Paljonko jouduit ottamaan lisäajotunteja
Ahdistaa kun tiedän, ettei ajotunnit todellakaan riitä.
Kommentit (40)
Otin kolme lisätuntia. Tosin sain ne ilmatteeksi kaupan päälle "kiltin tytön lisää" 😁.
Olisi kyllä ollut tarve ottaa enemmänkin, jotta olisi tullut varmuutta ajamiseen. Pääsin kuitenkin inssin ekalla läpi, niin ei tullut sitten otettua.
Ajokortti ollut nyt muutaman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
19 tuntia otin, tämä siis hesoissa
Missä on hesot?
Muistaakseni KT:n käsittelykokeesta en päässyt kerrasta. Sain sijaismopon kun oma hajosi ja johan oli helppoo. Omani oli sen verran painava ja iso piikiksi. C-kortti meni kyllä kerrasta. Aikaa näistä ajoista alkaa olla 40v eikä yhtään kolaria. Tai oon pari MP:tä kaadellut tällä välin, mutta tekevälle sattuu. T:N55
Vierailija kirjoitti:
En yhtään, kerrasta teoria ja inssi läpi. Ajokortti ollut yli 30 vuotta.
Tuolloin ajotunteja sisältyikin enemmän ihan siihen perusopetukseen kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naisilta pitäs kieltää ajokortti kokonaan ja äänestysoikeus
Naiset ovat miehiä huomattavasti parempia ja turvallisempia kuljettajia.
Varovaisempia kyllä. Turvallisempia ehkä. Parempia tuskin tai ei todellakaan. Naiset hölmöilee enemmän mutta seuraukset on yleensä vain taloudellisia.
Otin muutamia lisätunteja, sain varmuutta ajamiseen. Kerralla meni kirjalliset ja inssi läpi. Inssiajossa Helsingin Käpylässä kaksi poikaa pelleili suojatien edessä, mennäkkö yli vai ei. Juuri, kun olisin lähtenyt hekin lähtivät, mutta kun jarrutin, hekin palasivat takaisin. Sanoin inssille, että en lähde ennen kuin pojat ovat päättäneet kävelevätkö alle vai ei. Kyllästyivät ja lähtivät pois, sain inssiltä kehuja.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni KT:n käsittelykokeesta en päässyt kerrasta. Sain sijaismopon kun oma hajosi ja johan oli helppoo. Omani oli sen verran painava ja iso piikiksi. C-kortti meni kyllä kerrasta. Aikaa näistä ajoista alkaa olla 40v eikä yhtään kolaria. Tai oon pari MP:tä kaadellut tällä välin, mutta tekevälle sattuu. T:N55
Minun KT inssiajoa ei edes inssi nähnyt kun tuli perässä jossa joku mummo ajoi inssiä. Hipsutteli ja itse ajoin rajoitusten mukaan. Sanoi vaan konttorilla "hyvin meni kun osasit perille". Käsittelykoe meni helposti kun mopo kilometrejä reilu 30 000 takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varovaisempia kyllä. Turvallisempia ehkä. Parempia tuskin tai ei todellakaan. Naiset hölmöilee enemmän mutta seuraukset on yleensä vain taloudellisia.
No enemmän nuoret miehet hölmöilevät kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun KT inssiajoa ei edes inssi nähnyt kun tuli perässä jossa joku mummo ajoi inssiä. Hipsutteli ja itse ajoin rajoitusten mukaan. Sanoi vaan konttorilla "hyvin meni kun osasit perille". Käsittelykoe meni helposti kun mopo kilometrejä reilu 30 000 takana.
Tuli mieleen että siihen sijaismopoonkin tuli vilkkuvika ja näyttelin käsillä menemään minkä ehdin. Oli huitomista mutta kannatti.
Muistaakseni kolme. En ole mikään luontainen kuski, eikä asia sinänsä tullut minulle yllätyksenä. Minusta ajokortti on muutenkin vasta lupa harjoitella, ei se tee kenestäkään valmista. Joillakin se alkuvaihe kestää pidempään kuin toisilla, heistä voi silti tulla huomaavaisempia kuljettajia kuin niistä joilla vaihteet sun muut sujuu alussa kuin vettä vaan.
