^.^ MARRASKUISET 05 PAKKASVIIKKOON ^.^
Ei tainnut olla pinoa vielä tälle viikolle? Miten teillä muilla on viikko käynnistynyt? Oletteko ulkoilleet paukkuvista pakkasista huolimatta?
Meillä päiväkotitreeni jatkuu ja oma ahdistus yltyy mitä lähempänä ensimmäinen oikea tarhapäivä on. Menen tässä välissä laittamaan pyykkejä kuivumaan ja tulen sitten kirjoittelemaan kuulumiset. Jos Jesselle vielä uni maittaa... ;-)
Kommentit (18)
Mukavaa alkuviikkoa kaikille!
Viikonloppu sujahti vauhdikkaasti mummulassa ja pikkuserkun synttäreillä. Jesse viihtyi hyvin reissun päällä ja synttäreiltä ei olisi malttanut lähteä poiskaan kun oli niin kiva leikkiä serkun leluilla. :-)
Tiedä sitten oliko viikonloppu kuitenkin niin kovin virikkeinen että siitä johtuen alkuviikon päiväkotiharjoittelu on ollut jotenkin tahmeaa. Jesse on suurimmaksi osaksi roikkunut mun helmoissani, mankunut syliin ja ollut jotenkin omituisen passiivinen. Kotona sen sijaan on viihtynyt normaalia enemmän omissa oloissaan ja oon välillä oikein saanut juosta perässä että saisin pojan syliin hellittäväksi. ;-)
Alkaa kyllä tosissaan riipaista sydämestä kun Jessen ensimmäinen hoitopäivä lähestyy, viikon kuluttua menen jo töihin. Siellä päiväkodissa on yksi täti, joka tuntuu mielestäni vähän ankaralta. Tietysti olen nyt varmasti vähän herkkänahkainenkin kun tuntuu niin pahalta jättää omaa kultaa vieraiden hoitoon, mutta silti tämä täti hieman ihmetyttää. Tänään esimerkiksi roikotti pariakin lasta kädestä kun eivät olisi halunneet lopettaa leikkejään kesken ja mennä askartelemaan. Tuntuisi todella pahalle jos vetäisi Jesseä kädestä noin kovakouraisesti. Kyllähän Jessekin varmasti tulee monessa tilanteessa hanttiin pistämään mutta luulisi että noin pienet kannetaan sitten sylissä paikasta toiseen jos eivät muuten tule eikä revitä kädestä. Jesse on kaikkein pienin ryhmästä, muut ovat vähintään puoli vuotta vanhempia, suurin osa jo yli kaksi vuotiaita.
Jessenkin tämä samainen täti olisi halunnut kovasti askartelemaan, sanoin kyllä ettei olla koskaan askarreltu yhdessä eikä ole tullut edes mieleen että näin pieni ymmärtäisi askartelun päälle. Otti sitten Jessen siihen viereen katselemaan kun toinen poika liimaili paperioravaa ja kun Jesse ei oikein keskittynyt toisen askarteluihin, napsutteli sormiaan Jessen naaman edessä ja sanoin tiukkaan sävyyn: " katso, katso" . Taitaapi kovaan kuriin joutua Jesse-poika, voi apua! Nyt jos voisin niin ilmoittaisin töihin että en tulekaan vielä vaan ehkä joskus parin vuoden kuluttua vasta. Vaan eipä voi enää perääntyä. Että tällainen paniikki päällä täällä! Varmaan ihan turhaan mutta pelottaa vaan niin paljon. Jospa tämä tästä kun alkuun pääsee.
Paniikkitunnelmissa, Auringonkukka ja äitinsä stressistä autuaan tietämätön Jesse
Kiitos tsempityksistä! :-) Ikävä kuulla että ootte Lotan kanssa kipeänä, pikaiset paranemiset molemmille! Ja energiahaleja!
Eipä ollut meille vielä uutta viikkopinoa. Minä kyllä eilen aloitin sellaisen ja kirjoitin pitkät pätkät, mutta tällaisena tietokonenerona sain sen katoamaan...)=
Ihanaa täällä on kova pakkanen ja luntakin tarpeeksi. Muutaman kerran oon käyny poikien kans mäessä.Isompi (3v)tykkää hulluna ja tää pienempi ei välitä vielä ollenkaan.haluais vaan kiikkua.Kauhee huuto tulee kun pitää puistosta lähtee kotiin...=(
Onkos marraskuisissa vielä imettäviä? Mä imetän vielä pari-kolme kertaa päivässä ja joskus vielä yölläki.Ite oisin ihan kypsä lopettaan, mut poika on niin kiinni.Alkaa aina höpöttään et" anna mamma" .On se niin lutunen ;)
Meillä mennään jo tosi lujaa, Tiukka paikka tulee niin juostaan.Kiivetään jokapaikkaan ja sotketaan jokapaikka.Kaapeissa ei pysy tavarat ja vessanpönttöä nuollaan.Tuntuu et tää poiak tekee kokoajan jotakin.
Töihinmenosta on ollu puhetta.Ite oon ilmottautunu työttömäksi ja töihinpääsyä odottelen.Oon muutaman vuoden ollu kotona,välillä vähän opiskellu, joten joutas jo työelämään.Tsemppiä vaan kaikille työssäkävijöille ja sinne meneville.
Kuulostaa kyllää tosi ankaralle toi auringonkukan mainitsema hoitaja. Eihän lapsia sais roikottaa käsistä.höh.auringonkukalle kovasti tsemppiä. Kokemuksesta tiedän ettei lapsen jättäminen hoitoon ole helppoa.Esikoinen oli vasta 9kk kun aloitti pph:lla.
Mutta pitänee alkaa laittaan ruokaa, kauhee nälkä =)
terv.marrasmamma*2
Heippa kaikki marrasmammat! Mahtaakohan kukaan enää muistaa Aalto-äitiä...Olen viimeksi kirjoittanut varmaan puoli vuotta sitten. Eli varmasti oli jo aikakin kirjoitella kuulumisia (mikäli niitä nyt kukaan kaipailee).
