Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi asunto - yskä, korvatulehduskierre, iho-oireet. Sattumaa vai hometta?

Vierailija
28.04.2024 |

Huomasin jo hyvin pian kun muutin asuntoon, että yskä on ollut todella paha. Ajattelin vain sairastuneeni flunssaan. Yskä paheni ja alkoi korvakipuilu. Diagnoosi korvan märkäisä tulehdus ja keuhkoputkentulehdus. Viikon antibioottikuuri, oireet helpottui hetkeksi ja nyt kun antibiootin viimeisestä tabletista on vierähtänyt viikko niin muutaman päivänä on taas ilmennyt pahenevaa kuivaa yskää, välillä ei jaksaisi edes enää yskiä kun on niin väsynyt ja korva taas alkanut kipuilemaan. Nieleminenkin sattuu korvaan. 

Ihoon on tullut harteisiin ja yläselkään todella paljon pieniä näppyjä. Ei onneksi kutise/kirvele tms. Esteettisesti vaan haittana iholla toistaiseksi ainakin. 

Olen asunut asunnossa vasta alle kuukauden. Olen alkanut pohtimaan homeen mahdollisuutta. Onko kaukaa haettua? Vai pitäisikö vain odotella josko oireet tässä menisivät ohi ja on vain sitkeämpi tulehdus ollut? 

Rakennus on varmaan 80-90-luvulla rakennettu. Todella kylmä, etenkin kylppäri. Siellä ei ole lattialämmitystä, yksi patteri vain. Muutenkin viileä asunto.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppylät kuulostaa luteiden tekosilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä terveystarkastaja tuomaan mittalaitteet asuntoon.

Itse teimme näin, kun muutimme Valkealassa isompaan kunnan vuokra-asuntoon. Lapset olivat koko ajan nuha- ja korvatulehduskierteessä ja itselläni allergiaoireet riehaantuivat.

Mittauslaitteet paljastivat ongelman ja se saatiin korjatuksikin. Kiinteistöhuolto oli sulkenut/ pannut pienemmälle ilmanvaihdon, kun talon päädyssä asuneet olivat valittaneet vedosta ja kylmyydestä. Meidän asuntomme oli 2. kerroksessa keskellä pitkää taloa, eikä ilma vaihtunut meidän kohdallamme lainkaan.

Vierailija
4/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä alle kuukaudessa tule kyllä yhtään mitään, jos ei ole aikaisemmin altistunut homeelle.

Vierailija
5/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä terveystarkastaja tuomaan mittalaitteet asuntoon.

Itse teimme näin, kun muutimme Valkealassa isompaan kunnan vuokra-asuntoon. Lapset olivat koko ajan nuha- ja korvatulehduskierteessä ja itselläni allergiaoireet riehaantuivat.

Mittauslaitteet paljastivat ongelman ja se saatiin korjatuksikin. Kiinteistöhuolto oli sulkenut/ pannut pienemmälle ilmanvaihdon, kun talon päädyssä asuneet olivat valittaneet vedosta ja kylmyydestä. Meidän asuntomme oli 2. kerroksessa keskellä pitkää taloa, eikä ilma vaihtunut meidän kohdallamme lainkaan.

Täytyy pyytää. 

Itse asun vuokralla tässä ja olen katsonut olisiko näkyvää hometta. Ainakin keittiön laatoissa on mielestäni mustaa hometta mutta muualla keittiössä en näe. Otan projektiksi seuraavaksi kunnolla putsata nuo välit, otan ennen ja jälkeen kuvat. 

Kylpyhuoneessa katossa on ilmanvaihto jonka ympäriltä katto on kupruilla sen ympäriltä. 

Katossa on valkoiset laatat, joiden syvännykset ovat tummentuneet/punaiseen vivahtavat. En tiedä onko jotain ns normaalia värjäymää, vain likaa vai kenties hometta. 

Ap 

Vierailija
6/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä käymään joku homealtistunut henkilö. Itse astun sisään hometaloon niin 10 sek haistan sen, 2 min lähtee ääni ja 5 min kutittaa kasvot. Sen tietää.

