Törmäsin NYT VASTA kiintymyssuhdemalleihin
Haluaisko joku keskustella niistä ja kertoa esim. omia toipumiskokemuksia.
Itse ymmärsin, että olen ristiriitaisesti kiintyvä, ehkä lähimmäisriippuvainenkin. Ihan hirveää. Oppiikohan tässä koskaan normaaliksi ihmiseksi?
Kommentit (14)
Eikö välttelevällä ole hankala luoda läheisiä suhteita jos emotionaalista läheisyyttä ei ole?
Olen ristiriitaisesti kiintyvä monissa ystävyyssuhteissa, mutta hyvässä parisuhteessani turvallisesti kiintyvä. Taustani on traumaattinen, mutta mieheni osaa olla kanssani turvallinen, joten minäkin osaan. Häilyvät ystävyyssuhteet taas luisuvat helposti ristiriitaisen mallin mukaisiksi. Voit siis olla erilainen eri suhteissa, riippuen siitä vastapuolesta.
Jari Sinkkosella on hyvää luettavaa aiheeseen.
Mulla onkin yksi Sinkkosen kirja just kesken
Vierailija kirjoitti:
Jos se lohduttaa, niin ilmeisesti aikuisista suomalaisista suhteellisen harvalla on turvallinen malli. Välttelevä on kuulemma yleisin.
Silti aika moni tuntuu löytävän pysyvän kumppanin ennemmin tai myöhemmin. Miten he onnistuvat siinä?
ja millaisen mallin nykylapset saa kun vahemmilla muita kiinnostuksen kohteita, ihmiset, harrastus tai se hupelin
Vierailija kirjoitti:
Eikö välttelevällä ole hankala luoda läheisiä suhteita jos emotionaalista läheisyyttä ei ole?
On. Mulla tulee helposti se tunne, että Ei sitten, antaa olla kun suhteessa on ongelmia.
Oon työnarkomaanien lapsi ja olin paljon yksin ja huomiotta. Jotain synnynnäistä tässä on myös, mulle aina kerrotaan kuinka helppo ja tyytyväinen vauva olin. Äiti kertoi, kuinka lapsena itkin hyvin vähän. Kun itkin pinnasängyssä ja kukaan ei heti tullut katsomaan mikä hätänä, lopetin itkemisen hyvin nopeasti. Äiti tulkitsi, että kaikki oli hyvin, kitisin turhaan. Ja tietämättään vahvisti tätä taipumustani.
Oon naimisissa ja tietoinen tästä viastani, joten pystyn vaikuttamaan käyttäytymiseeni ja opettelemaan parempia ihmissuhdetaitoja.
Sen unohdin sanoa, että vaimo on takertuva eli minä yritän juosta karkuun ja vaimo juoksee perässä. Tavallaan meidän viat täydentävät toisiaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Sen unohdin sanoa, että vaimo on takertuva eli minä yritän juosta karkuun ja vaimo juoksee perässä. Tavallaan meidän viat täydentävät toisiaan 😂
Nämähän on tyypillinen pari, välttelevä ja ristiriitainen 😄
eikö sua ahdista vaimon perässäjuoksu?
Olen ystävyyssuhteissa turvallisesti kiintyvä ja romanttisissa suhteissa ristiriitainen. Tunnen vetoa oikeastaan vaan noihin vältteleviin joiden kanssa ei saa muodostettua mitään suhdetta.
Itse en oikein uskalla kiintyä vieraisiin ihmisiin ilman pitkää tutustumista koska on negatiivisia kokemuksia kiintymisestä. Toinen ei sitten olekaan sen arvoinen ym.
Minäkin tutustuin noihin ihan hiljattain. Enemmän tai vähemmän yllätyksekseni olen ilmeisesti turvallisesti kiinnittynyt.
Yllätys se on sen vuoksi, että minulla on niin paljon muita henkisen puolen haasteita.
Vähemmän yllättävää sen puoleen, että minulla oli kuitenkin hyvä lapsuus ja myös oma perhe-elämäni on varsin tasaista.
Kiitos vastauksista! Kuulisin mielelläni vielä lisää! 🙂
-Ap
Jos se lohduttaa, niin ilmeisesti aikuisista suomalaisista suhteellisen harvalla on turvallinen malli. Välttelevä on kuulemma yleisin.