Syy, miksi en ole käynyt kirjoittamassa enkä kyllä lukemassakaan, on valmistuneessa gradussa. Vihdoin sain ison urakan valmiiksi ja nyt olisi vielä muutamien tenttien vuoro ja jospa sitten valmistuisi. Saa kyllä nähdä, miten kauan saan olla kotona ennenkuin kutsu töihin käy. En oikein usko, että pystyn yhdistämään sekä opiskelua, työssäkäyntiä että lapsen hoitoa.
Minulla on siis 19. päivä syntynyt poika, joka on ensimmäiseni. Motorinen kehitys on ollut aika verkkaista eikä meilläkään kävellä vielä (Tinttaliisako sitä kyseli...) Fysioterapeutillakin ollaan käyty, kun poika ei vielä 1v. syntymäpäivänäänkään kontannut. No, fysioterapeutti opetti konttaamaan ja nyt mennäänkin jo lujaa. Muuten poika on kehityksessä " ajassaan" eli puhelee muutamia sanoja ja muutenkin ilmaisee tarpeensa ja toiveensa.
Saa nähdä endinkö nyt käymään kirjoittelemassa vai pitääkö aloittaa tenttiinluku-urakka. Nyt oli kiva tulla tänne käymään, kun mies lähti viikon työmatkalle ja olo on vähän yksinäinen. Käymme kyllä pojan kanssa kerhossa kaksi kertaa viikossa ja minulla on kavereina muita kotiäitejä, mutta silti. Välillä on kiva lukea, mitä muille marraskuisille kuuluu. Hyvät päivänjatkot kaikille!
T. A-Ä
Minttu on kauhea sotkemaan, kaikki lelut riivitään ympäriinsä, omat vaatteet pois niistä lipaston laatikoista, joihin pääsee käsiksi ja syöminen on kyllä aika touhua, sais aina imuroida ja luutata lattian syömisen jälkeen.
Neiti on kasvanut sen verran, että ylettyy valonkatkaisijaan, osaa siis laittaa valot pois päältä.
Öisin on ollut aika levotonta. Ollaan oltu koko perhe nuhassa viimeiset pari viikkoa ja melko raskaalta on tuntunut sairastaa samaan aikaan. Minttu herää yöllä ja haluaisi nousta jo ylös, pitkän aikaa on öisin ollut pakko nukuttaa uudelleen, tylsää. Onneksi nuha näyttäisi nyt jättävän meidät rauhaan, toivottavasti.
Itselle on vielä tavoitepainoon 10 kg matkaa, katsotaan miten jaksaa, nyt tippunut 9 kg, pikkuhiljaa. Sisko menee naimisiin toukokuun lopulla ja silloin olis tarkoitus melko hoikassa kunnossa olla.
Tilasin tänään TrippTrapp tuoliin valjaat, likka haluaisi seistä kun syödään ei tahdo millään pysyä aloillaan. Jotenkin tuntuu tutulta kun äitini kertoi, että mut on köytetty tuoliin tarhassa syömisen ajaksi kun halusin aina seisoa.
Minttu on tänään ensimmäistä päivää anopilla hoidossa, anopin on siis tarkoitus hoitaa Minttua seuraavan puolivuotta, jonka jälkeen päiväkoti kutsuu. Mies ei ole vielä saanut työtä, joten rauhallisesti lähtee tämä hoitaminen.
Noema: minkä merkkisen ja hintaisen ilmankostuttimen ostit? Olen joskus miettinyt että olisi meilläkin ihan paikallaan.
Pölynimuri vetelee viimeisiään, tilasinkin dysonin perusimurin tilalle, onko kellään kokemuksia kyseisestä merkistä?
Välillä tuntuu, että kun töistä menee kotiin ei jaksa minnekään lähteä vain sohvalle lösähtää kun lapsen saa vihdoin illalla nukkumaan...joskus toivoisi että jaksaisi enemmän kyläillä yms viikollakin, tuntuu välillä että omat sosiaaliset suhteet jäävät kyllä nyt vähän vähemmälle.
Jos tervehdymme kunnolla viikonloppuna käymme perheen kassa kylpylässä uimassa, katsotaan mitä Minttu tykkää.
Pakkanen on paukkunut täälläkin, mikä on vain hyvä; onpahan oikean talven tuntua! Ulkoilua meille on tullut pakostakin, kun olemme liikkumisen suhteen olleet rattaiden varassa. Eilen n. 30min matka päiväkotiin aamuil illoin -20 säässä sujui hyvin.
Mies kotiutuu muutaman tunnin sisällä viikon mittaiselta työmatkaltaa, ihanaa=) Siis tuliaisia ja yhteistä yötä odotellessa=) Huomenna sitten paluu normaaliin arkeen. Auto helpottaa elämäämme iskän kotiuduttua sen verran, ettei pojan päivät enää veny niin pitkiksi, vaikka eipä tuo näytä moksis olleenkaan. Tänäänkin esim. piti herättää poika jo klo 6.10, 6.30 lähdimme jo kohti päiväkotia rattaiden kera. Kotona olimme klo 16.
Mitkä lelut/leikit teidän muksuillanne on tällä hetkellä in?
Meillä poika on nyt innostunut potkumopostaan ja jo kauan aikaa unohduksissa olleesta taaperokärrystä. Mopolla ei vielä osaa potkutella, mutta työntelee sitä, istuskelee ja kiipeilee päällä mitä hurjimmissa asennoissa. Kärryä tykkää kovasti työnnellä, ahtautuu siihenkin istumaa ja kiipeilee siinäkin. Kiipeily (esim. lelulaatikoiden päälle) tuntuu olevan kovasti pop.
Joululahjaksi saatu Fisher Pricen maatila on kans aika mieleinen. Varsinkin sinne maatilan viljasiiloon tykää työntää kaiken eläimistä vaatteisiin ja omaan jalkaan=) 0,5l:n tyhjä limupullo oli tämän illan suosikki.
Kotona suosikkipaikka on nyt kattilakaapin lukitsemisen jälkeen jääkaappi. Voi sitä ihanaa naurun hekotusta kun sieppaa sieltä mehupullon (aina sama puolukkamehupullo) ja juoksee karkuun=) Vaikka on se kyllä välistä aika rasittavaa, kun tuntuu ettei kotona kiinnosta mikään muu.