Vierailija
7/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä käymään joku homealtistunut henkilö. Itse astun sisään hometaloon niin 10 sek haistan sen, 2 min lähtee ääni ja 5 min kutittaa kasvot. Sen tietää.

Täällä ei ainakaan haise kellarille tai mielestäni oikein muullekkaan. Kysyin heiltä jotka täällä ovat käyneet, että haisiko heidän mielestään lainkaan oudolle kun tulivat niin ei kuulemma. 

On täällä kyllä jotenkin vähän raskas/painava ilma mielestäni kun tulen kotiin niin huomaan sen mutta hajuhaittoja ei ole. Ap 

Vierailija
8/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä alle kuukaudessa tule kyllä yhtään mitään, jos ei ole aikaisemmin altistunut homeelle.

Olen altistunut joskus homeelle kyllä eri vanhoissa rakennuksissa mutta en ole niissä asunut. 

Täytyy nyt katsoa vielä jatkuuko oireilu. Ap 

Vierailija
9/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäilmaongelmia ei yleensä näe silmällä. Yleisimmät lienevät villapöly, muovimattojen aiheuttamat ongelmat, 80-luvun kaseiinitasoitteet, ilmanvaihdon puutteet ja home. Muitakin on.

Yleisiä oireita ovat nenän tukkoisuus, kurkun ärsytys ja ylipäätään väsymys.

Nyt on lämmintä. Avaa ikkunoita reilusti auki ja säädä ilmanvaihto täysille. Ilmanvaihdon parantuessa nuo sisäilmaongelmatkin vähenevät. Jos tuo yhtään auta, niin ei ehkä ole sisäilmaongelmaa. Jos auttaa niin asunto vaihtoon.

Vierailija
10/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt sitten homeessa ja kosteusongelmainen, jos noin selviä havaintoja olet tehnyt sieltä, mitä edellä kirjoitat. Yritä nyt hyvä ihminen löytää terveellisempi asunto.

Ei terveellisessä kodissa pitäisi olla mitään mustaa hometta ja kupruilua yhtään missään. 

Olisiko ollut kämppä lämmittämättä pitkään. Onko se ok-talo?

Vierailija
11/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näppylät kuulostaa luteiden tekosilta.

Ääliö. Ei todellakaan kuullosta.

Vierailija
12/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäilmaongelmia ei yleensä näe silmällä. Yleisimmät lienevät villapöly, muovimattojen aiheuttamat ongelmat, 80-luvun kaseiinitasoitteet, ilmanvaihdon puutteet ja home. Muitakin on.

Nyt on lämmintä. Avaa ikkunoita reilusti auki ja säädä ilmanvaihto täysille. Ilmanvaihdon parantuessa nuo sisäilmaongelmatkin vähenevät. Jos tuo yhtään auta, niin ei ehkä ole sisäilmaongelmaa. Jos auttaa niin asunto vaihtoon.

Tämä on niin kylmä asunto ja ilmalämpöpumppu käytössä. Patterit lämmittää huonosti ja ylikuumenevat jos pitää ovea/ikkunaa auki. Kuulemma asuntoa ei saa kylmillä ilmoilla tuulettaa. Nyt on 5 astetta ulkona. Ap 

Vierailija
13/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt sitten homeessa ja kosteusongelmainen, jos noin selviä havaintoja olet tehnyt sieltä, mitä edellä kirjoitat. Yritä nyt hyvä ihminen löytää terveellisempi asunto.

Ei terveellisessä kodissa pitäisi olla mitään mustaa hometta ja kupruilua yhtään missään. 

Olisiko ollut kämppä lämmittämättä pitkään. Onko se ok-talo?

