silloin itsehillintäni ja alan keskustella anonyymisti muiden naisten kanssa netissä. Keskustelut ovat usein arkipäiväisiä, mutta minun on myönnettävä, että ajatukseni saattavat silloin harhailla seksuaalisissa aiheissa, vaikka en varsinaisesti flirttaile tai vaihda kuvia.
Tämä toistuva käytös aiheuttaa minulle suurta syyllisyyttä ja katumusta. Olen harkinnut päihdeterapeutin konsultointia, mutta epäröin, kuinka avoimesti minun tulisi puhua näistä asioista vaimolleni. Pelkään, että se satuttaisi häntä syvästi.
Kaipaan kokemuksianne ja ohjeitanne, erityisesti jos olette kohdanneet samanlaisia haasteita.
Miten voisin lähestyä vaimoani rehellisesti näistä nettikeskusteluista ilman, että loukkaan häntä? Vai tarvitseeko edes kertoa?
Millaisia strategioita olette käyttäneet välttääksenne päihteiden käyttöä?
Miten voin kehittää itsehillintääni ja vähentää kiusausta aloittaa nettikeskusteluja?
Miten muut ovat käsitelleet syyllisyyttä ja katumusta, kun ovat vahingoittaneet läheisiään?
Kommentit (19)
VAUVAPALSTALLA VOIT ALOITTAA KESKUSTELUJA NIIN PALJON KUIN SIELU KESTÄÄ! Anna kiusauksen ohjata!
Eihän tämä palsta pysy pystyssä jos täällä ei aloiteta ketjuja. Tänne vaan! Ja jos hyviä aloituksia niin niihin ei välttämättä tule mitään eikä vähintäkään lokaa, mutta jossakin ne muhii, vaikka näyttävät haihtuvan.
Ihmiset luultavasti lukevat ketjuja vaikka eivät kommentoi mitenkään. Tätä epäilen.
Ei vaan, Naisten kanssa netissä. Esim KIK:ssä
Älä käytä alkoholia silloin, kun nettikeskustelut ovat mahdollisia. Mutta pohjimmiltaan on kyse siitä, että kaipaat myönteistä huomiota ja jännitystä elämään. Kiinnijäämisen riski on silloin osa pakettia. Parasta olisi käydä muutaman kerran psykoterapiassa juttelemassa asiasta. Itsehillintä on paljon helpompaa, kun ymmärtää mitkä tekijät omaa toimintaa ajavat eteenpäin. Esimerkiksi se, että ei ole elämässään saanut riittävästi myönteistä huomiota naisilta, voi tehdä hommasta houkuttelevaa, vaikka panokset ovatkin isot.
Toimintasi on pettämistä, joten jos jäät kiinni, on edessä iso kriisi tai jopa ero.
Vähän hankala sinun on alkaa hoitamaan tätä oiretta, jos varsinaiset ongelmat eivät ole hallinnassa.
Eli ensin sinun pitäisi tosiaan hoitaa tuo päihteiden käyttö yhdistettynä nepsy-haasteisiin jonkinlaiseen tasapainoon. Alkoholi harvoin sopii nepsy-ihmisille, vallankin jos on ADHD, koska se madaltaa entisestään kynnystä impulsiivisuuteen. Onko sinun mahdollista saada esim. toimintarerapiaa neurokirjonhäiriöihin erikoistuneelta ammattilaiselta?
Itse en lähtisi tässä kohtaa avaamaan vaimolle sen yksityiskohtaisemmin asiaa, vaan hakemaan apua. Siellä voit luottamuksellisesti jutella ammattilaisen kanssa ja pohtia sitten hänen kassaan yhdessä oikeaa tapaa osallistaa vaimo tähän.
Tsemppiä!
Kiitos vastauksestasi ja näkemyksestäsi. En tunnista jännityksen kaipuuta tai kiinnijäämisen riskiä. Huomioita tosin voinkin kaivata, kun sitä nuorena sai paljonkin ja nyt kun on ns. "omakotitalo, kultainennoutaja" aika niin huomioita saa hyvin vähän.