Touko kertoi viikonlopun kylpyläaikeista. Itsekin olen miettinyt että josko viikonloppuna menisimme moiseen paikkaan pojan kanssa ekan kerran. Hän on ihan keltanokka noissa jutuissa, emme nimittäin mahtuneet vauvauintiryhmiin, eikä itsekseen ole tullut käytyä. Olisko kenelläkään hyviä vinkkejä kylpyläreissua ajatellen? Pojalle pitäisi löytää uikkaritkin jostain. Hieman pelottaa, että meneeköhän iho siellä ihan korpuksi....
No tämä tältä erää... pitänee alkaa vähän siivoamaan, nyt kun poika nukkuu...
Manna
Olin tänään seminaarissa yliopistolla koko päivän ja onni oli kotona hoitajan kanssa. Hienosti oli mennyt, vaikka tuli poika kädet ojossa halailemaan kun palasin :) Miehen sisko pääsi Onnia hoitamaan ja Onni saikin leikkiä koko päivän serkkunsa (kohta 3-vuotta) kanssa.
Huomenna mulla on neuvola ja yksi palaveri, mutta niistä selvitään oman perheen voimin.
Aalto-äidille hurjasti onnea valmistuneesta big G:sta! Minä täällä vielä ahdistelen sen kimpussa, ehkä tämä tästä joku päivä valmistuu :) Niin ja kyllä muistan sinut!
Auringonkukalle paljon voimia Jessen Hoitoon viemisen aiheuttamien ahdistusten kanssa. Voin eläytyä tunteeseesi, varmasti tuntuu pahalta, mutta uskon, että tilanne on ihan toinen sitten kun Jesse todella aloittaa tarhan (ilman sinua ;). Ainahan voit tehdä jatkossa päätöksiä tulevaisuuden suhteen, jos oikeasti alkaa näyttää siltä, ettei Jesse sopeudu ajatukseen tarhassa olosta. Kuitenkin kannattaa katsastaa tilanne ensin ja yrittää! Voihan olla niin, että poika viihtyy oikein hyvin, näin ainakin toivomme.
Hurjan ankaralta kuulosti kyllä se Jessen tarhan hoitaja. Siis tämän ikäisenkö pitäisi olla kiinnostunut askartelusta? Tai toisen lapsen askartelusta!?! Kuulostaa siltä, että tuolla istuttamisella sai itse läsäyttää persiinsä penkille hetkeksi. Ärsyttävä tyyppi, enkä ole edes tavannut koko ihmistä ;D
Tintalle toivotan paranemisia. Ikävää on sairastaa ja yrittää pitää huushollia vielä siinä ohessa pystyssä. Miehet osaa kyllä välillä olla niin helkkarin empaattisia, että olen vakavasti harkinnut heidän tulleen tälle planeetalle jostain planet robotlandiasta. Yritähän jaksaa siellä. Lahjaideoita olisi esim (jos asutte sellaisella alueella, että mahdollista), että varaisit sinulle ja miehelle yhteistä aikaa day spasta. Jos vaikka ukkelin laittaisi ensin johonkin hierontaan ja sitten sen jälkeen varaisit samaan mestaan esim ruusukylvyn, johon miehesi tulisi ja sinä olisit siellä valmiina ylläribonuksena :) Tai sitten miehekäs vaihtoehto, osta lahjakortti tatuoijalle :)
Me ei olla ulkoiltu näillä pakkasilla ollenkaan. Päkkäritkin poika nukkuu ulkoeteisessä, jossa on viileä, muttei pakkasta.
2xmarrasmamma, meillä kanssa juostaan :) Veikeän näköistä, kamala tamppaaminen jaloilla ja mutkissa koko ukkeli kenottaa siihen suuntaan, mihin on kääntymässä, ihme, ettei kaadu!
Touko79. Kävin ihan sua varten tuossa tunti sitten katsomassa sen kostuttimen nimen ja nyt se jo hävisi päästä. Gigantsta ostin ja myyjä sanoi olevan markkinoiden paras. Maksoi 149 euroa, ei todellakaan paha hinta, koska masiina on mitä mahtavin. Ulkoasultaan se on harmaa, sellainen tumma (vähän niin kuin himmeästi kromattu). Muodoltaan kapea. Höyrytys ei kuulosta miltään, eli mitään pulputuksia ei ole havaittavissa, kuten kuulemma halvoissa malleissa. Höyry ei ole lämmintä, joten ei tee saunafiilistä. Ilmaa on ollut hurjan hyvä hengittää! Kaikki se kuivuus on hävinnyt ja jo nyt Onnin iho on parempi! Masiinassa on merkkivalo, joka ilmoittaa ilman kosteuden, siis onko sitä liian vähän, tarpeeksi, vai liikaa. Meillä meni kaksi päivää, että merkkivalo alkoi näyttää kosteutta olevan tarpeeksi, niin kuivaa oli ilma yläkerrassa!
Meillä lempilelut ovat taaperokärryt, joissa kuskaa kamaa. Nostaa kärryt sohvalle (aika voimakas jäppinen) ja istuu siellä tyytyväisenä kärryjensä kanssa :) Sitten ihan pop on sellainen juna, joka pitää kaikenmaailman ääniä, samoin ääniä pitävä rekka on kiva. Pallo ja kirjat ovat kestosuosikkeja. Niin ja Brion palikkalaatikko, johon menee palat sisään jo vauhdilla! Vielä pari viikkoa sitten kolmiot tekivät tiukkaa.
Manna, kannattaa ostaa sellainen painipukumallinen uikkari, siitä saa helposti otteen, jos lapsi meinaa märkänä (eli liukkaana) luisua käsistä vedessä. Saunaan kannattaa mennä vasta uinnin jälkeen, niin ei ala poika palella altaassa. Niin ja jos on lapsi palelevaa sorttia, niin ota kaksi pyyhettä mukaan. Toiseen voi käärästä nupun heti altaasta ja toiseen sitten kuivata saunan ja suihkun jälkeen. Ota ihmeessä vaikka kylpyankka mukaan tai pallo, niin on lapselle virikettä altaassa, eikä keskity niin jännittämiseen.
