Sosiaalisten tilanteiden pelon vaikutus ihmissuhteisiin
Onko täällä sosiaalisesta pelosta kärsiviä? Miten olette onnistuneet päätymään kaveri tai seurustelusuhteisiin? Itse en ole ikinä seurustellut ja kaverit samat mitkä oon tuntenu lapsesta.
Kommentit (31)
Mieli on täynnä pelkoa. Tämän takia sinun pitää mennä meditatiiviseen tilaan ja niin kauan kun olet siinä, et pelkää. Aloita siispä rauhoittumalla ja hengittelemällä syvään. Pyri olemaan ajattelematta mitään :)
Nuorena oli kavereita, nyt ei ole muita kuin jotain sukulaisia joihin pidän yhteyttä. Parisuhteessa olin 20 vuotta, siihen ajauduin kun oltiin opiskelujen kautta päivittäin tekemisissä niin pikku hiljaa alettiin viettää aikaa muutenkin yhdessä. Jonkun tuntemattoman treffailu olisi minulle täysi mahdottomuus, joten olen todennäköisesti loppuelämäni sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy jättää koulu- ja työasiat hoitamatta. Asia hoituu itsestään ihmisten parissa.
Ei hoidu.
Venlafaxin sai minut nauttimaan ihmisten seurasta, ennen lähinnä ahdisti olla kenenkään kanssa. Mutta tuosta lääkkeestä on kovin vaikea päästä eroon, joten kannattaa miettiä tarkkaan alottaako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy jättää koulu- ja työasiat hoitamatta. Asia hoituu itsestään ihmisten parissa.
Ei hoidu.
Jep, ei hoidu vaikka olisi asiakaspalvelutyössä vuosikausia, se vain pahentaa ahdistusta ja johtaa lopulta burnoutiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoidu.
Jep, ei hoidu vaikka olisi asiakaspalvelutyössä vuosikausia, se vain pahentaa ahdistusta ja johtaa lopulta burnoutiin.
Juu kannattaa kyllä valita sellainen työ, missä voi itse päättää kenen kanssa on tekemisissä.
Mielemme ohjaa tarkkaavaisuuttamme, mikä on selviytymiskeino ihmisellä. Alkuun tulee ymmärtää mitkä ovat tosiasioita ympäristöstä havainnoiiden ja sitten mitkä ovat tulkintoja/ arvauksia tilanteista ja ihmisistä. Kuinka tullla hyväksi tulkitsijaksi tilanteissa ja ihmisistä on avaiin ulos sosiaalisista peloista ja defensseistä ja ennakkoluuuloista.
Vierailija kirjoitti:
Mielemme ohjaa tarkkaavaisuuttamme, mikä on selviytymiskeino ihmisellä. Alkuun tulee ymmärtää mitkä ovat tosiasioita ympäristöstä havainnoiiden ja sitten mitkä ovat tulkintoja/ arvauksia tilanteista ja ihmisistä. Kuinka tullla hyväksi tulkitsijaksi tilanteissa ja ihmisistä on avaiin ulos sosiaalisista peloista ja defensseistä ja ennakkoluuuloista.
Se on tulkintaa ja johtopääätelmien tekemistä havaintojen perusteella josta syntyy käsitys ihmisistä.
Psykoterapiasta voi myös olla apua
Itse päädyin terapiaan masennuksen takia, mutta terapian aikana selvisi miten paljon olin stressannut ja ahdistunut erilaisissa normaaleissa tilanteissa. Olin jotenkin ajatellut, että asiat vain ovat näin eikä niille voi tehdä mitään
🖖