Olen huomannut että kaikilla ei vain leikkaa vielä autokoulussa, voi myös olla että opettaja tai hänen tyylinsä opettaa ei suju. Tunnen ikäisiäni, jotka pääsivät ekalla kerralla inssistä läpi mutta koska ajoivat kortin maakunnissa (minä Helsingissä), motarilla ajo, suuremmat liikennemäärät, taskuparkkeeraus, jopa yksisuuntaisella ajaminen tuottavat vaikeuksia.
Älä stressaa turhaan. Ajokorttivaihe on alkua, ja meillä Suomessa sekin on kattavampi kuin monessa muussa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enemmän nuoret miehet hölmöilevät kuin naiset.
Vakuutusyhtiöillä ei siis koskaan ollut hyvää syytä veloittaa miehiltä suurempia henki- ja tapaturmavakuutusten hintoja? Tai vaihtoehtoisesti maksatuttaa naisilla suurempia kaskon maksuja?
Se oli pelkkää sattumaa?
Vai olisiko se kuitenkin edelleen niin mutta et vain tasa-arvon nimissä saa toimia näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs me naiset sitten liikuisimme jos emme korttia saisi vain sukupuolemme takia? (vrt. Saudi-Arabia). Kyllä nuoret miehet (vasta korti saaneet) ovat vaarallisempaia liikenteessä, kuin me naiset.
Vierailija kirjoitti:
Se olikin silloin helpompaa. Olen kateellinen. Anne Berner kusi tämänkin homman. Kun ajokoe on nyt enää pelkästään ajovarman käsissä ja se lafka tekee bisnestä, niin tietenkin iso osa ajajista hylätään, jotta saadaan lisää rahaa. Tästä ei saa puhua ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinulla ei ole tähän minkäänlaista päätösvaltaa 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Pikkuisen ero hintaluokat ja systeemit olleet 30 vuotta sitten Eli turha retostella.
Tässähän ei tosiaan kysytty kortin tai ajotuntien hinnoista mitään, vain lisäajotuntien tarpeesta ja määrästä.
No sehän on oleellinen asia tässä tapauksessa. Kun hyvä vanha ajokoulusysteemi romutettiin, niin ajotunnit väheni, hinta halpeni, mutta käytännössä kallistui, koska ihmiset ei pääse noilla tunneilla läpi kokeesta. Silloin myös ajokokeen sai vastaanottaa muukin kuin Ajovarma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme settiä lisäajotunteja eli 6 x 45 min. Ajoin inssin isossa, vieraassa kaupungissa ja opettaja kehotti yrittämään minimiajotunneilla 10h, vaikkei ollut mitään kokemusta autolla ajosta. Toisella kerralla meni sitten läpi. Nykyään inssi muuten kestää tunnin ja sisältää kaikki osat maantieajosta kaupunkiajoon, te vanhat olette saaneet oman korttinne paljon helpommalla.
Ainakin Kuopiossa kerkesi ennenkin olla ajokokeessa ohjelmaa kaupunkiajosta moottoritieajoon ja taskuparkkiin. Tuskinpa on yhtään helpommalla tullut, sitäpaitsi meillä oli silloin 90-luvulla vielä se kakkosvaihekin suoritettava, pimeällä ajo ja liukkaan kelin radalla ajoharjoittelu sekä arvioiva ajokoe.
Nuohan on edelleen, ei ne ole mihinkään poistunut. Tosin nykyään tuon liukkaankelin ajon voi joissain paikoissa suorittaa ajosimulaattorilla 😳. Ei niin mitään järkeä sanon minä. Tarkoitus on kuitenkin oppia ajamaan oikeaa liikkuvaa ajoneuvoa liikenteen seassa eikä mitään tietokonepeliä...
Vierailija kirjoitti:
Voi pieni mies, katsopas kun miehet ovat liikenteessä paljon vaarallisempia kuin naiset. Miehiltä pitäisi ottaa kortit pois.
pikku kaupunkeissa selviää 3-5 suihin otolla ennen kuulemma pyysivät 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olikin silloin helpompaa. Olen kateellinen. Anne Berner kusi tämänkin homman. Kun ajokoe on nyt enää pelkästään ajovarman käsissä ja se lafka tekee bisnestä, niin tietenkin iso osa ajajista hylätään, jotta saadaan lisää rahaa. Tästä ei saa puhua ääneen.
Itä-suomessa yksi inssi on tunnettu että harva opetusluvalla inssiin menijä saisi ekalla läpi.
Tässähän ei tosiaan kysytty kortin tai ajotuntien hinnoista mitään, vain lisäajotuntien tarpeesta ja määrästä.