Nyt taidan mennä hetkeksi lueskelemaan sänkyyn ja sitten untenmaille huolta vaille!
Noema
Nyt kelpaa ulos katsella kun sataa kevyttä pakkaslunta ja kaikkialla on kauniin valkoista. Vähän vois kyllä olla lämpimämpää. :-) Ollaan ulkoiltu pakkasista huolimatta, tosin lyhyempiä pätkiä kuin normaalisti. Tänään oltiin kylläkin tunnin verran ulkosalla aamupäivällä, kun käytiin pulkkailemassa ja sitten mentiin vielä päiväkodin pihaan Jessen tarharyhmän kanssa. Tänään sujui mukavasti, Jesse ei juurikaan äitiä kaipaillut ja sillä tiukkis-tädilläkin taisi olla tänään hyvä päivä kun Jesselle niin hymyili ja leperteli. ;-) Kiitos teille kaikille sympatioista ja tsemppauksista! Voisin kyllä pikkuhiljaa lopettaa tämän panikoimisen ja alkaa ajatella positiivisemmin...
Aalto-äidille lämpimät onnittelut gradusta ja tsemppiä lopputentteihin! Ja Toukolle tsempitykset painon pudotukseen, hienosti olet jo saanut tiputettua!
Mitään erityisiä lempileluja Jessellä ei ole, mutta kirjat, autot ja rakentelupalikat on mieluisampia. Kovin pitkään ei jaksa mihinkään yksittäiseen leluun / leikkiin keskittyä, kivempaa on juosta ympäri kämppää, tutkia kaappeja ja laatikoita ja kantaa tavaroita huoneesta toiseen. Teletappi-dvd:t on kyllä sellaisia mitkä vangitsee tämän meidän touhottajan mielenkiinnon aivan loistavasti ja jaksaa pysyä paikallaan pitkään. Teletapit vaan pyörimään silloin kun haluaa tehdä rauhassa jotain, esim. laittaa ruokaa ilman että toinen pyörii jaloissa ja haluaa syliin. Suloista katsella kun toinen heiluttaa, taputtaa ja nauraa ruudun edessä, etenkin se kikattava " vauva-aurinko" saa aina hymyn Jessen huulille. :-)
Jippii, Jessen kummitäti tulee ihan kohta kylään. Kiva saada juttuseuraa ja lisää silmäpareja seuraamaan pojan tempauksia. Tempauksista esimerkkinä tuossa muutama päivä sitten Jesse oli saanut kuroteltua keittiön pöydältä leipäveitsen ja käveli sen kanssa iloisena vastaan, meinasin saada sydärin!!!!! Ei sitä meinaa ymmärtää miten iso poika täällä jo taapertaa. Hyvän opetuksen taas sai ja muistaa olla jatkossa tarkempi. Kun vielä sais miehenkin oppimaan että niitä kuumia teekuppeja ei voi jättää pöydän reunalle vartioimatta!
Onko muilla ollut vastaavia sydänkohtaus-tilanteita?
Ihanaa kun näyttää talvelta :)
Oltiin viime lauantaina 1-vuotis kuvassa. Voi apua!! Pysyykö jonkun 1-vuotias siellä paikallaan poseeraamassa?? Kyllä oli hiki sen kuvauksen jälkeen :)
Pakko hehkuttaa kun tein hienon kirpparilöydön vkoloppuna! ELi ostin Aatulle uuden sängyn, pinniksestä kun pitää vierottaa keväällä uuden tulokkaan tultua. Eli sänky on sellainen 40- luvun jatkettava malli, normaalia korkeammat reunat ja muutenkin normaalia vähän leveämpi, eli sopii loistavasti meidän pyörijälle! Ja tämä sänky maksoi 25¿!! Maalia ja hiontaa kaipaa, mutta oli kyllä ihan puoli-ilmainen.. :)
Koskas Hildalla se netti alkoikaan toimia? On ollut jo niin kauan pois!
Nyt on ihan pakko irtautua koneesta ja käyttää pojan päikkäriaika tentin lukuun, blaah..
Voikaapa hyvin ja nauttikaa ihanista ilmoista!!
Tervehdys!
Lotta ulkona päiväunilla ja tulin pikaisesti koneella käymään.
Meidän iltanukahtaminen oli taas eilen yhtä tuskaa ... Sen
jälkeen ku en saanu sitä toissapäivänä(kö?) päiväunille
sisälle niin nukahtaminen illalla ei onnistu. Nukahti vasta
huudon jälkeen klo 23, ku yleensä ollaan nukuttu viimeistään
klo 21.30. Mistähän tämä mahtaa johtua, onko kellään ollu
samanlaista??
Mä oon pitänyt nyt pakkasrajana -15 astetta kun en tosiaan
saa Lottaa nukkumaan sisällä ollenkaan päivällä. Toivon
ettei menis päivisin paljoakaan sen yli asteet.. Meillä ei oo
mitään ulkoueteistä (noema sitä tais ehdottaa?) johon saisin
laitettua nukkumaan, eli ulkona on ainut vaihtoehto. Talli
vois toki olla hyvä paikka kans, mut siellä on isännän harraste-
auto.
noema: kiitos hyvästä lahja-ideasta! Täällä Vaasassa kun on
tuo Tropiclandia niin voisin viedä hemmoteltavaksi sinne ja
sen päälle vielä syömään jonnekin ravintolaan. Vielä kun saisi
rahaa jostain kyseiseen lahjaan ... Pitääpä kysäistä appivanhemmilta
josko maksettaisiin puoliksi :) Tosin anoppi on semmonen tättähäärä,
että voi paljastaa sen vahingossa miehelle vaikka ois kiva
tehdä yllärinä moinen. Niin ja kun on nyt kotona hoitovapaalla,
ei pahemmin rahaa jää käytettäväksi mihinkään ylimääräisiin.
Varmaan tuttua kaikille :))
Aalto-äiti: kyllä muistan sinut vaikket hetkeen ole kirjoitellutkaan.
Ja onnittelut gradusta!
touko79: tervehtymisiä sinne! Meillä Lotta on jo onneksi kunnossa,
mut mä en, mut kai se tästä kohta helpottaa, tai sit 9 vkon
päästä. Mulla myös painonpudotus meneillään, tosin heikolla
menestyksellä mennyt nyt alaspäin, pitäis vissiin tehdä jotain
muutakin kuin vaunutella (eikä syödä kaikkia herkkuja kaapista...)