Selvin päin keskityn muihin kiinnostuksen kohteisiin, ja tämä puoli minusta jää taustalle. Ehkä juuri tässä ristiriidassa, halu huomiosta ja päihteiden vaikutus, löytyy avain ongelmaani.
Pohdin ehdotustasi psykoterapiasta. Tämä voisi auttaa ymmärtämään paremmin itseäni ja kehittämään keinoja hallita näitä impulssien ohjaamia käyttäytymismalleja. On selvää, että minun on käsiteltävä näitä asioita syvemmin, jotta voin välttää mahdollisen kriisin tai pahemman tilanteen parisuhteessani.
Kiitos, että jaoit ajatuksiasi ja annoit perspektiiviä tilanteeseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vähän hankala sinun on alkaa hoitamaan tätä oiretta, jos varsinaiset ongelmat eivät ole hallinnassa.
Eli ensin sinun pitäisi tosiaan hoitaa tuo päihteiden käyttö yhdistettynä nepsy-haasteisiin jonkinlaiseen tasapainoon. Alkoholi harvoin sopii nepsy-ihmisille, vallankin jos on ADHD, koska se madaltaa entisestään kynnystä impulsiivisuuteen. Onko sinun mahdollista saada esim. toimintarerapiaa neurokirjonhäiriöihin erikoistuneelta ammattilaiselta?
Itse en lähtisi tässä kohtaa avaamaan vaimolle sen yksityiskohtaisemmin asiaa, vaan hakemaan apua. Siellä voit luottamuksellisesti jutella ammattilaisen kanssa ja pohtia sitten hänen kassaan yhdessä oikeaa tapaa osallistaa vaimo tähän.
Tsemppiä!
Hei,
Kiitos arvokkaista neuvoistasi. Olen samaa mieltä siitä, että minun tulisi ensin saada päihteiden käyttöni ja nepsy-haasteeni tasapainoon.
Aion tutkia mahdollisuutta päästä toimintaterapiaan ja keskustella tilanteestani erikoistuneen ammattilaisen kanssa. Tämä auttaa minua ymmärtämään paremmin omaa käyttäytymistäni ja etsimään keinoja sen hallintaan ennen kuin keskustelen asiasta tarkemmin vaimoni kanssa.
Kiitos tuestasi ja tsemppiä, se merkitsee paljon tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi ja näkemyksestäsi. En tunnista jännityksen kaipuuta tai kiinnijäämisen riskiä. Huomioita tosin voinkin kaivata, kun sitä nuorena sai paljonkin ja nyt kun on ns. "omakotitalo, kultainennoutaja" aika niin huomioita saa hyvin vähän.
Selvin päin keskityn muihin kiinnostuksen kohteisiin, ja tämä puoli minusta jää taustalle. Ehkä juuri tässä ristiriidassa, halu huomiosta ja päihteiden vaikutus, löytyy avain ongelmaani.
Pohdin ehdotustasi psykoterapiasta. Tämä voisi auttaa ymmärtämään paremmin itseäni ja kehittämään keinoja hallita näitä impulssien ohjaamia käyttäytymismalleja. On selvää, että minun on käsiteltävä näitä asioita syvemmin, jotta voin välttää mahdollisen kriisin tai pahemman tilanteen parisuhteessani.
Kiitos, että jaoit ajatuksiasi ja annoit perspektiiviä tilanteeseeni.
Ole hyvä. Yksityiseltä puolelta terapia-ajan saaminen onnistuu varmasti nopeasti. Muutama kertakin auttaa, mutta tarkista, että terapeutti on oikea psykoterapeutti. Sen voi tarkistaa Valviran JulkiTerhikki-rekisteristä nimen perusteella. Palveluja tarjoavat paljon sellaiset terapeutit, joilla ei ole oikeasti pätevyyttä psykoterapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!
Hei,
Kiitos arvokkaista neuvoistasi. Olen samaa mieltä siitä, että minun tulisi ensin saada päihteiden käyttöni ja nepsy-haasteeni tasapainoon.<
Tsemppiä. Itselleni tuli ero samasta syystä, tosin käytökseni oli vakavampaa kuin sinun vaikuttaisi olevan.