Niin, mietin kuvittelenko vai luotanko näkemääni. Yritän keksiä vaihtoehtoisia selityksiä näkemälleni. Kun talouspaperilla vedin laattojen väleistä niin mukana tuli mustaa paperiinkin eli ei ole laattavälien "oikea väri" kai. Ovat siis kauttaaltaan tumman ruskean peitossa väleistä, joiltakin alueilta on näkyvissä laattavälien oikea väri eli vaaleanharmaa. No teen ne siivous työt ja katson sitten olenko nyt varmasti oikeassa. 

Se kupruilu nyt on ainakin selvä juttu kylppärin katossa. On siis ilmainvaihtoreiän ympäriltä täysin kuprulla, ei muualta katosta. 

Muuten en ole sitten ihan varma, olen yrittänyt etsiä ja miettiä mikä on normaalia värjäymää ja tummumaa. 

Rivitalo asunto tämä on. Ap 

Vierailija
14/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin kylmä asunto ja ilmalämpöpumppu käytössä. Patterit lämmittää huonosti ja ylikuumenevat jos pitää ovea/ikkunaa auki. Kuulemma asuntoa ei saa kylmillä ilmoilla tuulettaa. Nyt on 5 astetta ulkona. Ap 

Ei hemmetti mitä paskaa. 

Vierailija
15/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä mikään hajoa, jos ikkunoita laittaa auki ja ilmanvaihdon täysille..

Vierailija
16/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli sellainen viba aloittajan tarinasta, että muuttakaa pois. Homeasunto ei muutu terveeksi sitten millään, vaikka näennäisiä korjauksia tehtäisiinkiin. Jos on aikaisemmin altistunut homeelle, niin elimistö reagoi herkemmin vähäiseenkin ilmanlaatuongelmaan. Ja jotta kaikki olisi vielä vaikeampaa, niin home ja kemikaalit kulkevat käsikädessä. Jos on altistunut toiselle, niin reagoi toiseenkiin. Välttäkää kaikkea ylimääräistä kemikaalien käyttöä. terveisin nenätukkoinen kemikaaleja käsitellyt mies

Vierailija
17/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Minulla on ollut lentsu ja tuli jälkitauteja eli korvatulehdus ja nyt olen asunut asunnossa alle kuukauden, joka on varmaan homeessa. Oikeasti siivoa, vaihda lakanat, vaihda vaatteet jne. Jos siellä ei haise home sitä ei ole. Minä en ole ikinä asunut lattialämmitys asunnossa eikä ole hometta ollut kuin yhdessä asunnossa, joka oli ihan uusi kun muutettiin. Vesi pääsi kaakeleiden taakse ja siitä se pikkuhiljaa levisi rakenteisiin jne. Oli siis tullut moka rakennusvaiheessa 

Vierailija
18/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan samalta kuin minulla oli oireita homeesta.

Vierailija
19/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ainakaan haise kellarille tai mielestäni oikein muullekkaan. Kysyin heiltä jotka täällä ovat käyneet, että haisiko heidän mielestään lainkaan oudolle kun tulivat niin ei kuulemma. 

On täällä kyllä jotenkin vähän raskas/painava ilma mielestäni kun tulen kotiin niin huomaan sen mutta hajuhaittoja ei ole. Ap 

Katsopa onko korvaus ilma venttiilit auki, jotkut idiootit tukkii ne talvella. 

Vierailija
20/60 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Minulla on ollut lentsu ja tuli jälkitauteja eli korvatulehdus ja nyt olen asunut asunnossa alle kuukauden, joka on varmaan homeessa. Oikeasti siivoa, vaihda lakanat, vaihda vaatteet jne. Jos siellä ei haise home sitä ei ole. Minä en ole ikinä asunut lattialämmitys asunnossa eikä ole hometta ollut kuin yhdessä asunnossa, joka oli ihan uusi kun muutettiin. Vesi pääsi kaakeleiden taakse ja siitä se pikkuhiljaa levisi rakenteisiin jne. Oli siis tullut moka rakennusvaiheessa 

Moni myrkyllinen home ei haise yhtään miltään. Ja jossain taloissa, joissa haisee, ei kukaan sairastu. Eli hajun puute ei kerro mitään.