Manna25: meillä suosikkilelut on tällä hetkellä kirjat, kävelyvaunu,
nuppipalapeli, pallo ja legot.
auringonkukka05: meillä ollut vasta läheltä-piti tilanteita
vaarallisten tavaroiden/paikkojen kanssa. Huh, huh ja varmasti oli
pelottavaa kun Jesse käveli leipäveitsen kanssa vastaan! Ja
sama täällä, miehen kun saisi oppimaan että niitä puukkoja, kuumia
kuppeja yms. ei saa jättää enää liian lähelle pöydän reunaa ..
Niin joo, yhdessä mainoslehtisessa kun oli Brad Pittin kuva niin
Lotta ihastui siihen :)) Oli pakko säilyttää se lehtinen, ja aina
kun Lotta sitä selailee niin halailee Pittiä ja antaa pusuja.
Aion olla laiska enkä tee lauantaiksi (pidetään synttäri
kaffitukset silloin) mitään leipomuksia itse, kaiken aion ostaa
kaupasta valmiina. Yleensä oon tehnyt tonnikalapiirakan (mun
bravuuri, kaikkien suosikki nimittäin) ja leiponu jotain pullaa.
Nyt vaan kun on kipeänä ei jaksa miettiä semmosien tekemistä,
kuhan ehtis siivota jonkinnäköiseksi paikat että kehtaa pyytää
kahville ...
Meillä käveltiin tänään ilman tukea kymmenisen askelta!!! Ja just eilen muistaakseni kyselin onko muita jotka eivät kävele. Hyvän päivän valitsi kun tosiaan tänään mies täyttää 30 v :))
Niin joo, onko muilla samaa ongelmaa kylpemisessä että ei tykätä hiusten pesusta? Onko mitään hyvää ratkaisua löytynyt?
Jospa minäkin taas ilmoittaudun.
Anteeksi kun en nimiä muista, mutta kuitenkin:
ONNEA valmistuneelle! =)
PIKAISTA PARANEMISTA kaikille sairaana oleville!
TSEMPPIÄ hoidon aloitukseen myöskin. Se taitaa kuitenkin olla kaikkein kauheinta äidille itselleen. Märehdin itsekin sitä aikanaan tosi paljon, mutta nyt on päiväkotia takana jo 5kk ja tosi hyvin on itse hoito mennyt. Mitä nyt sairastelua on riittänyt, mutta se on asia erikseen.
HIUSTENPESU ei meillä ole ongelma koska hiuksia ei juuri ole. Valkoinen ohut kerros hentoa haituvaa, jota ei tarvitse shampoolla vielä aikoihin pestä.
LELUT eivät jaksa kiinnostaa kovinkaan kauaa, keittiön kaappien sisältö, tietokoneet, kännykät ja muu vastaava on paljon hauskempaa tutkittavaa.
Ja sitten omia juttuja. Meillä Topi joutui sairaalaan viikonloppuna. Meihin iski norovirus niin rajuna, että lapsi kuivui ja yleistila laski puolessatoista vuorokaudessa =( Mikä pahinta, mahatauti tuli myös meihin miehen kanssa. Itse sairastin juuri silloin kun lapsi oli sairaalassa, ja voin sanoa että oli kauheaa maata kotona huonossa kunnossa kun ei päässyt lapsen luo. Ajatuskin siitä että pikkuinen on sairaalassa tiputuksessa ilman äitiä... :' ( Onneksi mies sentään oli lapsen tukena ympäri vuorokauden. Topi toipui nopeasti ja pääsi kotiin maanantaina. Muutaman kerran on vieläkin oksentanut ja maha on niin kipeä että on aika itkuinen. Eilen vietiin hoitoon mutta jouduttiin hakemaan samantien pois kun oksensi sielläkin. Kotihoito jatkuu varmaan koko viikon.
Topihan on meillä sairastanut aivan tuhottoman paljon hoidon alkamisen jälkeen. Nyt olen saanut kuulla kiertoteitse, että päiväkodissa on ilmeisesti homeongelma jonka vuoksi henkilökuntaakin on ollut pitkillä sairaslomilla kun eivät pysty rakennuksessa olemaan... Aiemminhan olemme epäilleet hometta kotona ja selvitykset on menossa. Tiedä enää mitä tässä uskoisi.
Muuten kakkosen odotus on jo rv27 menossa, alan olla aika pyöreä mahani kanssa ;) Vielä mitään en ole kakkosta varten laittanut, tavaraa kun on entuudestaan. Muutaman pienen vaatteen olen hankkinut ja enempää en aio laittaakaan. Topi siirrettäneen matkasänkyyn tilapäisesti, ei vielä osaa lastensängyssä nukkua kun on niin vilkas että tulee reunan yli nukkuessaan. Eikä kyllä sängyssä pysyisi niin kauaa että ehtisi nukahtaa! =D
Ihanaa talven jatkoa kaikille marraksille =)
Mutta sitä ennen pari kommenttia:
Kittykatti: Kiva kun kävit kertomassa kuulumisia, kurja kyllä kuulla että teillä on sairastettu niin kovasti! Toivottavasti loppuu taudit nyt tähän tykkänään ja ne home-epäilyt saadaan selvitettyä!
Jessen hiukset pestään vedellä melkein joka ilta (päivän ruokalista pois ;-) ja shamppoolla pari kertaa kuussa. Vesipesu menee siinä sivussa ilman mukinoita, mutta shamppoolla kun pestään niin huuhtominen on Jessen mielestä kurjaa puuhaa, silloin tulee kunnon kiukkuitkut. Ei siihen ole oikein muuta konstia keksitty kuin yrittää olla vain mahdollisimman nopea. :-) Pian kuitenkin rauhoittuu sitten kun homma on ohi.