"Tsemppiä. Itselleni tuli ero samasta syystä, tosin käytökseni oli vakavampaa kuin sinun vaikuttaisi olevan."
Olitko tiedostanut, että ero saattaa tulla eli että et oikeasti välittänyt enää olla liitossasi?
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!
Addiktiiviset ihmiset hakevat usein selitystä käytökselleen diagnooseista, mutta mikään noista diagnooseista ei sitä selitä, että pettää. Ja vaikka selittäisikin, niin sehän on hyvä peruste olla ottamatta puolisokseen noista haasteista kärsiviä ihmisiä.
Ap:n kohdalla täysi pettäminen ei ole vielä toteutunut, mutta sitä kohti ollaan menossa, ellei hän ihan itse halua pysäyttää omaa addiktiotaan. Siinä terapia voi tietysti olla avuksi, mutta ei terapeuttikaan omaa vapaata tahtoa ohita.
Vierailija kirjoitti:
"Tsemppiä. Itselleni tuli ero samasta syystä, tosin käytökseni oli vakavampaa kuin sinun vaikuttaisi olevan."
Olitko tiedostanut, että ero saattaa tulla eli että et oikeasti välittänyt enää olla liitossasi?
Tietenkin tiedostin, mutta ihmisen kyky itsepetokseen on uskomaton.
Nakkaa pöytäkoneesi ikkunasta ulos. Vaikka se onkin ylivoimainen läppäriin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tiedostin, mutta ihmisen kyky itsepetokseen on uskomaton.
Itsepetokseen millä lailla? Tuollaisen tekeminen tarkoittaa minusta, että ei rakasta puolisoaan oikeasti, jolloin ero on hyvä ratkaisu molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Nakkaa pöytäkoneesi ikkunasta ulos. Vaikka se onkin ylivoimainen läppäriin verrattuna.
Valitettavasti tämä onnistuu kaikilla nettiin yhteydessä olevilla laitteilla. Älytelevisiolla se voi olla vähän kömpelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!
Addiktiiviset ihmiset hakevat usein selitystä käytökselleen diagnooseista, mutta mikään noista diagnooseista ei sitä selitä, että pettää. Ja vaikka se
En koskaan pettäisi kumppaniani. En anna kohteliaisuuksia muiden naisten ulkonäöstä enkä flirttaile, keskustelen vain.
Tämä on ollut tapana jo koko suhteemme ajan, eli yli kahdeksan vuotta. Vaikka nämä keskustelut ovat epäsäännöllisiä ja harvinaisia, ne silti huolestuttavat minua, sillä ajatuksen tasolla flirttailen toisinaan.
"En koskaan pettäisi kumppaniani. En anna kohteliaisuuksia muiden naisten ulkonäöstä enkä flirttaile, keskustelen vain.
Tämä on ollut tapana jo koko suhteemme ajan, eli yli kahdeksan vuotta. Vaikka nämä keskustelut ovat epäsäännöllisiä ja harvinaisia, ne silti huolestuttavat minua, sillä ajatuksen tasolla flirttailen toisinaan."
Mistä te keskustelette? Onko sinulla riittävästi keskustelukavereita normaalielämässä?
Salaisuus ja häpeä on addiktiivisuudessa keskeistä. Se ei tosiaan liity välttämättä mihinkään nepsy-diagnooseihin. Mutta psykoterapeutin kanssa tästä on mahdollista avata paremmin. Salaisuuksien ylläpito tarkoittaa parisuhteessa sitä, että osa parisuhteen energiasta valuu sen ulkopuolelle ja heikentää kontaktia. Ruuhkavuodet ovat riski uskottomuudelle, jos parisuhteen keskinäinen kontakti heikkenee esimerkiksi salaisuuksien takia.
Miksi avasit toisenkin keskustelun samasta aiheesta?
Tarkoitatko Vauva-palstan kirjoituksia noilla nettikeskusteluilla?