Miten 3-vuotias ymmärtämään, että kynällä piirretään vain ja ainoastaan paperiin?
Ei näytä uskovan vaikka miten sanotaan. Olen takavarikoinut kynät, mutta nyt haki keittiöstä kuulakärkikynän ja piirsi sohvaan. Olen uhannut ettei mene jumppaan, enkä silloin ole vienyt, olen vienyt yksin sänkyyn, yms yms. mutta ei tehoa.
Kommentit (5)
Kannattaa myös hakea se paperi saman tien ja innostaa piirtämään siihen kakkosen neuvojen mukaisesti.
käyttää pöydän ääressä ja muista kehua lasta.
Ja lapsella on paperit olohuoneen pöydällä ja kynät myös siinä ja tietää että ainoastaan siinä pöydän ääressä piirretään..
ap
värit tarttuu esim. pöytään ja miltä siihen tuntuu kirjoittaa. Näin ne oppii vaikka onkin ärsyttävää. Meillä meni toi vaihe ohi aika nopeasti. Hiuslakalla saa hyvin esim kuulakärkikynän jäljet ja tussin jäljet seinästä.
Meillä tämä oli oikein ongelma, piirteili itseensä, lattiaan, seiniin, pöytään, joka puolelle, mutta ei juurikaan paperiin. Yritin mitä vain, ei auttanut. Sitten hoksasin, että jäi vähän esikoisen varjoon, joka tietysti osasi piirtää paljon hienommin ja jota kehuttiin enemmän - kun kerran piirteli sille paperille.
Istuin alas kuopuksen kanssa ja annoin piirtää paperiin, kehuin kovasti, miten hienosti piirsi (suttua) ja laitoin piirustuksia esille. Ongelma hävisi. Tulee tosin yhä vielä vähän esille, jos jää paitsioon. Esikoinen kun piirtää jatkuvasti ja tuo töitään näytille.
Kynien takavarikoiminen yms. rangaistukset vain lisäsivät uhmaa.