Sitten niihin sairaalajuttuihin. Vähän itkuinen keikka oli, kun Jesse nousi jo aamulla väärällä jalalla vuoteesta. Sairaalassa harmitti kun riisuttiin vaatteita, kun puettiin vaatteita ja etenkin kun otettiin verikokeita. Verikoetta itki jo ennen kuin pistettiin, isoja kyyneleitä vuodatti ja parkui " ai-ai-ai" -itkua. Intuitio ilmeisesti sanoi että nyt on jotain kurjaa tiedossa. ;-) Neulan pistoon ei tullut mitään erityistä reaktiota kun huusi jo valmiiksi. Aika pitkään kesti ennen kuin rauhottui ja vollotti vaan posket märkinä lohdutonta " säälikää-kaikki-minua-poloista" -itkua. Autoon kun päästiin niin johan mieliala muuttui ja herra hymyili kuin naantalin aurinko. On kyllä melkoinen tuuliviiri tuo poika. :-)
Verikokeilla testattiin maito, muna ja soija, mutta tuloksia joudutaan odottelemaan pari viikkoa, lähettävät kirjeen kotiin. Päiväkotia varten saatiin kattava lista ruoka-aineista joita Jesselle ei saa antaa eli sitä murehdin silloin aiemmin ihan turhaan. Seuraava käynti on näillä näkymin vasta kesällä, joten Jesse ehtii hyvin toipua traumoistaan. ;-)
Nyt syömään ja pienille torkuille jos vaan ehtii ennen kuin Jesse herää. Vei jotenkin itsestäkin voimat tuo sairaalassa käynti.
Ehdin pikkuisen piipahtamaan pitkästä aikaa.
Pojan vein aamulla hoitoon, empä oo ennen kokeillu olla vapaapäivää kotona ilman poikaa. Nyt on pakko totutella hiukan, päättötyötä pitää alkaa ahertamaan :( Opinnot vetää siis viimestä vuottaan, jatkoa harkitsin mut pitää kyl tehä varmaa töitä välillä.
Talo on ollu hetken aikaa kaupan, katsojii käyny muutama mut viel ei oo myyty, menis jo pian! Isännäl on niin paljon hommii ettei ehditä enää oikeen remppaamaa :( Tarvikkeit on valmiina kun joku vaan tulis ja tekis... Ehkä löytyy jostain ostaja joka innolla pakertaa tän itselleen valmiiksi, ja perheelleen, koska eihän tää torppa nyt ihan välttämättä yhden asuttava oo :)
Toivottavasti ootte ollu terveitä!? Mul on ollu keuhkoputkentulehdus ja posket täynnä räkää, mut miesväki on ollu terveitä (kop kop).
En oo ehtiny lainkaa lukemaa teiän kuulumisiikaan, kiirettä se vaan pukkaa ja kun vapaata löytyy, sen kuluttaa johonkin yleishyödylliseen (siivoomista)...
Nyt pitää lopetel ja lähtee hakemaa anoppilast ne mieän toiset vaunut, joku lyyli tulee niitä tänää katteleen. Ostais edes toiset kun ovat meil ihan turhaan vaan pölyy keräilemäs...
Kuullaan taas! Hyvää viikonloppua ja kaikkea muutakin rakkaat kanssa sisaret :) T: Jonsku ja rakas pieni mies
Tässä sitä taas ollaan. Juuri joulun alla pojallamme oli tämä kuume-hengenahdistus-norovirus-korvatulehdus-kombinaatio (tsemppiä myös sinulle jonka perhe oli noron kourissa) ja hän oli 4 vrk sairaalassa, nyt noroa lukuunottamatta taas sama juttu.
Eli keskiviikkoaamuna veimme pojan taas lääkäriin kun yöllä meni hengitys tosi ahtaalle ja nousi kuume. Laittoivat suoraan osastolle ja löytyi vielä korvatulehduskin toisesta korvasta.
Olo on hieman ymmällään, mitä meidän koko vauvavuoden niin terveenä olleelle lapselle on tapahtunut?
Antibioottikuurin poika sai, sairaalassa spiiraa (sen anto on yhtä helvettiä) ja kortisonia, happiviiksetkin olivat n. 15h käytössä. Niiden avulla hengitys saatiin hieman paremmaksi. Tänään kotiuduttiin. Astmaa epäillään (myös minulta sellainen löytyy) ja kotiin saatiin avaava lääke (ventoline), viikonlopun ajan käymme vielä aamuin illoin spiiralla osastolla.
No aika näyttää onko meillä pieni astmaatikko kasvamassa.
Ihana olla kotona (olin keskiviikkoillasta perjantai-iltaan osastolla kotona käymättä) ja alkoi jo seinät kaatua päälle siinä pikkusessa huoneessa. Pojalla kans. Eihän sillä ole siellä muuta tekemistä kuin kantaa leluja roskikseen, kiskoa johtoja, hälytellä hoitajia paikalle nappuloista ja jyrsiä seinistä irtovia sementin mursia (oikeesti!). Isikin on kotiutunut työmatkaltaan joten jospa tässä nyt normaaliin arkeen palattaisiin pikkuhiljaa. Vielä pojan henki kyllä vinkuu.
Manna
Lueskelin pikaiseen nuita tekstejänne....
Voi teitä jotka niin kovin sairastatte, Tsemppiä.
Likka on ollu niin terve kun olla vaan voi, yhdesti ollu pikkaisen lämpöä.
Mä olen ainakin elokuun kotona vielä, paitsi että muutaman kuukauden olen käynyt joitain päiviä tekemässä jotta pysyy kosketus työhön ja saa vahän vaihtelua...
par päivää enne 1veetä otti neiti ekat askeleet ja nyt näinä päivinä alkoi käveleen koko ajan..
Päikyt yleensä ulkona, melkein aina. Meillä on villapussi ja oli ihan lämmin, vähän hikinenkin vaikka oli 13astetta ja vielä vois laittaa villapuvun väliin (ei ole tarvinnut vielä)
Jos sisällä nukkuu päikyt, noin tunnin saa nukuttaa ja tuskaa on mutta nukkuu sit ihan ok, par tuntia.
Iltanukutus AINA ongelma, tänään selvisin jopa tunnissa siitä. Jos nukahtaa ajoissa (21.00) herää yöllä ja annan maitoa. Syökö muut yöllä?
Jos valvoo myöhempään niin sit nukkuu aamuun asti.
