Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti erossa 5kk vanhasta vauvasta, apua? ;(

Vierailija
23.04.2024 |

Terveydentilani romahti ja jouduin 8 päiväksi sairaalaan. Olin osan ajasta tehohoidossa ja erittäin heikossa kunnossa. 5kk vanha vauvamme oli kotona isän kanssa, joka piti vauvasta hyvää huolta.

Nyt olen kotiutunut, mutta suhde vauvan kanssa on muuttunut. Aiemmin niin iloinen "äidin sylivauva" ei viihdy enää ollenkaan seurassani. Aiemmin olin ainoa, joka sai hänet rauhoittumaan, nyt hän itkee täyttä kurkkua, jos yritän ottaa syliin tai olla lähellä. Leikkausten vuoksi on nostelukieltoa 3vk, mikä vaikeuttaa tilannetta entisestään. Tuntuu, kuin vauva ei enää muistaisi minua tai olisi tosi vihainen mulle, kun katosin tämän elämästä yli viikoksi.

Luonnollisesti en voinut imettää sairaalassaoloaikana, eikä voimavaroja pumppaamiseen riittänyt. Vauva eli pullolla poissaollessani ja nyt ei suostu tissille enää ollenkaan. Heruminen on tiukassa ja vauva huutaa ja kääntää pään pois kun otan rinnan esiin. Tämä harmittaa kovasti.

Mitä ihmettä tässä voi tehdä, jotta saisimme palautettua suhteemme ennalleen ja imetyskin alkaisi taas luonnistua? Vinkkejä? Vertaistukea? Hirveä tilanne ka epäonnistunut äiti-fiilis, vaikka tiedän, ettei tälle voinut mitään ja pitää olla kiitollinen, että ylipäätään pysyin hengissä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyyttä. Pidä häntä sylissä, ole saatavilla. Aika auttaa. 

Vierailija
2/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan muisti on noin 1 vko tuossa iässä tai ehkä vähemmänkin, niin sen takia sinun on muodostettava suhde uudestaan. Tsemppiä kurjaan tilanteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen tuesta saa apuja imetyksen uudelleen käynnistämiseen.

Vierailija
4/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhde palautuu kyllä ennalleen itsestään parissa viikossa, kun hoidat vauvaa. Noin pieni vauva unohtaa nopeasti, että äiti oli poissa.

Imetyksen suhteen en ottaisi liikoja paineita. Mutta jos haluat yrittää, niin paras tuossa tilanteessa olisi juttu, jota joskus ennen myytiin imetysapulaitteen nimellä. En tiedä, saako niitä enää valmiina. Siinä laitetaan pulloon lisämaitoa ja pullosta äidin nännin viereen ohut letku. Samalla kun vauva imee maitoa äidin rinnasta, saa hän maitoa myös pullosta letkun kautta. Näin vauva jaksaa paremmin imeä, kun maitoa tulee helpommin. Kannattaa myös katsoa vinkkejä Imetyksen Tuki ry:n sivuilta.

Vierailija
5/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se imetys eli vähennä stressiä. Aika auttaa tähänkin. 

Vierailija
6/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaan olet lähellä niin uskoisin, että suhde palautuu. Ei kannata imetyksestä stressata, sulla on muutenkin stressaavaa ja jos se huono heruminen stressaa vauvaakin. Pääasia nyt on, että vauvalla on edelleen äiti. Hyräile vaikka vauvalle tai jotain mikä rauhoittaa teidän molempien hermostoa.

Vierailija
7/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehotetaan pumppaamaan sitä maitoa. Ei jaksa nähdä sitä vaivaa. Itse keskittyisin mieluummin siihen lapsen hoitamiseen ja toipumiseen.

Vierailija
8/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehotetaan pumppaamaan sitä maitoa. Ei jaksa nähdä sitä vaivaa. Itse keskittyisin mieluummin siihen lapsen hoitamiseen ja toipumiseen.

Ihan varmasti sieltä saa muitakin vinkkejä, kuten imetysapulaitteen käyttö (niitä näyttää olevan myytävänä), maidon hörppyyttäminen pullon tarjoamisen sijaan, rinnan tarjoaminen sopivassa välissä vuorotellen pullon kanssa, maidon lypsäminen käsin (usein helpompaa kuin pumppaaminen) jne.

Vierailija
9/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä ja tuesta

Tuohon imetysapulaitteeseen voisin perehtyä ja tutustua myös Imetyksen tuen tarjoamaan tukeen.

Tuntuu niin pahalta, kun vauva ei oikein ota edes katsekontaktia, saati hymyile mulle, mitä teki ennen sairaalareissua kokoajan. Isälleen on edelleen aurinkoinen, mikä on tietysti hieno asia.

Hurjaa, että vauvan muisti on tässä iässä max viikon. Vauva on siis varmaankin unohtanut, kuka olen ;(

Ap

Vierailija
10/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva on viikossa unohtanut sinut, niin ihan samalla tavalla hän noin viikossa unohtaa, että ei tunne sinua. Eli tilanne kyllä korjaantuu reilussa viikossa, kunhan hoidat vauvaa ja otat häneen katsekontaktia, vaikka hän ei vastaisikaan.

Vierailija
11/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauva sinulle ole suuttunut, eikä ole unohtanut kuka olet. Jos hän osaisi sellaisia pohtia, niin enemmänkin olisi onnellinen ja iloinen, että olet kunnossa. Rutiinit vaan pakosti muuttuivat ja vauva on nyt tottunut näihin uusiin. Imetys voisi onnistua, kun vauva on unenpöpperössä, eli varmaan itse lähtisin yöimetystä koittamaan. Jos siis se on sinulle tärkeää saada vauva takaisin rinnalle. Korviketta ei varmasti voi kokonaan jättää nyt pois mutta kiinteiden ruokien määrän kasvaessa voit vähentää korvikkeesta ja lopulta ruokalistalle jäisi sitten kiinteät ja imetys. Mutta myös maidontuotanto pitäisi saada nousemaan.

Vierailija
12/12 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä ja tuesta

Tuohon imetysapulaitteeseen voisin perehtyä ja tutustua myös Imetyksen tuen tarjoamaan tukeen.

Tuntuu niin pahalta, kun vauva ei oikein ota edes katsekontaktia, saati hymyile mulle, mitä teki ennen sairaalareissua kokoajan. Isälleen on edelleen aurinkoinen, mikä on tietysti hieno asia.

Hurjaa, että vauvan muisti on tässä iässä max viikon. Vauva on siis varmaankin unohtanut, kuka olen ;(

Ap

Imetyksen tuella on hyvä fb-ryhmä, kokeile sieltä. Lisäksi on chat-, puhelin- ja paikan päällä tapahtuvaa neuvontaa, katso nettisivu. Kyllä teidän suhde korjaantuu, et ole eka äiti maailmanhistoriassa, joka joutuu eroon vauvastaan, voimia.