Pihalla istuis aina vaan pulkassa, vasta nyt viime päivinä tuli kunnon lumet, jess, niin ei tarvi vetää puoliksi hiekalla :)
Ja potkurin sai jouluna niin sitäkään ei ole oikein päässy testaan... yks päivä siellä puolihiekaasa mentiin ja niinhän siinä kävi että TÖKS; likka putos ja mä kaaduin... Ei sattunut kumminkaan.
Hampaiden pesu(siitä oli joku kerta teillä juttua) onnistuu niin ja näin, avaa suun ok mutta hää on sitä mieltä että 2vetoa piisaa ja suu kiinni..
Mitä taaperonne syö? Purkki vs normiruoka?
Meillä enimmäkseen purkki kun oon niin huono vaihtaa ite tehtyyn kun aina aattelen että tää on liian mausteista, ei tätä voi, ei toi käy...
Sanoja; oho, kukka, kissa, vauva=nukke, pappa, pullo, tutti.... Äitiä tai isiä ei edes yritä :(
hiuksia on ollu aina paljon mutta en ole koskaan pessy shampoolla! Olisiko jo aika??? Vedellä joka toinen ilta ja tykkää.. ennen suihku oli tuskaa mutta nyt otta suihkun omaan käteen ja suuntaa naamaansa, lutunen...
Juu yltää pöydille ja hellalle, saa kyllä kattoo miten päin laittaa kattilan kiehumaan jne.... kaapit osaa aukoa ja koriste-esineet lähtee kirjahyllystä... mm. kynttilänjalasta on juovinaan... legoilla tykkää leikkiä ja nuket on kivoja.
Mutta siinhän sitä taas olikin (omaa napaa)...
Kuimkas monta olikaan jo niitä uusia odottajia? Vähän kiinnostais itsekin jo mutta ei kumminkaa...
-Moikka-
Viikko alkaa olla loppupuolella ja nyt on hetki aikaa kirjoitella. Poika on yöunilla ollut jo jonkin aikaa, mies lähti kaverinsa synttäreitä juhlimaan. Rauhallista.
Ihanaa kun vihdoin tänne eteläänkin tuli talvi. Lunta alkaa olla jo mukavan reilusti ja pakkastakin on piisannut. Ulkoiltu ollaan oikeastaan joka päivä pakkasista huolimatta. Nyt kun on luntakin niin vihdoin ollaan päästy pulkkaakin testaamaan (paitsi harmi että hiekoittavat noita jalkakäytäviä niin hyvin). Sit ollaan käyty välillä puistossa ja välillä on vaan kävelty poika rattaissa lämpöiseen peiteltynä.
Tintta-liisalle paranemista, toivottavasti flunssa häviää pian pois. Meillä opittiin jouluna kävelemään, ja sitten kun ne ekat askeleet tulee niin aika nopeasti kyllä kävelytaito kehittyy. Täytyy vaan hämmästellä. Onnea teille kävelytaidosta! Siitä se lähtee :) Mihinkäs lahjaan lopulta päädyit että annat miehelle, jos saa uteliaana kysyä? :) Ihana Lotta, kun on Pittiin tykästynyt :D Uniin en osaa oikein sanoa neuvoja, meillä on sujunut pitkään unille meno niin hyvin. (koputtaa puuta). toivottavasti Lottakin alkaa pian saamaan unen päästä paremmin kiinni!
Voi auringonkukka osaisinpa helpottaa paniikkia hoidon suhteen! Voin kuvitella hyvin, että samanlaisia tuntemuksia myllertäisi omassa mielessänikin jos olisi sama tilanne edessä. Kurjan tiukalta tädiltä kuulosti kyllä kertomasi, toivottavasti oli vain sinä päivänä pipo kireällä, eikä ole jatkuvaa. Niin taisitkin itseasiassa kirjoittaa, että seuraavana päivänä oli aurinkoisempi.
Jesse vaikuttaa olevan energinen vesseli, eiköhän hän päiväkotiin totu ja viihdy muitten lasten seurassa!! Pidän peukkuja ja kovasti tsemppiä että sopeutumiseen ei mene kauaa ja että kaikki sujuu mallikkaasti ja tarhan tädit pysyvät ruodussa myös ;) Hyvä että saitte allergioista listan päiväkotia varten, niin on yksi huoli vähemmän!
Marrasmamma kyselit imettäjistä, minä oon imettänyt vielä kerran vuorokaudessa. Aamuisin kun poikanen herää. Ravinnon kannaltahan se ei ole enää pitkään aikaan ollut tarpeen, mutta se on meille ollut semmoinen mukava läheinen pötköttelyhetki vierekkäin. Saas nähdä koska jää pois sitten kokonaan.
Aalto-äiti minä kyllä muistan sinut! Kiva kun kävit kertomassa kuulumisia. Paljon onnea gradun valmistumisesta, ison urakan olet saanut päätökseen! Hienoa! :)
Touko oletpas saanut hienosti painoa pudotettua! Mahdattekohan olla nyt kylpylässä...tulehan kertomaan miten sujui Mintun kanssa jos kävitte. Meillä oli mies käynyt tänään ostamassa kans ilmankostuttimen kun tuo poika yskii semmoista kuivaa yskää öisin. Gigantista oli ostanut (niinkuin taisi Noemakin olla sieltä hankkinut). semmoinen vähän kastelukannun muotoinen, mallia ja hintaa en nyt osaa sanoa.
Manna kyseli leluista ja leikeistä. Meillä on poika nyt ihan parina viime päivinä innostunut katselemaan kuvia kirjoista. Osoittelee niitä sormella ja kovasti selittää jotain. :) Oikeita sanoja ei oikeastaan sano vielä muita kuin äiti, mutta ymmärtää kyllä enemmän. suosikkileluna on semmoinen laatikko johon voi vasaralla hakata palloja rei´istä läpi ja sit ne pallot menee semmoista kierreluiskaa pitkin ja tulee toisesta reiästä ulos. sekavasti selitetty vissiin :)
Voi hö, että teille tuli uusi sairaalareissu! Mahtaako tuo astma olla perinnöllistä? Terveyttä kovasti toivottelen, on se varmasti raskasta sairaalassa viettää aikaa kun ei siellä taida sitä tekemistä olla lapsille eikä aikuisillekaan niin kovasti. Vaikka tärkeintähän se on että saa hyvän hoidon ja tulee taas kuntoon.
Noema kiva että Onnilla sujui hyvin hoitajan kanssa. Mikäs siinä kun sai serkun kanssa leikkiä, varmasti oli mukavaa :) Meillä oli poikanen ekaa kertaa eilen vieraan hoitajan kanssa. Tilasin MLL:lta sellaisen kun mies oli työmatkalla ja mulla meno, eikä saatu ketään tuttua kaitsemaan. Meillä kun ei hirveesti edes ole semmoisia sukulaisia tms. joita voisi pyytää apuun. Jännitti kyllä vähän ventovieraalle jättää poikaa, mutta hienosti niillä oli mennyt. Kaksi tuntia olin poissa ja kun tulin kotiin nukkui poika hoitajan sylissä. Jokos sinulle on vauvamasu tullut kunnolla, oletko jo siirtynyt äitiysvaatteita käyttämään?
aatun äippä teitpäs kyllä hyvän löydön kirpparilta! meillä sujui aika hyvin 1-vuotiskuvaus kun poika ujosteli eka sen verran että ei tohtinut liikkua mihinkään :) sitten jo vähän reipastui ja saatiin vähän nauruakin kuviin kun hassuteltiin yhdessä.
Voi kurjuus Kittykatti kun teillekin tuo norovirus iski!! Kuulostaa kyllä hurjalta taudilta. Ja teilläkin on kyllä varmasti ollut jo yllin ja kyllin sairasteluja. Parantukaa pian. Home-epäilyt on kyllä kurjia, home kun on semmoinen että altistaa monenmoiselle vaivalle. Toivottavasti asiat selvitetään päiväkodissakin hyvin ja hoidetaan asiat kuntoon. Jos siellä on pahasti hometta, niin voi sekin aiheuttaa noita sairasteluja. Pidän peukkuja että teidän kodista ei sitä hometta löydy! Jaksamista!! Kylläpäs se aika onkin jo vierähtänyt, kun on noin hienot lukemat jo raskausviikkoja kasassa :)
JonsQ kiva kun myös kävit kuulumisia kertomassa. Tsemppiä asuntokauppoihin, toivottavasti saatte hyvin kaupaksi! Paranemista myös sinne ja tsemppiä päättötyön kanssa!
Peltopyy, sinutkin muistan. :) Meillä lopetettiin yösyönnit kun poika oli 11 kk. Parani huomattavasti yöunet sen seurauksena. Päivisin poika on syönyt samaa ruokaa meidän kanssa 9 kk iästä asti, olisin minä voinut purkkiruokaakin antaa mutta teki tuolloin tenän eikä sitä enää huolinut. Nyt syö kyllä hienosti, saa olla mausteitakin, valkosipulia yms. ruuan seassa. Tykkää vaan enemmän kun on ruuassa makua :)
Hiusten pesu ei oo meillä ollut ongelma, kun poika tykkää niin läträtä veden kanssa. Ihan vedellä siis pestään niin hiukset kuin koko poika muutenkin, näin pieni ei vielä shampoota tarvi ellei oo erityisesti sotkenut tukkaansa jotain tosi likaista. Shampoo saattaa vaan turhaan kuivattaa päänahkaa, se kun ei 1-vuotiaalla vielä rasvoitu niin kuin meillä isommilla. Tämä minun mielipide :)
Hyvää viikonloppua kaikille teille!!
Gerda ja karhunpoika
auringonkukka05: kyllä varmasti jännittää kun palailet töihin ja Jesse menee hoitoon, mutta kaikki menee hyvin, usko pois! Ja mukavaa kun Jesse on saanut niin usein käydä jo tutustumassa kerhopaikkaan, en edes tiedä onko meidän paikkakunnalla semmoinen mahdollista .. Luulis että on kai kaikkialla kun kerta äiti on mukana kuitenkin.
Mä tulin " yllättäen" viime keskiviikkona kipeäksi (TAAS!), kurkkukivulla alkoi ja sitten nenä meni tukkoon. Sunnuntai-iltana sitten Lotalla alkoi nenä vuotamaan, eli sai sitten elämänsä ensimmäisen flunssan! Täytyy sanoa että oli taas ihan kamalaa kun oltiin molemmat kipeinä (ja toivokaa että tää mun nuha ei kestä taas 9 viikkoa), en oikein ois jaksanu millään mitään. Ja eilen sitten nukuttiin päiväunet sisällä, 2 tunnin 10 minuutin taistelun jälkeen Lotta nukkui peräti 30 minuuttia!!! Että näin hyvin meillä nukutaan sisällä, ja tuo nukahtaminen on aina yhtä taistelua, oltiin sitten terveitä tai ei. Yöunille meno on tapahtunut kyllä pitkään jo ongelmitta (paitsi eilen), mutta nuo päiväunet ... Lotalla ei noussut kuumetta, joten nukkuu nyt ulkona vaunuissa, nukkuu varmasti taasen pitempään kuin sisällä ikinä.
Mitäs muuta, niin joo, onko vielä muita marrastaaperoita jotka ei kävele ilman tukea? Meillä Lotta ottaa muutaman askeleen, mutta ei vielä siis kävele kuin tuen kanssa.
Mieskin täyttää huomenna 30, mietittiin just pari päivää sitten että oli 20-vuotias silloin kun aletiin seurustelemaan (ja mä olin silloin ...ööö, tuoa noin.... nyt pitää laskea, mä olin 24-vuotias). Lahjaa en ole keksinyt, yritin kysellä mitä haluaisi, mutta ei ollut erityistoiveita. Onko kellään mitään hyvää ideaa?? Toisaalta ei tekis mieli ostaa/tehdä mitään kun oon ollu viime aikoina aika kypsä miehen toimintaan, tuntuu niin siltä ettei arvosta mun tekemisiä kotona, ja nukkuu/lukee lehtiä/juo kahvia eikä muuta silloin kun on hereillä.
Ei mut nyt pakko mennä siivoamaan, kun on viikon siivoukset sairauden takia tekemättä. Huoh ...